InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Bruiloft organiseren: Een trouwfotograaf regelen

Bruiloft organiseren: Een trouwfotograaf regelen

Bruiloft organiseren: Een trouwfotograaf regelen Weken na de bruiloft kun je de dag weer helemaal herbeleven. En wel door de ogen van een goede trouwfotograaf. Het maken van de perfecte bruidsreportage kun je maar het beste overlaten aan een professionele bruidsfotograaf. Leg je oor te luister bij bruidsparen die je zijn voorgegaan. Bekijk hun trouwalbum en regel een gesprek met de trouwfotograaf. Naast goede foto's moet er ook een soort klik tussen het bruidspaar en de bruidsfotograaf zijn. Bespreek samen met de fotograaf hoe jullie dag er uit gaat zien, wie er komen en wat voor jullie belangrijk is. Zo kan de fotograaf goed voorbereid aan jullie huwelijksdag beginnen en weet hij of zij precies waar de belangrijke momenten zijn om vast te leggen.

Trouwalbum als onmisbare herinnering aan jullie huwelijksdag

Bron: Hans, PixabayBron: Hans, Pixabay
Je bruiloft is de dag van je leven. Je doet er alles aan om het tot in de puntjes te organiseren en niets aan het toeval over te laten. En deze bijzondere dag moet natuurlijk vastgelegd worden. Niet gewoon vastgelegd, maar op een bijzondere en romantische manier moet een bruidsreportage weergeven hoe de dag er uit heeft gezien. Hoe mooi het bruidspaar was. En natuurlijk hoe de liefde er vanaf sprong. Een duidelijk overzicht van alle aanwezige gasten mag natuurlijk ook niet ontbreken.

Bruidsfotograaf of trouwfotograaf

Bovenstaande elementen vragen om een goede en professionele aanpak. Een bruidsfotograaf of trouwfotograaf heeft zich gespecialiseerd in het op een bijzondere manier vastleggen van deze speciale dag. Bruidsfotografen zijn er op getraind om niets aan het toeval over te laten, ze zien in één oogopslag de beste plekjes om een mooie foto-shoot te maken. Maar ook alles wat er op die dag gebeurd ontgaat ze niet. Het getrainde oog van de trouwfotograaf weet op welke momenten hij wie moet fotograferen. Hij of zij voelt bepaalde situaties feilloos aankomen. Denk maar aan de traan van de moeder van de bruid, of een leuke situatie met de bruidsmeisjes.

Welke bruidsfotograaf moet je kiezen?

Bron: GloriaAgostina, PixabayBron: GloriaAgostina, Pixabay
Zoek een trouwfotograaf die bij jullie past en die goed aanvoelt wat jullie precies willen. Hij of zij trekt de hele dag met jullie op, dus een bepaalde klik moet er wel zijn. Jullie moeten je op je gemak voelen, want dat komt de trouwfoto’s alleen maar ten goede. Bovendien moet de trouwfotograaf meer van jullie en jullie persoonlijke smaak weten. Zo kan hij/zij beter begrijpen en aanvoelen welk soort trouwreportage bij jullie past. Gaat het om de traditionele weergave van de bruiloft, of mag het modern en met een duidelijke eigen en originele inbreng? Het is aan jullie om de fotograaf een goed beeld te geven van jullie wensen.

Bruidsreportage van de hele dag

De bruidsreportage moet zo compleet mogelijk zijn. Natuurlijk worden er dan ook de hele dag door foto's genomen. De bruidsfotograaf is dus overal bij en kan zo alles vastleggen. Het is ook leuk als er wat te zien is van de voorbereidingen. Hoe de bruid en bruidegom zich klaarmaken voor de grote dag. Het opmaken, stylen van het haar en aankleden is ook een belangrijk onderdeel van de dag. Het moment waarop de bloemen worden gebracht en de doos wordt open gemaakt is ook een dergelijke speciale foto waard.
Laat een trouwfotograaf vooral zijn of haar gang gaan. Ze weten wat leuk is en, zeker zo belangrijk, wat niet leuk is.

