InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat is Occupy, oftewel Occupy Wall Street
nieuws uitgelicht

Wat is Occupy, oftewel Occupy Wall Street

Occupy is veel in het nieuws geweest. Dit komt omdat deze beweging de hele wereld over trekt en ook in Nederland actief is. Hoewel het in het nieuws vaak gaat over Occupy, is het voor veel mensen nog onduidelijk wat deze beweging precies is, en wat deze beweging nastreeft. In dit artikel wordt overzichtelijk en kort meer uitleg gegeven over de Occupy beweging. Zo weet u wat het doel van deze beweging is, en hoe men dit doel wil bereiken.

Wat is Occupy, en wat is hun doel?

Occupy heet voluit Occupy Wallstreet. En is een beweging die over de hele wereld plaats vindt. Het doel van de mensen die protesteren is: mensen door middel van protesten wakker schudden en te laten geloven in de wereldvrede waar de Occupy beweging in gelooft. Dit kan op allerlei manieren: de ene protestant staat te protesteren vanwege de hoge werkloosheid in Nederland terwijl de ander protesteert tegen politiegeweld. Al deze vormen worden samen genomen in het woord wereldvrede.

Mensen die zich bij deze beweging aansluiten hebben dus vaak hele verschillende belangen, dat is het mooie van deze beweging. Zowel zwervers met geen of een laag inkomen als directeurs met een hoog inkomen kunnen zich aansluiten bij deze beweging als ze maar protesteren om de wereldvrede te realiseren.

Hoe en waar is Occupy begonnen?

Occupy is in 2011 in Amerika begonnen en nu ook in Ierland, Nederland (Den Haag en Amsterdam) en in België (Brussel) actief. In veel andere landen is dezelfde beweging maar met een andere naam actief, zoals de Arabische Lente.

De beweging begon op initiatief van de Canadese Adbusters Media Foundation als een demonstratie die op 17 september 2011 voor het beursgebouw van Wall Street plaatsvond. Vandaar ook de naam Occupy Wall Street, wat in de volksmond wordt afgekort tot het begrip Occupy.

Zijn mensen van Occupy gevaarlijk?

Nee, mensen van Occupy zijn voor wereldvrede, een ideaalbeeld dus. De mensen van Occupy protesteren, maar zullen niemand kwaad doen. Ze houden zich ook aan de meeste regels die er zijn, en op de televisie is te zien dat deze mensen het goed voor hebben met iedereen op de wereld. Ze willen alleen graag dat meer mensen gaan inzien dat de wereld er op de manier hoe we er nu mee omgaan achteruit gaat, er is veel ruzie, oorlog en men heeft veel geldproblemen.

Mag iedereen zich aansluiten bij Occupy?

Occupy gelooft erin dat ze namens het grootste gedeelte van het volk praten. Iedereen mag zich dus aansluiten bij Occupy als men dezelfde ideeën heeft, deze zijn erg breed dus bijna iedereen zou zich kunnen aansluiten bij Occupy. U kunt dan mee gaan protesteren, of uw mening op internet verspreiden. Als u meewerkt aan Occupy betekend dit niet dat u verplicht in een tentje op een plein moet overnachten, dit zijn echt de mensen die zich heel diep in de beweging hebben gestort.
Gerelateerde artikelen
Occupy Wall Street: tegen het hyperkapitalismenieuws uitgelichtOccupy Wall Street: tegen het hyperkapitalismeIn Amerika is een protestbeweging op gang gekomen die Occupy Wall Street heet. Op zaterdag 15 oktober 2011 gingen Nederl…
Occupy Wall Street, de beweging van de 99%nieuws uitgelichtOccupy Wall Street, de beweging van de 99%De 'Occupy Wall Street-beweging' begint op 17 september 2011 in New York. De protestbeweging weet in korte tijd enkele d…
Filmrecensie: Wall StreetrecensieFilmrecensie: Wall StreetWall Street is een film uit 1987, geregisseerd door Oliver Stone. In de hoofdrollen zie je Michael Douglas en Charlie Sh…
Film: The Wolf of Wall Street (2013)Film: The Wolf of Wall Street (2013)Gebaseerd op een waargebeurd verhaal van Jordan Belfort, van zijn opkomst als een rijke beursmakelaar die een luxe leven…
Bronnen en referenties
  • Occupy blog
  • RTL nieuws

Reageer op het artikel "Wat is Occupy, oftewel Occupy Wall Street"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 14-08-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!