Neturei Karta: charedische ('orthodoxe') Joden tegen Israël

Neturei Karta: charedische ('orthodoxe') Joden tegen Israël Neturei Karta is een streng charedische ('ultraorthodoxe') Joodse organisatie die zich verzet tegen de vestiging van de Staat Israël, omdat men vindt dat de Joden op de Messias moeten wachten alvorens ze uit ballingschap verlost worden. Pas daarna mag Israël weer bestaansrecht hebben. De beweging staat bekend om haar heftige anti-zionistische protesten. De leden zijn vaak te zien bij Palestijnse demonstraties in Israël en de Verenigde Staten. Leden van de beweging wonen vooral in de ultraorthodoxe wijk Mea Shearim in Jeruzalem. Ze zijn ook woonachtig en actief in New York.

Neturei Karta

Neturei Karta is de Arameese term voor 'Bewakers van de Stad'. De bewakers slaat op de schriftgeleerden en de geleerden van de Tora (Psalm 127 - Jeruzalem Talmoed, Traktaak Hagiga 76c). De naam werd gegeven aan een groep charedische ('orthodoxe') Joden in Jeruzalem die weigerden (en nog steeds weigeren) het bestaansrecht van Israël te erkennen.

De groep werd in 1938 gesticht als afsplitsing van Agoedat Jisraeel die in 1912 werd opgericht om tegen het zionisme te strijden. Geleidelijk begon de Agoedat Jisraeel pro-zionistisch te worden. Zodoende ontstond er een splitsing. De Neturei Karta is géén Chassidische groepering, maar een Mitnagdistische beweging. Ze worden nogal eens verward met de Chassidische groepering Satmar, die ook anti-zionistisch is.

Sommige activisten hebben Israël verlaten, vrijwillig of gedwongen door de Israëlische overheid. Zo ontstonden er verschillende afdelingen in het buitenland. De afdeling in New York is de grootste en bestaat o.a. uit drie synagogen.

Anti-zionistisch

De Neturei Karta is geen kleine sekte of een extreme groep, zeggen ze zelf. Ze hebben niets aan de Tora veranderd. Ze vechten alleen tegen het zionisme. Ze erkennen niet het recht om een Joodse staat te vestigen gedurende de periode van de verbanning. Volgens de Neturei Karta steunen honderdduizenden orthodoxe Joden hun beweging en zijn ze anti-zionistisch.

De Neturei Karta is tegen Israël niet omdat het seculier is, maar omdat het concept van een soevereine Joodse staat tegen de Joodse wet in gaat. Dit staat in de Talmoed (traktaak Kesubos pag. 111a). Menselijk handelen mag niet leiden tot de oprichting van een Joodse staat voor de komst van de Messias. Verder staat dat het Joden verboden is om in opstand te komen tegen de volkeren en dat ze loyale burgers moeten zijn en niet moeten proberen om uit de Diaspora te komen waarin God ze gestuurd heeft. Joden wordt niet toegestaan te heersen, te doden of schade toebrengen aan een ander volk.

Neturei Karta verbiedt deelname aan de Staat Israël. Ze doen niet mee met de verkiezingen in Israël en accepteren geen sociale voorzieningen of vergoedingen voor het onderwijs. De ware Jood blijft trouw aan zijn geloof en pikt geen land van Arabieren. Volgens de Tora moet het teruggegeven worden. De Neturei Karta wil een vreedzame omwenteling van een zionistische staat naar een niet-zionistische staat. De Tora heeft hierbij het laatste woord. Deze mag niet veranderd worden door enig rabbijn of profeet. Alleen die rabbijnen die niet beïnvloed zijn door het zionisme kunnen beschouwd worden als de ware vertegenwoordigers van het Jodendom. De wereld moet weten dat de zionisten illegaal de naam Israël gebruiken en dat zij geen recht hebben om voor de Joden te spreken.

Conclusie

De Neturei Karta mag dan tegen een Joodse staat zijn, uiteindelijk komt die er toch met de komst van de Messias. Overigens wordt over het begrip Messias verschillend gedacht. Sommigen menen dat het een tijdperk is, in plaats van een persoon. We leven nu in het Messiaanse tijdperk en de mens moet daarbij een steentje bijdragen.

Als de Neturei Karta meent dat Joden niet mogen heersen, dan vraag ik me af waarom dat ten tijde van de Tora wel mocht. Ook toen werd gevochten om het land Israël. Er is niet echt duidelijk een passage te vinden in de Tora waaruit blijkt dat Joden moeten wachten op de Messias en niet eerder mogen terugkeren. Bovendien kunnen Joden wel loyaal zijn ten aanzien van het land waarin ze wonen. De geschiedenis heeft uitgewezen dat Joden desondanks vervolgd werden. Het kan niet de bedoeling van God zijn dat Zijn volk zonder slag of stoot wordt afgeslacht.

Overigens zijn andere streng 'orthodoxe' Joden wel pro-Israël. Vooral de Chassidische Lubavitcher Chabad beweging van wijlen Rebbe Menachem Mendel Schneerson is een voorstander van de Joodse Staat. Zij hanteert een andere redenatie. Bij deze beweging staat het behoud van het leven centraal. Gelet op de slachtingen die onder Joden zijn aangericht de afgelopen 2000 jaar en andere landen de Joden niet voldoende beschermen, moet de Israëlische Staat dit doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!