InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Cadeaubon & giftcard

Cadeaubon & giftcard

Een cadeaubon of giftcard is een leuk cadeau om te geven en om te krijgen. Cadeaubonnen bestaan er in vele soorten en maten: de VVV-bon, boekenbon, nationale bioscoopbon, hotelbon, pluim of giftcard. Het nadeel van de cadeaubon is de beperkte geldigheid. Welke soorten cadeaubonnen zijn er? Heb je recht op geld teruggave als je iets koopt met een cadeaubon? Kun je een cadeaubon ruilen? Hoe lang is een cadeaubon geldig? Verder alles over de giftcard.

Wat is een cadeaubon?

Een cadeaubon is een bon, die de waarde heeft van een bepaald geldbedrag. De waarde staat gelijk aan de aanschafprijs. Met de waarde van deze bon kunt u later een product uitkiezen. De voorwaarden staan meestal op de cadeaubon.

Soorten cadeaubonnen

Een bloemenbon, een boekenbon, een VVV-bon, een hotelbon, een DA-bon, een Xenos-bon… Elk bedrijf heeft tegenwoordig wel een eigen cadeaubon. In principe worden er drie soorten cadeaubonnen verkocht: cadeaubonnen zonder datum, cadeaubonnen met alleen een uitgiftedatum en cadeaubonnen met een uitgiftedatum en einddatum.

Geldigheid cadeaubon

Er is geen eenduidige regelgeving over het vermelden van de geldigheidsduur op cadeaubonnen. De winkelier mag zelf bepalen wat de geldigheid van de cadeaubon is, mits deze niet onredelijk is. Als er geen datum staat op de cadeaubon, is de cadeaubon voor altijd geldig. Als alleen de uitgiftedatum vermeld is, is de geldigheidsduur vijf jaar. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is. De meeste cadeaubonnen hebben echter een kortere geldigheidsduur. Als een cadeaubon korter dan een jaar geldig is, moet de verkoper aantonen dat dit redelijk is.

Cadeaubon niet meer geldig

Als de cadeaubon niet meer geldig is, heeft de winkelier het recht om de cadeaubon niet aan te nemen als betaalmiddel. Soms mag u toch nog iets kopen. Dat hangt af van de verkoper.

Geld terug bij cadeaubon

Als u het bedrag dat op de cadeaubon staat slechts voor een gedeelte besteed, heeft de winkel niet de plicht om geld terug te geven. Een cadeaubon is in principe niet inwisselbaar voor geld. Hoewel er bedrijven zijn die toch een gedeelte teruggeven. Sommige winkeliers schrijven voor het resterende bedrag een tegoedbon uit, die u kunt gebruiken bij een volgende aankoop.

Cadeaubon ruilen voor geld

Hebt u een cadeaubon gekregen van Intratuin, terwijl u op tienhoog woont in een flatgebouw en u een hekel hebt aan tuinspullen en bloemen? Het is niet mogelijk om een cadeaubon in te ruilen voor geld. Wat u wel kunt proberen, is om de cadeaubon in te ruilen voor een VVV-bon. Deze kunt u op meerdere verkooppunten besteden. Er zijn ook websites waar u uw cadeaubon kunt ruilen voor een andere cadeaubon.

Giftcard: wat is een giftcard?

Tegenwoordig zijn de giftcards in opkomst. Dit is een plastic kaart met het formaat van een creditcard. De consument kan zelf het bedrag bepalen dat hij op de kaart wil laten zetten. Het voordeel van een giftcard is dat de klant het bedrag niet in één keer hoeft te besteden. Bij aankoop wordt alleen de aankoopprijs van het saldo afgeschreven. Het resterende bedrag blijft op de giftcard staan.

Giftcard kopen

De giftcard is in opkomst. Bij steeds meer verkooppunten kunt u een giftcard kopen, zoals bij de HEMA, H&M en V&D.

Geldigheid cadeaubonnen en giftcards

Boekenbon

Een boekenbon is onbeperkt geldig

Bart Smit CadeauCard

Het saldo blijft onbeperkt geldig en kan in gedeeltes worden afgeschreven.

Centre Parcs cadeaubon

Vanaf de uitgiftedatum zijn de bonnen drie jaar geldig.

Douglas Giftcard

Onbeperkt geldig

H&M Giftcard

Het tegoed is geldig tot drie jaar na de datum waarop de kaart voor het laatst is gebruikt. De “klok” begint dus te lopen bij aankoop. Het tegoed kan in delen worden gebruikt. Daarnaast is er de mogelijkheid tot opwaarderen.

Intratuin cadeaubon

Na uitgifte een jaar geldig

Nationale bioscoopbon

Minimaal vier jaar geldig

VVV bon

Onbeperkt geldig
Gerelateerde artikelen
H&M Giftcard: ook online te koop en te besteden?H&M Giftcard: ook online te koop en te besteden?De winkelketen H&M is één van de populairste winkels van Nederland en België. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de H…
Het meest suffe cadeau, een cadeaubonIndien u echt niet weet wat u moet geven of u hebt geen tijd gehad om een echt cadeau uit te zoeken, koopt u een cadeaub…
Bioscoop Cadeau & Nationale BioscoopbonBioscoop Cadeau & Nationale BioscoopbonBioscoop Cadeau en de Nationale Bioscoopbon zijn twee Nederlandse cadeaubonnen waarmee je naar een film toe kunt gaan. D…
Oude cadeaubonnen waardeloos?Oude cadeaubonnen waardeloos?Gooi de cadeaubonnen of een cadeaubon waarvan de vervaldatum voorbij is, niet zomaar weg in 2018. Is die cadeaubon of ca…
Wellnessbon: waar te koop en waar te besteden?Wellnessbon: waar te koop en waar te besteden?De meest ontspannen cadeaubon in Nederland is de Wellnessbon. Met een Wellnessbon kunnen arrangementen of producten cade…
Bronnen en referenties
  • Consuwijzer
  • Geldenrecht.nl
  • Radar

Reageer op het artikel "Cadeaubon & giftcard"

Reactie

Irene, 11-10-2011 16:49 #1
Op 13-2-2011 heb ik via vakantieveilingen waardebonnen gekocht om bij Dutch Water Dreams te kunnen bodyboarden. Op deze bonnen staat dat ze een jaar geldig zijn na afgiftedatum. Ik wilde binnen dit jaar mijn dagje uit plannen bij DWD. Nu zie ik ineens op de site dat DWD op 30-1-2011 DWD falliet is verklaard. (http://www.dutchwaterdreams.com/geldigheid) DWD wist dus VOORDAT ik de bonnen kocht dat DWD falliet was gegaan. Zoals in het internet bricht staat heeft DWD een doorstart gemaakt. Moet de nieuwe DWD mij iets moeten bieden, geld terug? Alsnog dag bodyboarden? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 10-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!