InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Voorkeuren kleurgebruik: Favoriete kleuren over de wereld

Voorkeuren kleurgebruik: Favoriete kleuren over de wereld

Voorkeuren kleurgebruik: Favoriete kleuren over de wereld Kleuren worden vaak geassocieerd met een bepaalde stemming. Door die positieve en negatieve associaties ontstaan er vaak ook voorkeuren voor bepaalde kleuren. Naar die voorkeuren voor kleuren is onderzoek gedaan met deelnemers van over de hele wereld.

Kleur

Kleur ontstaat door licht. Licht kun je omschrijven als een bundel van verschillende soorten. Die samenstelling van verschillende golflengtes wordt een spectrum genoemd. Kleur op een bepaald voorwerp zit eigenlijk niet echt op het voorwerp. De kleur wordt bepaald doordat het voorwerp maar een deel van het licht terugkaatst. Het teruggekaatste licht wordt verwerkt in onze hersenen en zo wordt er een kleur gevormd.

Voorkeuren qua kleur

Kleuren roepen associaties op met bijvoorbeeld stemmingen of voorwerpen. Hierdoor kunnen mensen positief of negatief staan tegenover een bepaalde kleur. Voorkeuren in kleuren ontstaan hierdoor.

Favoriete kleuren in de hele wereld

Favoriete kleur: blauw

Uit studies blijkt dat blauw vaak wordt geassocieerd met verdriet en depressie. Het doet namelijk denken aan kou, soberheid, somberheid en angst. Ondanks dit is blauw toch als favoriete kleur uit de bus gekomen; veel mensen vinden namelijk dat blauw voor kalmering zorgt.

Leeftijd en favoriete kleuren

Conclusie

Opvallend is, dat de kleur groen steeds minder in de smaak valt naarmate je ouder wordt. De kleur paars daarentegen wordt steeds populairder. Terwogy en Hoeksma hebben een onderzoek gedaan naar kleuren en emoties. Ze concludeerden in hun onderzoek dat wanneer mensen ouder worden, hun voorkeuren qua kleur kunnen veranderen door sociale en culturele invloeden.

Bron: László Németh, Wikimedia Commons (CC0)Bron: László Németh, Wikimedia Commons (CC0)

Wat kun je met deze informatie?

Wanneer je kennis hebt over welke kleuren mensen graag zien of welke ze juist liever niet willen zien, kun je veel hierop aanpassen. Denk aan mensen bereiken door middel van reclame maken. Maak je reclame voor een doelgroep van alle leeftijden, met mannen én vrouwen kun je het beste de kleur blauw gebruiken (percentage favoriete kleur: 42%). Wat je ook weet is dat je absoluut niet de kleur oranje moet gebruiken aangezien dit de minst favoriete kleur is met een percentage van 30%.
Ook als je kijkt naar de doelgroep kun je veel aan dit kleurenonderzoek hebben. Wil je 70+'ers bereiken? Dan gebruik je bijvoorbeeld de favoriete kleuren van deze doelgroep: wit en/of blauw.

Het gebruiken van twee kleuren

Bij het gebruik van twee kleuren moet je denken aan het contrast dat er ontstaat wanneer je beide kleuren met elkaar gebruikt. Hiervoor kun je gebruik maken van de kleurencirkel. Wanneer twee kleuren tegenover elkaar staan in de kleurencirkel, betekent dat dat ze voor een groot contrast zorgen. Staan ze naast elkaar in de kleurencirkel, dan zijn de kleuren erg gelijk aan elkaar. Wanneer de kleuren met elkaar worden gebruikt zullen ze niet voldoende opvallen of als storend worden ervaren.
Gerelateerde artikelen
Kleuren: de theorieKleuren: de theorieNatuurlijk weet iedereen wat een kleur is, hoewel men het misschien niet onder woorden kan brngen. als klein kindje zijn…
Welke kleuren kun je goed combineren? Advies voor inrichtingWelke kleuren kun je goed combineren? Advies voor inrichtingEen roze, oranje of misschien toch wel een zwarte muur het blijft lastig kiezen. Vooral het combineren van kleuren kan t…
Schilderen - Oud Hollandse of monumentale verfkleurenSchilderen - Oud Hollandse of monumentale verfkleurenHet gebruik van verf en kleur is van oudsher vaak regio- of streekgebonden, mede beïnvloed door het welvaartsniveau in e…
Optische trucs bij het verven en inrichten van je huisOptische trucs bij het verven en inrichten van je huisKleurgebruik bij het inrichten van je huis is ontzettend belangrijk. Het toont namelijk wie je bent. Men wil dan ook bij…
De stijl van Jenny HumphreyJenny Humphrey uit Gossip Girl, gespeeld door actrice Taylor Momsen, is een beetje het buitenbeentje op school. Ze komt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 422737, Pixabay
  • Wetenschappelijk onderzoek door Joe Hallock
  • Afbeelding bron 1: László Németh, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Voorkeuren kleurgebruik: Favoriete kleuren over de wereld"

Reactie

Roos, 31-08-2015 11:46 #1
Ik had een vraagje over de kleur paars. Bij vrouwen heeeft 23% van hen paars als lievelingskleur. Maar paars staat ook met 13% bij de minst favorieten kleuren. Ligt dit aan de mannen? Want bij hen staat paars niet bij de favoriete kleuren? Of zijn er bij de vrouwen ook veel vrouwen die paars niet mooi vinden? Reactie infoteur, 17-09-2015
Hoi Roos,
De gegevens over minst favoriete kleuren zijn getoetst onder mannen en vrouwen. Het is niet meer te zeggen van welke verhouding man/vrouw hier sprake is.
Je zou uit de tabellen met onderscheid tussen man/vrouw alleen kunnen concluderen dat mannen paars over het algemeen minder mooi vinden dan vrouwen.
Groet, Shiny

Infoteur: Shiny
Laatste update: 26-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!