InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Pronkstuk van Floriade 2012: Villa Flora

Pronkstuk van Floriade 2012: Villa Flora

Ter hoogte van Venlo ligt - langs de A73 - Villa Flora, het meest groene kantoorgebouw van Nederland. Het bouwwerk (onderdeel van Floriade 2012) is - gefinancieerd door ASN Bank - ontworpen door architect professor Jón Kristinsson, die daarmee een nieuwe standaard zette in duurzaam bouwen. Maar niet alleen duurzaam bouwen, het is bouwen in combinatie met een plezierig en gezond werk- en leefmilieu en in balans met de omgeving.

Jón Kristinsson

Duurzaamheidspionier professor Jón Kristinsson werd geboren in 1936. Toen Nederland - midden jaren zestig van de vorige eeuw - nog bouwde zonder noemenswaardige isolatie, was deze architect en uitvinder al bezig met het bedenken van technische oplossingen om energiezuinig en comfortabel te kunnen bouwen.

Magnum opus

Het magnum opus van Jón, 'Integraal ontwerpen - Vitale architectuur', verscheen in 2002. Het woord magnum opus is afkomstig uit het Latijn en betekent 'groot werk'. De publicatie kan gezien worden als de weerslag van een levenlang nadenken over duur-zame bouwtechnieken en is een staalkaart van innovaties die nog altijd actueel zijn. In de loop van 2011 is een hernieuwde editie ervan uitgekomen, waarbij de uitgevers in de rij stonden. Iets dat in 2002 wel anders geweest is, omdat destijds duurzaamheid en energiezuinig bouwen nog lang niet aantrekkelijk was.

Innovatieve technieken en beeldbepalend design

Villa Flora - die duurzame oase van licht en groen - zit niet alleen bomvol innovatieve technieken, maar heeft ook een beeld-bepalend design. Het uitgangspunt van Jón was dat het gebouw ook indruk moest maken op de - over de A73 zoevende - automobilisten, iets waar het vele glas en de kenmerkende contouren van de villa wel voor zorgen. Heel bewust heeft Jón de noordgevel voorover laten hellen, zodat het bos erin weerspiegeld wordt. Het is een bouwtechnisch slimmigheidje om het gebouw minder hoog te laten lijken.

Basisconcept

Het basisconcept voor Villa Flora bedacht Jón al een aantal jaren geleden. Toen stond hij aan de wieg van het project 'zonneterp'. Dit is een ontwerpconcept voor een combinatie van glastuinbouw en woningen die elkaar 'voeden'. Hierbij dient de kas als zonnecollector voor de buurt en de woningen leveren de voedingsstoffen voor de teelt in de kas. Op die manier ontstaat een duurzame en zelfvoorzienende wijk, die niet langer afhankelijk is van fossiele brandstofen. Met Villa Flora bewijst Jón dat zo'n gesloten kringloop zelfs binnen één gebouw is te realiseren. Het resultaat is een CO2 -neutraal, energetisch zelfvoorzienend pand met een minimale afvalproductie, waarbij het bouwwerk - dankzij het vele licht, het stabiele binnenklimaat en alle planten - aangenaam is voor zijn bewoners.

Energetisch zelfvoorzienend

De ruim tienduizend vierkante meter aan vloeroppervlak van villa Flora is deels ingericht als spraakmakende expositie voor de glastuinbouw, deels als aantrekkelijke kantoorwerkplekken te midden van het groen. Daarbij bevat het gebouw vier klimaten en sferen, zoals een subtropisch kantoor met mediterrane lavendelgeur en olijf- en palmbomen. Ook is er een Midden-Oosten kantoor met zand en leembouw. Het meest bijzondere is echter dat alle verschillende binnenklimaten op een duurzame manier worden opgewekt, het bouwwerk is energetisch volledig zelfvoorzienend. De ondergrondse warmte-koude-opslag zorgt gedurende alle seizoenen voor een prettige binnentemperatuur, waarbij de elektriciteit wordt opgewekt uit het verzamelde, organische afval.

Technologische doorbraken

Villa Flora dient als 'proeflab' voor een aantal technologische doorbraken, die het duurzaam bouwen in een stroomversnelling kunnen brengen. Zo is er de lagetemperatuurtechnologie toegepast, een technologie die oorspronkelijk is ontwikkeld voor de kastuinbouw. Door de revolutionaire techniek werd het voor de aller eerste maal mogelijk om met water van 25 graden Celcius een gebouw te verwarmen, terwijl een traditionele radiator water gebruikt van 45 tot 65 graden Celcius. Bij de traditionele techniek wordt veel gas verstookt om een dergelijke hitte te verkrijgen. De nieuwe techniek zorgt ervoor dat een huis zelfs met onverwarmd rioolwater op temperatuur kan worden gebracht.

