InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Buurtzorg, opgericht uit onvrede met Thuiszorg

Buurtzorg, opgericht uit onvrede met Thuiszorg

Buurtzorg is een bedrijf wat een nieuw concept hanteert. Buurtzorg is opgericht omdat men de misstanden in de thuiszorg wilt tegengaan. Het is een organisatie die de managerslaag heeft geschrapt. De werknemers van Buurtzorg managen zichzelf en elkaar in tegenstelling tot thuiszorgorganisaties die sufgemanaged worden van bovenaf. Een manager in de zorg heeft een overbodig functie. In de organisatie van Buurtzorg nemen werknemers zelf de beslissingen.

Inhoud:

Verpleegkundige hulp

Buurtzorg richt zich alleen op verpleegkundige hulp en niet op huishoudelijke hulp. Daarvoor is het aanverwante Buurtdienst opgericht. Bij Buurtzorg overleggen de verpleegkundigen en houdt men elkaar op de hoogte van de zorgontwikkelingen bij een patiënt. Werknemers bij Buurtzorg zeggen dat ze meer aandacht kunnen geven aan mensen. Thuiszorgmedewerkers kunnen door het tijdrovende contact met hun managers en het feit dat ze niet zelf hun werktijd indelen ontevreden over de werkgever zijn. Dat is jammer want dit werk is heel belangrijk en zou optimaal moeten gebeuren. Het begint er aardig op te lijken dat Buurtzorg er in slaagt om de thuiszorgbranche van binnenuit te herstructureren door de managerslaag geheel te schrappen.

Misstanden in de thuiszorg

De thuiszorg is geprivatiseerd met het idee dat de privatisering leidt tot het beter functioneren. Voorheen was thuiszorg een overheidsaangelegenheid. In feite concludeerde de overheid zelf dat haar thuiszorgbeleid niet werkte en gaf de overheid daarmee zijn eigen onkunde aan. De beslissing om dan maar de thuiszorg te privatiseren was zeer ongelukkig aangezien de problemen alleen maar zijn vergroot. Er zijn te weinig thuiszorgmedewerkers omdat ze te laag betaald worden. Daar zit de essentie van het probleem.

Buurtdiensten

Naast Buurtzorg voor verpleegkundige hulp biedt het bedrijf Buurtdiensten huishoudelijke hulp. Cliënten kunnen hier goed opgeleide werknemers verwachten die telefonisch bereikbaar zijn. De mensen die voor Buurtdienst werken wonen dichtbij hun cliënt. Ze hebben zo nodig contact met de verpleegkundige hulp. Buurtdienst is erop gericht om naast het verlenen van huishoudelijke zorg ook mensen uit hun sociale isolement te houden. Deze organisatie is net als Buurtzorg opgericht uit onvrede met de werkwijze van Thuiszorgbedrijven. In het algemeen vindt men de aanpak van thuiszorg te productiegericht.

Kinderen die een huis moeten schoonmaken

Huishoudelijke hulpen zijn soms zeer jong; mensen van 16 kunnen ook huishoudelijke hulp zijn terwijl iedereen op zijn klompen aanvoelt dat die mensen geen ervaring hebben in het runnen van een huishouden. Wanneer het geld dat bespaart wordt met het schrappen van een managerslaag, kunnen de alfahulpen meer verdienen en zal het werk ook kunnen gebeuren door geschoolde mensen met ervaring. Bij een hoger salaris hoort beter gekwalificeerd personeel. Meer mensen zullen bereid zijn alfahulp te worden. Een alfahulp wordt momenteel standaard maximaal 30 uur per week ingezet. Met de huidige, lage uurlonen verdient men te weinig bij een 30-urige werkweek om eigen huishoudkosten te betalen. Hierdoor is de huidige baan als alfahulp gedegenereerd tot een bijbaan voor studenten, scholieren, kunstenaars en getrouwde vrouwen. Wanneer men de overige 10 uur kan werken als self-manager van huishoudens dan is het loonprobleem deels opgelost.

Alleen ervaren werknemers

Het is geen slecht idee om gemotiveerde mensen die ervaring hebben in het runnen van een huishouden te sturen naar zieken en ouderen. Er is in Amsterdam een thuiszorgbureau dat enkel werkt met 40 plussers. Dit bedrijf heet Sara. Deze filosofie komt tegemoet aan de wensen van de cliënten om alleen mensen in huis te halen die verstand hebben van het runnen van een huishouden. Veel thuiswerkorganisaties hebben geen interne opleiding. Men stuurt jonge, onervaren mensen naar ouderen en zieken die soms niet mondig genoeg zijn om zelf actie te ondernemen. Het zou veel beter zijn als de cliënt en de zorgverlener onderling bepalen wanneer er gewerkt wordt en wie de vakantiekracht of invaller is. Een veel gehoorde klacht van de cliënt is dat men elke week een andere alfahulp krijgt. Een cliënt verdient het om hulp te krijgen van iemand die ze zelf aanvaardt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: vrij nederland
  • Interviews met thuiszorgmedewerkers en cliënten
  • http://www.buurtdiensten.nl/buurtdiensten-in-uw-gemeente/

Reageer op het artikel "Buurtzorg, opgericht uit onvrede met Thuiszorg"

Reactie

Frans, 19-09-2011 12:01 #1
Het vermelde bedrijf Sarah heet in werkelijkheid SARA. Verder heeft Buurtzorg de hbhh ondergebracht bij Buurtdiensten. Reactie infoteur, 19-09-2011
Dankuwel voor de reactie. Ik heb een nieuwe alinea toegevoegd met informatie over Buurtdiensten
.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!