InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Hoe overleef je de crisis

Hoe overleef je de crisis

Hoe overleef je de crisis Het zal niemand ontgaan zijn dat de crisis waarin we nu een aantal jaren verkeren alleen maar erger lijkt te worden. Veel mensen worden om deze reden ontslagen bij bedrijven en komen dus op straat te staan. De Wet werk en bijstand is strenger geworden en de vacaturesites lijken hun vacature teller onder de 50.000 te houden, waardoor bedrijven die mensen nodig hebben, meer dan tweehonderd sollicitaties krijgen op een functie. Maar is dit het ergste probleem? De arbeidsmarkt zal wel weer aantrekken, waarna de overheid wellicht wetten weer zal wijzigen omtrent de werkloosheidswet. Op dit moment staat u misschien op straat en ontvangt u een uitkering. Dan weet u als geen ander hoe moeilijk het is om het leven te behouden dat u altijd leefde. Misschien moet u uw huis verkopen, maar door de huizenmarkt lijkt dit onmogelijk. Het kan zijn dat u hierdoor in een depressie raakt en uw huwelijk hieronder te leiden heeft.

U kunt ook anders denken. Als u nu kunt rondkomen, zal het helemaal geen probleem meer zijn wanneer u weer een baan heeft. Natuurlijk wordt alles duurder en stijgt de minimum loongrens al jaren niet, maar toch zijn er mogelijkheden.

Veranderingen

De eerste stap is het op een rij zetten van uw vermogen, afgespiegeld tegenover uw uitgaven. Maak een lijst van maandelijks terugkerende kosten, zodat u deze op een rij hebt. Ga er daarna vanuit welke posten hiervan belangrijk zijn en welke minder belangrijk. Is een abonnement op een sportschool echt noodzakelijk als u twee keer in het half jaar gaat sporten? Ga dan eens na of u kunt bezuinigen. Hieronder volgt een rijtje die u kan helpen met bezuinigen:
  • Via vele vergelijkingssites kunt u berekenen of er toevallig een zorgverzekeraar is die goedkoper is. Een basisverzekering is een verplichting en bij elke verzekeraar hetzelfde. Is een aanvullende verzekering voor u bijvoorbeeld echt noodzakelijk? Nederlanders staan erom bekend alles ondergebracht te hebben en wij betalen veel aan premies die niet noodzakelijk zijn. Is uw tandartsverzekering niet veel duurder dan de halfjaarlijkse controle?
  • Nog een punt is die van energieleverancier. Men is vaak bang om over te stappen van energieleverancier, toch kan dit veel voordelen hebben. U kunt goedkoper uit zijn, vergelijk eens de vast recht en transportkosten en vergelijk deze eens met andere energiemaatschappijen. Zo kunt u makkelijk een berekening maken aan de hand van uw kosten.
  • Niet onverstandig is de Belastingdienst. Ontvangt u al huur- en zorgtoeslag? Wellicht kunt u dit bedrag verhogen, omdat uw inkomen drastisch naar beneden is gegaan. Ontvangt u helemaal geen toeslagen, vraagt u deze dan aan. Wat men ook veel vergeet is het doen van aangifte. Ook al krijgt u geen bericht van de belastingdienst over het doen van aangifte, het is altijd verstandig een berekening te maken. Misschien heeft u extra aftrekposten die het interessant maken om aangifte te doen.

Boodschappen

Veel mensen zeggen problemen te hebben met boodschappen, wanneer het inkomen omlaag gaat. Natuurlijk is iedereen gewend aan een bepaalde standaard, maar ga nu eens echt na hoeveel eten u daadwerkelijk weg gooit of wat bij u blijf liggen over de houdbaarheidsdatum. Heeft u echt de pinda’s en chips nodig?

U hoeft niet de lekkernijen te laten staan of uit een vuilnisbak te halen, maar waar u nu boodschappen deed van bekende merken, zijn daarentegen ook veel onbekende of huismerken die niet onder doen aan de echte merken. Bezoek eens een andere supermarkt en vergelijk de prijzen. Heeft u krieltjes nodig en gesneden kaas, of kunt u zelf blokjes maken van aardappelen en kaas snijden van een blok?

Wat het belangrijkste is met het doen van boodschappen is een lijstje maken en contact geld meenemen. Laat de pinpas thuis. Bedenk van te voren hoe duur de boodschappen op uw lijstje mogen zijn, neem dit mee aan contanten en zorg dat u geld overhoudt. U kunt gaan voor pindakaas van een euro, maar misschien is die van vijftig cent ook meer dan de moeite waard. Verspreid ook uw dure boodschappen. Koffie, kaas en pizza zijn bijvoorbeeld dure uitgaven. Haalt u de ene week kaas, neemt u de andere week dan koffie mee.

Het is even wennen, maar het zal u echt helpen. U zult geld overhouden om leuke dingen te doen. U kunt van uw boodschappen erg lekkere dingen maken en houdt u over, gooi het dan niet weg. Bijna alles is in te vriezen en twee dagen hetzelfde eten is ook niet erg.

Gratis uitjes

Veel mensen willen de leuke dingen niet laten, ondanks dat ze daar het geld niet meer voor hebben. ‘Eerder gingen we een keer per maand uit eten.’ ‘Een bioscoop zit er niet meer in’. Wees niet getreurd. Er zijn zoveel leuke dingen te doen die gratis zijn of weinig geld kosten. Ging u vroeger veel uit eten. Waarom haalt u niet een keer wat extra boodschappen (wanneer het budget het toelaat) en kookt u uitgebreid voor de familie? Waarom huurt u niet een film en kijkt u deze thuis, in plaats van een schreeuwerige bioscoop. Nodig uw familie of vrienden uit voor een bordspel op een zaterdagavond, in plaatst van in een café te hangen. Het bespaard kosten en is vaak nog gezelliger ook. Maak een wandeling door de natuur, ook dat kost niets.

Tot slot

Er zijn zoveel mogelijkheden, maar wees creatief. Verlaging van inkomen betekend niet uw ondergang.
© 2012 - 2019 Edwin666, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Klaar met je opleiding, wat nu?Klaar met je opleiding, wat nu?Je bent klaar met je opleiding, en je zoekt een baan. Maar waar moet je het precies zoeken? Het is lastig om in deze tij…
Bijstand en verplicht vrijwilligerswerkBijstand en verplicht vrijwilligerswerkIemand die in de bijstand zit, is verplicht om te solliciteren naar een baan. in de bijstand zit je niet altijd vrijwill…
Waarom bezuinigen?Waarom bezuinigen?Bezuinigen, de overheid kan er geen genoeg van krijgen. Ieder jaar weer krijgen we te maken met bezuinigingen, bovenop d…
Sollicitatieplicht bijstandsuitkeringSollicitatieplicht bijstandsuitkeringDe bijstand is een sociaal vangnet. Mensen die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien, kunnen een beroep doen…
Werk zoeken: vacature vinden en solliciterenWerk zoeken: vacature vinden en solliciterenJe bent ontslagen, hebt ontslag genomen of je contract is simpelweg niet verlengd. Of je bent je huidige baan helemaal z…

Reageer op het artikel "Hoe overleef je de crisis"

Infoteur: Edwin666
Gepubliceerd: 10-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!