InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Talent vs doorzettingsvermogen, de ethische discussie

Talent vs doorzettingsvermogen, de ethische discussie

Behalve de factor talent speelt in de (top)sport vele andere factoren een belangrijke rol. Eén belangrijke andere factor is doorzettingsvermogen. De vraag wordt vaak gesteld waar je nu verder mee komt, veel talent of doorzettingsvermogen? Dit artikel gaat nader in op deze discussie. Op morele basis zou talent de belangrijkste factor dienen te zijn om goed te kunnen presteren in dat gene waar het talent zich op richt, zoals topsport. Echter de ‘echte wereld’ vraagt meer dan enkel talent en de vraag naar perfectie leidt soms tot ethische discussies.

Definities

Wanneer spreken we nu precies van talent. Talent kan gedefinieerd worden als 'het natuurlijke vermogen om iets goed te doen'. Ofwel zonder al teveel moeite dingen oppikken en omzetten in positieve resultaten. Daarentegen wordt doorzettingsvermogen gedefinieerd als “het vermogen om tot het uiterste te gaan”.

Talent vs. doorzettingsvermogen?

Hard werken dient beloond te worden, echter met hard werken alleen wordt je niet per definitie de beste, talent is vaak een factor die hierbij hoort. Echter, mensen willen graag geloven en zien dat winnen verdiend dient te worden. En om deze reden zien we graag dat topsporters behalve talent, ook heel hard moeten werken.

Het lijkt er dus op dat talent je de mogelijkheid biedt om iets snel op te pakken en doorzettingsvermogen je helpt om met je talent verder te komen. Zonder één van beide lijkt het hoogste podium niet haalbaar te zijn?

Financiële middelen

Niet alleen talent en doorzettingsvermogen maken dat het hoogste podium haalbaar wordt. Een ander, niet onbelangrijk, aspect zijn de beschikbare financiële middelen. Topsport is duur en zorgen niet altijd voor voldoende stabiliteit in inkomsten. Het hebben van een sponsor is dan ook vaak een randvoorwaarde om goed te kunnen scoren in de sport of om van de sport te kunnen leven. Het hebben van sponsoren is vaak in het beginsel niet voor iedereen weggelegd en dus zullen vele startende sporters het toch moeten hebben van eigen financiële inbreng van zichzelf of naasten.

Genetische manipulatie

Maar wie verdient het nu eigenlijk het meest? De persoon met talent die er niet of minder hard voor hoeft te werken, of de persoon met enorm veel doorzettingsvermogen, heel hard ervoor werkt, maar niet beschikt over het meeste talent? In Amerika wordt er op dit moment veel onderzoek gedaan naar genetische manipulatie, waarbij bepaalde eigenschappen kunnen worden gestimuleerd nog voor de geboorte.

Op dit moment is dit nog verre toekomst muziek, maar de discussie is al jaren aan de gang ‘hoe ver gaan we in het verkrijgen van ons ideaalbeeld?’. Het boek ‘the case against perfection’ van Michael Sandel haalt deze discussie aan. Ook Sandel haalt in zijn boek de vergelijking talent vs doorzettingsvermogen aan zegt hierover het volgende: “wat we in sport waarderen, is de poging natuurlijk gegeven talenten door hard werken en training te optimaliseren. Genetisch verbeterde superatleten zouden het idee van sport als ‘een viering van natuurlijke talenten’ vernietigen. De essentie van de honderd meter sprint als test van een in principe gegeven hardloopvaardigheid zou verloren gaan; atletiekwedstrijden zouden verworden tot spektakelshows voor biotechnologen”.
Gerelateerde artikelen
Kan iedereen een topsporter worden?Kan iedereen een topsporter worden?Topsporter worden, hoe doe je dat? Het leven van een topsporter ziet er voor veel mensen aantrekkelijk uit. Profvoetball…
Hoe word ik rijk?Hoe word ik rijk?Iedereen droomt ervan om gigantisch rijk te zijn, maar hoe word je dat precies? Hoe word ik rijk? Ontdek het allemaal!
Wonderkinderen: vanwaar hun talent?Af en toe hoor je weleens van wonderkinderen. Neem bijvoorbeeld Mozart die al op zeer vroege leeftijd zijn eerste compos…
Succes: ploeteren, talent of geluk?Succes: ploeteren, talent of geluk?Waaruit komt succes voort? Kan het zijn dat succes je moeiteloos aan komt waaien dankzij natuurlijke gaven? Of is het mo…
Vanuit Nederland stemmen voor America's Got TalentVanuit Nederland stemmen voor America's Got TalentWil je stemmen op één van de deelnemers van America's Got Talent – bijvoorbeeld Glennis Grace – dan wordt dit je niet ma…
Bronnen en referenties
  • http://www.academischeboekengids.nl/do.php?a=show_visitor_artikel&id=1245
  • Michael Sandel; The case against perfection

Reageer op het artikel "Talent vs doorzettingsvermogen, de ethische discussie"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 23-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!