InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Zo waar als een.... Sprookje
mijn kijk op

Zo waar als een.... Sprookje

In sprookjesland kan alles. Zo zijn er sprekende dieren, kan men ineens 100 jaar in een diepe slaap vallen en maken de elfen en kabouters van alles mee. De sprookjes gaan meestal over het bestrijden van het kwaad door de goeden. Dit alles speelt zich af in ‘een land hier ver vandaan’. Sprookjes zijn een heerlijke ontsnapping uit de werkelijkheid, maar ze bevatten ook een dieper liggende boodschap. Tegenwoordig maken sprookjes een bloeitijd door, terwijl ze nooit uit beeld zijn geweest. Hoe komt het dat sprookjes zo’n lange levensduur hebben? De Hindoes geven als reden hiervoor dat de sprookjes de spiegel van de eeuwige wijsheid bevatten en daarom dus nooit verloren kunnen gaan.

Één Sprookje met meerdere verhalen

Sprookjes kunnen in meerdere lagen gelezen worden. Sprookjes zijn leuk om voor te lezen aan kinderen voor het slapen gaan, maar er zit ook vaak veel symboliek en wijsheid in verborgen. In sprookjes gaat de hoofdpersoon vaak op reis of vlucht hij/zij, om op zoek te gaan naar het goede, naar het geluk. Dit kan vertaald worden in:
We laten in het leven het oude achter om op zoek te gaan naar het geluk in het onbekende. Onderweg maken we van alles mee en worden we beïnvloed door het ego van de mens. Het ego wordt bijvoorbeeld uitgebeeld als de boze stiefmoeder in ‘Assepoester’ of ‘Sneeuwwitje’.
Robert Long vat in een lied -op een simpelere manier- het sprookje als volgt samen:
Het kwade wordt gestraft, de deugd beloond
De liefde met een huwelijk bekroond

Bron: Elisabeth Jerichau-Baumann, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Elisabeth Jerichau-Baumann, Wikimedia Commons (Publiek domein)
De gebroeders Grimm zagen sprookjes niet alleen als verhalen die voor kinderen waren verzonnen. Hun verklaring is:

Met de woorden 'Er was eens' worden wij een land binnengevoerd, waarin wij op wonderbaarlijke wijze onze geheimste dromen tegen kunnen komen.

Mevrouw Blaauw-Robertson vertaalt de sprookjes vanuit de ziel van de mens. Kort uitgelegd: de ziel moet eerst van alles doormaken (het kwade), totdat de ziel zijn lessen heeft geleerd en uiteindelijk weer één kan worden met het Universum.

Hoe dan ook, sprookjes zijn heerlijk voor kinderen. Op een magische en veilige manier komen zij al in hun jonge leven in contact met de verschillende emoties van de mensen zoals jaloezie, wraak, maar ook liefde.

Huwelijk

Het gebeurt nog wel eens in sprookjes dat het verhaal eindigt met een groot huwelijksfeest.
..Uiteindelijk trouwt de prins met zijn ‘Assepoester’ of de koningsdochter met een moedige ridder uit het ‘gewone volk’.
Mevrouw Blaauw-Robertson legt verder uit: ‘... er is altijd een kracht die de ziel tracht te verhinderen haar goddelijke weg te gaan; soms is het de stiefmoeder, soms de reus, een draak, een wolf of een boze heks’. Het huwelijk aan het einde van een sprookje vertaalt zij als: ‘Het huwelijk, de volmaakte een-wording van de ziel met haar hoogste ideaal volgt als beloning’.
In 'De kleine zeemeermin' zegt de zeeheks tot de kleine zeemeermin: ‘Alleen wanneer je erin slaagt om één te worden met degene die je lief hebt, zul je leven. Maar als hij je ontgaat dan zul je als het kind van Water, dat je was, vergaan tot het schuim der zee’.

Bestemming onbekend

Meestal is de plaats door het magische onbereikbaar of niet te vinden, zoals een betoverde bos of het kasteel in het sprookje ‘Doornroosje’.
Wat ook opvalt is dat de hoofdpersonages vaak geen echte naam hebben, om het universele karakter van een sprookje te onderstrepen. Als de hoofdpersonages toch een naam hebben, dan wijst dit meestal op een eigenschap (Roodkapje, Sneeuwwitje, Goudlokje, ...) of is de naam alledaags (zoals in Hans en Grietje). Zo kunnen we neutraal in een sprookje stappen, zonder (voor)oordeel en dat is precies de bedoeling van een sprookje. Fantasie mag niet belemmerd worden door een stukje realiteit.

Getal 7

Het getal zeven komt ook vaak in sprookjes voor: zeven raven, zeven dwergen, de zevenkoppige draak, zeven geiten... Kleinduimpje liep zelfs op ‘zevenmijlslaarzen’. Dit getal wordt ook beschouwd als het ‘heilige getal’; het getal van voltooiing, na 7 dagen is de week vol.

Weetje: Hans Christian Andersen schijnt een moeilijke jeugd gehad te hebben, veel mensen mochten hem toen niet. Het sprookje ‘het lelijke jonge eendje’ wordt daarom ook wel als autobiografisch beschouwd. Het lelijke eendje wordt een mooie zwaan; Andersen werd van een niet gewaardeerd persoon, een beroemde en gewaardeerde schrijver.

Magische Sprookjes uitspraken

  • Het wonderbaarlijke is het Ware
Gebroeders Grimm

  • I can't explain myself, I'm afraid, Sir, because I'm not myself you see
Alice uit Alice in Wonderland

  • When people laugh at Mickey Mouse, it's because he's so human; and that is the secret of his popularity
Walt Disney

  • When you believe in a thing, believe in it all the way, implicitly and unquestionable
Walt Disney

  • A dream is a wish your heart makes
Assepoester

Ik heb gelezen dat de sluier naar andere dimensies steeds transparanter wordt, zodat we de vraag kunnen stellen: Wat is nou eigenlijk het sprookje?

Het leven is het mooiste sprookje.
Hans Christian Andersen
© 2012 - 2019 Aliki, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van sprookjesOnze geschiedenis kent vele verschillende sprookjes, ook tegenwoordig worden er weer meer sprookjesverhalen geschreven.…
Dansschoenen in sprookjes van Grimm, Perrault en AndersenDansschoenen in sprookjes van Grimm, Perrault en AndersenVolgens de reclame zijn vrouwen gek op mode, vooral op schoenen! Zie de reclame van 'Fashioncheque' waar een vrouw pas g…
De gebroeders Grimm en hun sprookjesboekDe gebroeders Grimm en hun sprookjesboekIedereen heeft weleens gehoord van het verhaal van Rapunzel, Sneeuwwitje of Doornroosje. Deze en nog andere sprookjes we…
Alice in WonderlandAlice in Wonderland is een bekende Disneyfilm. Het verhaal is echter niet door Disney bedacht, maar is van een (kinder)b…
Sprookjes van Hans Christian AndersenSprookjes van Hans Christian AndersenHans Christian Andersen is een van de bekendste sprookjesschrijver. De schrijver en dichter kwam uit Kopenhagen en schre…
Bronnen en referenties
  • http://fran.sneeknet.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=158284
  • www.engelenvannu.nl
  • Afbeelding bron 1: Elisabeth Jerichau-Baumann, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Zo waar als een.... Sprookje"

Infoteur: Aliki
Gepubliceerd: 14-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Mijn kijk op…
Schrijf mee!