Speciale locatie voor de bruidsreportage

Bron: S.J. de Waard, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bron: S.J. de Waard, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Naast het vastleggen van de gebeurtenissen van de hele dag, wordt er ook altijd een bijzondere bruidsreportage gemaakt van het bruidspaar samen en/of met de bruidsmeisjes. Vaak wordt hier een speciale locatie voor uitgezocht. Veel parken en particuliere tuinen worden door de trouwfotografen gebruikt om een dergelijke reportage te maken. Wie eens iets anders wil, kan een trouwfotograaf zoeken die wat meer buiten de gebaande wegen denkt. Die op zoek gaat naar spannendere locaties. Die ook wel iets ziet in een reportage onder een viaduct of op een skatebaan. Bespreek goed met de bruidsfotograaf door wat jullie willen en welke stijl jullie aanspreekt. Dat is erg belangrijk, want het trouwalbum dat van de hele dag gemaakt gaat worden, moet uiteindelijk wel aansluiten bij jullie persoonlijke smaak. Ook landgoederen stellen zich open voor het maken van een speciale bruidsreportage. Buiten in het park, maar meestal mogen er ook binnen foto's worden gemaakt. Mooie oude steden hebben prachtige plekjes om bijzondere foto's te maken. Staat er ergens bij jullie in de buurt een prachtig beeld of is er een beeldentuin? Ook dat is heel geschikt om bijzondere foto's te maken. Voor foto's in de buitenlucht hoef je niet altijd te denken aan een mooie tuin of een bijzonder park. Ook het platteland kan heel veel mooie foto's opleveren. Denk aan een plekje onder aan een dijk, bij een mooi oud toegangshekje naar een weide met schapen of koeien. Tussen de knotwilgen of het fluitenkruid. Bij een oude molen (misschien mag je ook wel naar binnen!). Wie fantasie heeft vindt altijd wel iets origineels en wat past bij de persoonlijke smaak.

Bevriende fotograaf inhuren voor de trouwfoto's

Bron: Onbekend, PixabayBron: Onbekend, Pixabay
Fotograferen is steeds makkelijker geworden. De camera's zijn steeds professioneler. En ook de programma's om foto's te bewerken zijn door veel amateurfotografen te gebruiken. Door al deze factoren denkt iedereen dat hij kan fotograferen. Het lijkt daarom vaak helemaal geen gek idee om een bevriende amateurfotograaf te vragen om de bruidsreportage te maken. Een dergelijke keuze is bovendien ook geld besparend. Een professionele fotograaf is veel duurder dan een vriend vragen om de foto's te maken. Besluit je het laatste te doen, spreek dan wel een goede prijs af. Deze opdracht is te groot om zomaar als vriendendienst te vragen. Bovendien geef je daarmee indirect ook aan dat er wel wat van verwacht wordt. De foto's van de vriend(in) zijn waarschijnlijk erg goed en leuk, anders denk je er niet aan om zo iemand te vragen voor het maken van de trouwfoto's. Maar dat wil beslist nog niet zeggen dat diegene ook in staat is om jullie trouwdag op een goede en professionele manier vast te leggen. Denk daarom goed na of dit de juiste beslissing is. Het is leuk en bespaart geld, maar achteraf kan je er erg veel spijt van hebben. Als de uiteindelijke fotoreportage toch wel erg amateuristisch is vergeleken met de gebruikelijke bruidsreportages, dan heb je spijt als haren op je hoofd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ideale bruidsfotograaf vindenDe ideale bruidsfotograaf vindenBij een huwelijk hoort een bruidsreportage. Op zo'n speciale dag wil je natuurlijk blijvende herinneringen voor later. H…
Een verzekering voor je bruiloftEen verzekering voor je bruiloftAls je een vrouw bent, heb je er waarschijnlijk van jongsaf aan van gedroomd: je trouwerij. Nu, als volwassene, is het d…
Fotograferen met een wegwerpcameraFotograferen met een wegwerpcameraDe ouderwetse wegwerpcamera's komen weer helemaal terug. Vooral onder de jongeren zijn ze erg populair. Er zijn verschil…
Vintage bruiloft: een nieuwe trendVintage bruiloft: een nieuwe trendNaast de do-it-yourself bruiloft is ook de vintage bruiloft een opkomende trend in Nederland. In Amerika is de zogenoemd…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bruiloft organiseren: Een trouwfotograaf regelen"

Infoteur: Martina
Laatste update: 28-03-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Bruiloft organiseren
Schrijf mee!