InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Zomertijd en Wintertijd (de komende jaren)

Zomertijd en Wintertijd (de komende jaren)

Twee keer in het jaar wordt de klok in heel Europa een uur verzet. In de zomer gaat de klok een uur vooruit, het is immers al vroeg licht. In de winter gaat de klok een uur terug. Dit alles om optimaal gebruik te maken van de hoeveelheid daglicht.

Waarom de zomertijd?

De wintertijd is eigenlijk de 'normale' tijd. In 1907 bedenkt de Londense aannemer William Willett de zomertijd. Zonder zomertijd is het in de zomer al om 3.30 uur licht en tegen 21.30 uur donker. Zo vroeg al licht is zonde omdat je de lengte van het daglicht niet gebruikt. Door de klok een uur te verzetten werd het 's avonds langer licht en dat het wat later licht werd maakte niet zoveel uit. In Nederland is de zomer -en wintertijd in 1977, vanwege de oliecrisis, opnieuw ingevoerd. Daarvoor werd het nog van 1916 tot 1945 gebruikt.

  • De wintertijd gaat in om 3.00 uur in de nacht. De klok gaat dan een uur achteruit naar 2.00 uur.
  • De zomertijd gaat in om 2.00 uur in de nacht. De klok gaat dan een uur vooruit naar 3.00 uur.

Door gebruik te maken van de zomertijd wordt er energie bespaard. Verlichting hoeft minder lang te branden. Mogelijk komt aan deze maatregel om energie te besparen een einde, want Brussel onderzoekt volgend jaar of het vooruit- en terugzetten van de klok wel zin heeft. Tot eind 2007 liggen de afspraken vast, maar daarna zou het wel eens afgelopen kunnen zijn met de zomer- en wintertijd. Eerder lanceerde de PvdA nog een plan om de zomertijd een maand te verlengen. Dat zou nog meer energie besparen. Door de klok in februari al terug te zetten, hoeven de lichten 's avonds pas later aan.

DatumZomertijdWintertijd
201331 Maart27 Oktober
201430 Maart27 Oktober
201529 Maart25 Oktober
201627 Maart30 Oktober
201726 Maart29 Oktober
201825 Maart28 Oktober
201931 Maart27 Oktober
202029 Maart25 Oktober
202128 Maart31 Oktober
© 2007 - 2017 Rvermaat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.knmi.nl

Reageer op het artikel "Zomertijd en Wintertijd (de komende jaren)"

Reactie

Rudie, 26-10-2008 11:10 #1
De kolommen Wintertijd en Zomertijd staan verwarrend in de verkeerde volgorde. In een jaar komt eerst de Zomertijd en daarna de Wintertijd. En dus niet andersom.

Infoteur: Rvermaat
Laatste update: 18-09-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!