InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Uitvaart online: troost voor nabestaanden

Uitvaart online: troost voor nabestaanden

Uitvaart online: troost voor nabestaanden Live of achteraf online een uitvaart bekijken. Een vreemd idee? Misschien. Maar ondanks het nog altijd heersende taboe op dood en uitvaart, voorziet het idee van LiveUitvaart.nl in een behoefte. 64% van de nabestaanden kijkt inmiddels achteraf of live naar een uitvaart. Dat is een uitkomst voor mensen die bijvoorbeeld wegens verblijf in het buitenland niet bij de uitvaart kunnen zijn. Maar het kan ook de rouw helpen vergemakkelijken. Hoe en wat? Lees verder. Het klinkt misschien een beetje apart, maar het bestaat toch echt: de International Funeral Award. Een Nederlandse prijswinnaar van deze Award is Company Webcast, in combinatie met MK2 Audiovisueel. Company Webcast is de bedenker van LiveUitvaart.nl. Deze site is ontwikkeld om het mogelijk te maken op grote schaal én tegen beperkte kosten via een simpele methode uitvaartdiensten op te nemen. Vervolgens kunnen deze beschikbaar worden gemaakt voor nabestaanden, zodat deze de uitvaartdienst via Internet kunnen bekijken. Bijzonder is dat LiveUitvaart zowel live als achteraf te bekijken is.

Geen voyeurisme maar troost

LiveUitvaart.nl is medio 2010 voor het eerst toegepast, en wel door Crematorium Hofwijk in Rotterdam. Het klinkt wellicht een beetje voyeuristisch, maar dat is niet het geval. De online toegang tot de uitvaart is wel degelijk goed beschermd, en uitdrukkelijk voorbehouden aan nabestaanden. LiveUitvaart.nl geeft nabestaanden de mogelijkheid om de uitvaartdienst online te bekijken, maar dan wel via een persoonlijke toegangscode. Daarmee blijft de privacy gewaarborgd.

Ruim 64% van de nabestaanden kijkt

Dat de dienstverlening in een behoefte voorziet, blijkt wel. Ruim 64% van de nabestaanden gebruikt inmiddels de dienst om de uitvaartdienst online te bekijken. Daarbij blijkt een uitvaartdienst gemiddeld door vijftien online kijkers te worden gezien. Een van de manieren waarop LiveUitvaart.nl nut heeft is door nabestaanden die door omstandigheden niet bij de uitvaartdienst aanwezig kunnen zijn, de kans te bieden zich toch verbonden te voelen met de gebeurtenis. Maar ook nabestaanden die wel bij de uitvaartdienst aanwezig waren, blijken veel gebruik te maken van LiveUitvaart.nl om de uitvaartdienst achteraf online terug te kijken. Psychologisch is dat goed te verklaren: om een moeilijke gebeurtenis als een overlijden een plek te kunnen geven, moeten we de gebeurtenis een plaats geven in ons levensverhaal. Het herhalen van de beleving van de uitvaart helpt daarbij: de zaken komen beter op een rijtje.

"In de toekomst alle uitvaarten online"

Inmiddels zijn er meerdere crematoria in Nederland die LiveUitvaart.nl in hun dienstverlening opnemen. De belangstelling voor dit webcast systeem groeit. Maar de IFA prijs was niet alleen voor Company Webcast, de organisatie achter LiveUitvaart.nl. MK2 Audiovisueel is medewinnaar. De reden hiervoor is, dat LiveUitvaart.nl gekoppeld is met een akoestisch systeem. In het uitvaartcentrum zijn touchpanels aan te brengen, waardoor LiveUitvaart.nl gemakkelijk te bedienen is voor medewerkers. Olaf Lawerman, directeur van Company Webcast: ‘Het is erg goed om te zien dat LiveUitvaart.nl voorziet in een grote behoefte onder nabestaanden en dat meer en meer crematoria het systeem omarmen. De koppeling en integratie met het AkoestIQ muzieksysteem zal enorm bijdragen aan de verspreiding van het LiveUitvaart.nl systeem binnen de uitvaartbranche. We verwachten binnen enkele jaren dat bijna alle crematoria in Nederland uitvaartdiensten online beschikbaar zullen maken. Het winnen van deze belangrijke IFA prijs zal hier zeker aan bijdragen, en biedt ons ook de kans om LiveUitvaart.nl internationaal te verspreiden’.

Innovatie in de uitvaartbranche: IFA

I.F.A. is een onafhankelijke, internationale organisatie van professionals, die hun sporen hebben verdiend in de uitvaartbranche. I.F.A. stimuleert innovatie en kwaliteit in de branche.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht LiveUitvaart.nl / Company Webcast

Reageer op het artikel "Uitvaart online: troost voor nabestaanden"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 24-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!