InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Ikea-effect; het inschatten van waarde

Ikea-effect; het inschatten van waarde

Marktplaats en andere verkoop sites staan bomvol met een groot assortiment aan producten. Verkopers mogen bij deze websites zelf het product een waarde toekennen. Maar hoe bepaal je de waarde van het product? En wat heeft Ikea daarmee te maken? Dit artikel gaat in op het Ikea-effect. Het Ikea-effect is de wetenschappelijke term gegeven aan het inschatten van waarde waar zelf energie in is gestoken. Ofwel eigen gemaakte producten worden door de makers veelal overgewaardeerd, doordat zij zelf de energie, arbeid en geld in hebben gestoken. De liefde voor het product neemt toe, wat ook maakt dat de makers vinden dat het daardoor meer geld waard is.

Onderzoek

Een onderzoek van de Harvard University heeft dit aangetoond door twee groepen de waarde te laten bepalen van een origami. De ene groep heeft de origami gevouwen en mocht vervolgens zelf bepalen wat de waarde zou zijn van het eindresultaat. De tweede groep kreeg slechts de gevouwen origami kant en klaar te zien en mocht ook de waarde bepalen.

De eerste groep waardeerde de eigen gevouwen origami vele malen hoger dan de tweede groep. Doordat de eerste groep zelf tijd en energie in had gestoken vonden zij daardoor dat de origami steeg in waarde. De tweede groep wist niets van de makers af en beoordeelde slechts het eindproduct.

Ikea

Mensen vinden eigen gemaakte producten dus waardevoller dan een gekocht product. Samen met het eigen design en de goede prijs kan dit wellicht het enorme succes van Ikea verklaren. Met meer dan 300 vestigingen wereldwijd is Ikea één van de grootste bedrijven in de meubelsector. Hierdoor is het gevonden effect van het onderzoek van de Origami het Ikea-effect genoemd.

Het effect is echter al eerder gevonden in de jaren '50. In die periode is de kant en klare cake-mix op de markt gebracht. Ondanks de goede formule werd de mix geen doorslaand succes, het was te makkelijk. Pas toen de ingredienten werden aangepast en consumenten zelf een ei diende toe te voegen werd het product een succes. Ofwel, doordat mensen zelf tijd en energie in stoken leidde het tot meer voldoening. In het engels wordt ook wel de uitdrukking gebruikt "labor leads to love".

Grenzen Ikea-effect

Het Ikea-effect werkt enkel als de ingestoken arbeid ergens toe leidt en als zinvol wordt beschouwd. Indien de taken te ingewikkeld zijn en mensen het niet voor elkaar krijgen dan verdwijnt het Ikea-effect. Succesvol zijn is dus een belangrijke voorwaarde in de bevestiging van het Ikea-effect.

Herkenbaarheid

Veel mensen zullen het Ikea-effect herkennen in persoonlijke ervaringen. Vele hobbyisten bouwen in eigen tijd aan hobby projecten, zoals het opknappen van een auto. De totale kosten van de onderdelen en ingestoken energie wegen vaak niet op tegen de verkoopprijs. Maar door de liefde die in het project is ingestopt krijgt de auto toch een ontschatbare waarde voor de hobbyist.
© 2012 - 2019 Jukito, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Woonwarenhuis IKEAWoonwarenhuis IKEAIKEA is een van de grootste woonwarenhuisketens in de wereld. Kom hier meer te weten over het ontstaan van de keten, de…
Slimme reclame van Ikea: levenslange geld-terug-garantieSlimme reclame van Ikea: levenslange geld-terug-garantieHandelaren lokken klanten met onbeperkt terugnemen van artikelen. Ook Ikea-klanten kunnen nu hun al vele jaren gebruikte…
Inboedelverzekering  waarde bepalen met inboedelwaardemeterInboedelverzekering waarde bepalen met inboedelwaardemeterDe inboedelwaardemeter wordt door verzekeraars gebruikt om de waarde van uw inboedel in te schatten. Door de inboedelwaa…
IKEA stapelbed van Youp van 't Hek: tekst, uitleg en infoIKEA stapelbed van Youp van 't Hek: tekst, uitleg en info"Pappa?" Ik zeg, "Ja, lieverd?" "Ik wil een stapelbed." Met deze gevleugelde woorden beginnen de beruchte belevenissen m…
Ikea laminaat: kleuren en prijzenIkea laminaat: kleuren en prijzenDe laminaatvloeren van Ikea staan bekend vanwege de degelijkheid en de eenvoudige wijze waarop het laminaat zelf kan wor…
Bronnen en referenties
  • Norton, M.I., et al., The IKEA effect: When labor leads to love

Reageer op het artikel "Ikea-effect; het inschatten van waarde"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 19-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!