InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Leiderschap: wat maakt iemand een effectief leider?

Leiderschap: wat maakt iemand een effectief leider?

Leiderschap: wat maakt iemand een effectief leider? Wat maakt iemand tot een goede leider? Deze vraag is natuurlijk niet makkelijk te beantwoorden, al hebben verschillende theoretici een poging gedaan. In dit artikel worden verschillende standpunten behandeld over wat nou de eigenschappen zijn van een goede leider.

Standpunt "leiderschap ligt in de persoonlijke karakteristieken van een leider"

Sommige theoretici geloven in de karakteristieke benadering van leiderschap. Ze vinden dus dat goed leiderschap te zien valt aan de persoonlijkheid van een leider. Een van die theoretici (Northouse, P.) vond bewijs voor dit feit. Hij liet zien dat leiders beschikten over de volgende karaktereigenschappen:
  • Intelligentie
  • Zelfverzekerdheid
  • Vastberadenheid
  • Integriteit
  • Sociaal

Het is nog niet duidelijk of deze factoren ook helpen op het succesvol beïnvloeden van de groep. Andere wetenschappelijke onderzoekers kwamen uit op de volgende karaktereigenschappen van een leider, deze zouden het beste een groep beïnvloeden:
  • Charismatisch
  • Vindingrijk
  • Stimulerend (op intellectueel gebied)

Standpunt "leiderschap ligt in de acties van de leider"

Bij dit standpunt gaat het niet om de persoonlijkheid, maar alleen maar om de acties die de leider uitvoert. Zo kwam er uit verschillende studies tevoorschijn dat leiders die een democratische stijl aannamen meer effectief waren dan leiders die een autoritaire stijl aannamen. Dus leiders die het personeel mee lieten denken waren effectiever dan degenen die zich niet lieten beïnvloedden door anderen.

Standpunt: "verschillende leiders zijn nodig in verschillende situaties"

Veel wetenschappers vinden niet dat de perfecte leider valt vast te stellen. Zij vinden dat er zoveel verschillende situaties zijn waarin leiders kunnen optreden, en deze situaties zijn niet te vergelijken met elkaar. Ze vinden daarom dat er voor elke situatie weer een andere leider beter is.

Standpunt: "leiderschap is werken naar de groepsdoelen toe"

Via de functionele benadering wordt leiderschap gezien het weten van de doelen die er in een groep zijn gesteld, en deze doelen proberen te bereiken met de groep. Wanneer leden van een groep het niet meer zien zitten zal de leider moeten zorgen dat ze terug aan het werk gaan en hun motivatie weer terugkrijgen.

Afsluiting

Zoals te zien is leiderschap een complex proces. Het kan niet zomaar uitgelegd worden. Voor al deze theorieën is het mogelijk dat er onwaarheden inzitten. Maar het zijn op dit moment de verschillende perspectieven waarop wetenschappers tegen het leiderschap aankijken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Thinking through communication - Trenholm, S.

Reageer op het artikel "Leiderschap: wat maakt iemand een effectief leider?"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 07-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!