InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Bruiloft organiseren: De trouwringen uitzoeken

Bruiloft organiseren: De trouwringen uitzoeken

Bruiloft organiseren: De trouwringen uitzoeken Het uitzoeken van de trouwringen is vaak nog een hele onderneming. Allereerst is het goed om eens rustig de markt te verkennen en te kijken wat er zoal te koop is aan trouwringen, verlovingsringen en relatieringen. Belangrijk is om voor jezelf goed te bepalen wat je wel en wat je niet wil hebben. Een trouwring draag je de rest van je leven, dus het is belangrijk dat hij goed past bij de eigen smaak. Is er in de standaardcollectie niets te vinden, dan is er ook altijd een eigen ontwerp te maken.

Collectie trouwringen

Bron: Susanh123, Wikimedia Commons (CC0)Bron: Susanh123, Wikimedia Commons (CC0)
Loop een willekeurige juwelierszaak binnen en het zal al snel blijken dat ze daar over een zeer ruime collectie trouwringen beschikken. Voor vele aanstaande bruidsparen is hierbinnen al een ruim voldoende keus aanwezig. In de standaardcollectie is dan ook vaak al een geschikte ring te vinden. Maar wie hier niets van zijn of haar gading tussen kan vinden of toch in ieder geval liever even verder kijkt, moet ook eens een bezoek brengen aan een edelsmid. Overigens hebben we het hier over trouwringen, maar dit alles geldt uiteraard ook voor verlovingsringen en relatie-ringen.

Trouwringen bij de juwelier

Veel juwelierszaken hebben al jaren ringen van een vaste en vertrouwde leverancier in hun assortiment. Het assortiment van de leveranciers is vaak opgenomen in een luxe folder. Altijd handig om een dergelijke folder bij de juwelier te gaan halen en dan thuis eens rustig te gaan kijken wat het aanbod allemaal is. Met een dergelijke kleine voorbereiding, kom je toch beter ingelicht de winkel binnen. Op dat moment is niet alle informatie meer nieuw en kan er meer gericht gevraagd worden wat de mogelijkheden zijn en of er ook aan de persoonlijke voorkeur voldaan kan worden.

Trouwringen bij de edelsmid

Bron: Olessya, PixabayBron: Olessya, Pixabay
Een edelsmid verkoopt ook standaardringen. Maar in de meeste gevallen zijn de sieraden in eigen atelier vervaardigd. In de winkel of showruimte zal een uitgebreide collectie aanwezig zijn. Als hier niets van je gading bij zit, dan kunnen deze uitgestalde exemplaren nog wel heel goed dienen als inspiratiebron. Al kijkend en pratend kan op basis van de aanwezige collectie een eigen ontwerp naar voren komen. De edelsmid kan aangeven wat de mogelijkheden zoal zijn en het aanstaande bruidspaar legt de wensen op tafel. Steeds meer aanstaande bruidsparen laten de trouwringen speciaal voor hen ontwerpen. We zijn tegenwoordig veel meer op zoek naar iets bijzonders, naar iets unieks. En in het geval van trouwringen, kom je dan al snel uit op een eigen ontwerp. Als er al een duidelijk beeld aanwezig is van hoe de ringen er ongeveer uit moeten komen te zien, probeer dit idee dan op papier te zetten. Vaak is dit niet zo eenvoudig, maar het praat wel makkelijker. De edelsmid kan zich zo toch wat sneller een beeld vormen van jullie ideeën en daar, vanuit zijn vakkennis en ervaring, een goed ontwerp uit maken.

Bruid en bruidegom elk een eigen trouwring

Bron: MaetyGee, PixabayBron: MaetyGee, Pixabay
De standaard trouwringen zijn voor man en vrouw identiek. Het enige verschil zit hem in de maat en de heren trouwringen zijn soms iets robuuster. Bij de standaard trouwringen moet je als man en vrouw dus wel dezelfde smaak hebben.
Wie zich richt tot een goud- of edelsmid en dus gaat voor een eigen ontwerp, kan ook twee verschillende ringen laten maken. Zo wel de man als de vrouw moeten de rest van hun leven de ring dragen. Het is dan ook best belangrijk dat deze voldoet aan de eigen smaak. Een goede ontwerper zal het lukken om twee verschillende ringen te ontwerpen, die voldoen aan de individuele smaak van de man en de vrouw. Twee verschillende ringen, die vervolgens toch samen één geheel vormen. Al is het maar door een subtiel detail op beide trouwringen, waardoor blijkt dat ze toch duidelijk bij elkaar horen.

Trouwringen van goud of ander metaal

De tijd dat een trouwring altijd van goud gemaakt moet zijn, ligt al jaren achter ons. In principe zijn alle materialen mogelijk. Kies vooral het materiaal dat bij je eigen stijl past. Wie nooit gouden sieraden draagt voelt zich misschien doodongelukkig met een dergelijke opvallende ring. Een ander materiaal is dan vaak veel beter op zijn plaats.

Gebruikte materialen voor een trouwring

Trouwringen worden, naast het edelmetaal goud, ook gemaakt van diverse andere duurzame metalen:
Bron: Stux, PixabayBron: Stux, Pixabay
  • Geelgoud
  • Witgoud
  • Roodgoud
  • Palladium
  • Platina
  • Titanium
  • Zilver
  • Zirkonium

Trouwring met edelstenen

Wie houdt van edelstenen, kan er voor kiezen dat de ring verfraaid wordt met een briljant, al dan niet in kleur. Vaak wordt dit dan alleen op de ring van de bruid geplaatst. Ook een diamant op de ring is mogelijk. Diamanten, hoewel de witte diamant verreweg het bekendst is, zijn er in alle kleuren. Bij een ring met diamant heeft men misschien al snel een klassiek beeld. Maar dit hoeft helemaal niet. Een moderne trouwring van bijvoorbeeld platina, kan heel bijzonder en uniek worden, als daar een zwarte diamant op komt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen verlovingsringen en trouwringenHet verschil tussen verlovingsringen en trouwringenLeer hier alles over het verschil tussen een trouwring en een verlovingsring. Hier kun je vinden aan welke hand en vinge…
Een verlovingsring uitzoekenEen verlovingsring uitzoekenBen je van plan om je partner ten huwelijk te vragen? Een huwelijksaanzoek hoort traditiegetrouw gepaard te gaan met het…
Verlovingsring, toen en nuVerlovingsring, toen en nuHet moment waarop een man geknield om de hand van zijn geliefde vraagt, is voor veel vrouwen het moment van hun dromen.…
Een trouwring kopenEen trouwring kopenEén van de belangrijkste gebeurtenissen op een bruiloft is het uitwisselen van de trouwringen. De trouwringen blijven vo…
Trouwtradities en een originele bruiloftTrouwtradities en een originele bruiloftJe bruiloft is als het goed is één van de mooiste dagen van je leven. Natuurlijk kun je je bruiloft vieren zoals iederee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Olessya, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Susanh123, Wikimedia Commons (CC0)
  • Afbeelding bron 2: Olessya, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: MaetyGee, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Stux, Pixabay

Reageer op het artikel "Bruiloft organiseren: De trouwringen uitzoeken"

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Bruiloft organiseren
Schrijf mee!