Ademend raam

Een andere noviteit die in Villa Flora wordt uitgetest is het 'ademende raam'. Ook dit is een uitvinding van Jón in samenwerking met Noor van Andel. De uitvinding betekent een doorbraak op het gebied van ventilatie met warmte-terugwinning. Het systeem komt er in kort bestek op neer dat er frisse lucht het huis binnenstroomt terwijl deze frisse lucht op temperatuur wordt gebracht door de verwarmde, uitgaande lucht. Het systeem leidt tot minimaal energieverlies, waardoor in een doorsnee woning al vlug 30 procent minder gestookt hoeft te worden. Professor Kristinsson verwacht veel van dit product, dat ook een winstpunt zal zijn bij de renovatie van bestaande woningen. Hij voorziet dat over een paar jaar het 'ademende raam' in de schappen van alle bouwmarkten zal liggen. Met een relatief simpele ingreep is daardoor voor bestaande woningen een flinke verduurzaming mogelijk.

Kroon op het werk

Villa Flora is als het ware de kroon op het werk van prof. Jón Kristinsson. Veel van zijn levens-ideeën zijn in dit ontwerp gerea-liseerd. Reeds in 1976 ontwierp deze bijzondere architect al een zelfvoorzienend stadskantoor voor de gemeente Lelystad. Destijds was het een revolutionair ontwerp, waarin onder andere de 'eerste seizoenswarmteopslag in de natte kleibodem ter wereld' was opgenomen. Gemeente Lelystad gaf echter de voorkeur aan een traditioneler ontwerp. Daarnaast ontwierp Jón begin jaren tachtig van de vorige eeuw 'minimum-energiewoningen' voor de gemeente Schiedam. Die woningen hadden een isolatie-waarde die vergelijkbaar is met de huidige nieuwbouw. Volgens prof. Kristinsson gaan de ontwikkelingen veel te traag en vindt hij dat de overheid veel meer zou moeten doen. Daarbij vreest hij dat wanneer er te lang gewacht wordt, men de boot mist. Echter ook Villa Flora is niet zonder slag of stoot van de grond gekomen. Aanvankelijk waren er nauwelijks investeerders voor te vinden. Dankzij het lef van het gemeentebestuur van Venlo (dat garant wilde staan) en de ASN Bank (die wilde investeren) werd het project gered.

ASN Bank

Volgens de heer G. Fijnaut van de ASN Bank is voor deze bank de reden geweest om te investeren, dat Villa Flora is ontworpen volgens het cradle-to-cradle-concept. Dat wil zeggen dat de bouwmaterialen milieuvriendelijk zijn, de energie duurzaam is en het water in het gebouw wordt hergebruikt. Daarbij heerst er een aangenaam binnenklimaat en zijn er veel planten waardoor het een heel prettig gebouw is voor de mensen die er werken. Dat geheel past heel goed bij het thema van de Floriade, namelijk: 'quality of life'.

Bestemming na de Floriade

Na de wereldtuinbouwtentoonstelling krijgt het bouwwerk de bestemming van een duurzaam en innovatief bedrijfspand ten behoeve van productiebedrijven en dienstverleners die gericht zijn op green-engine en duurzaamheid.
© 2012 - 2017 Emfkruyssen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Floriade 2012: bijna twee miljoen bloembollenIn 2012 is de Floriade van start gegaan in Venlo. Deze Floriade bestaat uit allerlei tuinen waarin bijna twee miljoen bl…
Ademend raam; woningventilatie met warmteterugwinningAdemend raam; woningventilatie met warmteterugwinningIs het ademend raam de oplossing voor het verduurzamen van de woning? Het ontwerp heeft inderdaad alles in zich om in de…
Villa van Hadrianus of Villa AdrianaDe Villa van Hadrianus, ook wel bekend als de Villa Hadriana, ligt zo'n 30 kilometer verwijderd van Rome in de buurt van…
IJS: van de raket en cornetto tot Ben & Jerry's en de magnumIJS: van de raket en cornetto tot Ben & Jerry's en de magnumIn 1887 begon Jamin met het maken van ijs. Werd ijs vroeger vooral door kinderen gegeten, inmiddels eet iedereen het van…
Hersenen: Ontspan met (barok)muziek - rustgevende muziekHersenen: Ontspan met (barok)muziek - rustgevende muziekRustgevende muziek: Barokmuziek reinigt de verbindingen tussen onze hersencellen. Vooral de muziek van Bach schijnt erg…
Bronnen en referenties
  • Tekst in nieuwsberichten voor spaarders en beleggers van de ASN Bank.

Reageer op het artikel "Pronkstuk van Floriade 2012: Villa Flora"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 12-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!