InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De waarheid van weerwolven

De waarheid van weerwolven

Weerwolven in films en sproken zijn mensen die de gedaante van een weerwolf kunnen aannemen. Als wolf kunnen ze moorden begaan zonder dat de mens achter de weerwolf beschuldigd wordt. In feite kunnen sommige tovenaars, magiërs, sjamanen of heksen dit werkelijk uitvoeren. Hun lichamen veranderen niet in een weerwolf, maar hun persoonlijkheid bestuurt het lichaam van een wolf of een ander dier. Roodkapje werd van origine belaagd door een weerwolf. Dat is door Grimm in een gewone wolf veranderd.

Inhoud:

Tovenaar neemt bezit van dierenlichaam

In Afrika worden soms mensen vermoord door dieren. Dorpsbewoners weten zeker dat dit dier werd bestuurd door een tovenaar die via een magisch ritueel tijdelijk bezit van het dierenlichaam nam. Een Afrikaanse tovenaar neemt de vorm van de hyena aan, een andere wolfachtig dier. De indianen van Noord- en Zuid-Amerika kennen dezelfde verhalen over sjamanen die bezit nemen van dierenlichamen en op die manier moorden kunnen plegen. Zoals we later zien kan deze moord ook een beeld zijn en hoeft het geen daadwerkelijke fysieke moord te betreffen.

Vertellen met beelden

De zogenaamde sprookjes, mythen en films die over weerwolven gaan bevatten een kern van waarheid. Het is niet gemakkelijk om uit te leggen hoe een mens bezit kan nemen van een dierenlichaam; verhalen zijn een vertelvorm die het voor andere mensen begrijpelijk kan maken hoe deze werkelijkheid in elkaar steekt. Deze waarheid wordt verpakt in beelden zodat mensen beter begrijpen wat er wordt bedoeld.

Het beeld ´vliegen´

Heksen konden vliegen. Dit vliegen deden ze niet met hun materiële lichaam maar met een ander deel van het lichaam dat niet gebonden is aan de wetten van de zwaartekracht. Ooit waren alle mensen hiertoe in staat, maar sinds enkele duizenden jaren is dit alleen voorbehouden aan heksen en tovenaars die kennis bezaten en doorgaven aan elkaar. Er zijn kruidenmengsels die het mogelijk maken om de persoonlijkheid tijdelijk te scheiden van het materiële lichaam. Heksenzalf is daar een voorbeeld van. Door heksenzalf te bereiden en op te smeren konden mensen zich bewegen tussen de dimensies en andere mensen of dieren beïnvloeden. Om dit inzichtelijk te maken voor anderen werd het bewegen tussen dimensies ´vliegen´ genoemd. Op dezelfde manier kunnen magiërs hun lichaam verlaten en dat van een dier overnemen.

Het experimenteren met heksenzalf kan heel gevaarlijk zijn; door onkundig gebruik kun er dodelijke ongelukken gebeuren. Van sommige kruiden heb je maar weinig nodig om een overdosis te krijgen.

Collectief bewustzijn en groepsgeest

De mens heeft zich de afgelopen millennia geëvolueerd tot een denkend en zelfstandig handelend individu. Dat bracht veel voordelen met zich mee maar hierdoor verloor hij geestelijke vermogens om gebruik te maken van het collectieve bewustzijn van de mensheid oftwel de groepsgeest. Hierdoor heeft men geen automatische toegang meer tot inzichten zoals het onderscheiden van kruiden, telepathie, helderhorendheid en het lezen van het boek der natuur. Het is aan ieder op zich om deze toegang te herstellen.

Dualisme

Het instituut wat voor het wetenschappelijke instituut de kennis over magie probeerde achter te houden was het religieuze instituut; met name de Rooms-katholieke kerk. Daar hadden ze verschillende methoden voor. Het meest bekend zijn de heksenvervolgingen in de Middeleeuwen en het begin van de renaissance. Andere methoden waren het herbenoemen van kruiden met allerlei retorische namen van de duivel zoals duivelskruid en duivelsklauw. Op deze manier gaf men kruiden een slechte naam mee terwijl deze kruiden allerlei eigenschappen hebben die op zich helemaal niet slecht zijn. Door de wereld in te delen in het tweeledige en dualistische duivel en God-denken heeft de kerk een basis geschapen voor een anti-magische opvatting van de werkelijkheid. Dualisme oftewel het denken in de tegenpolen goed en kwaad wordt vrijwel in elke film, verhaal en boek als archetype in het bewustzijn van mensen gestanst.

Roodkapje en de weerwolf

De schrijvers Grimm en Perrault hebben het oorspronkelijke mondeling overgebrachte Roodkapje-verhaal enigszins verminkt en opnieuw verteld. In het oorspronkelijke verhaal van Roodkapje wordt de weerwolf vermoord door zijn hart te doorboren met een zilver voorwerp. Dat staat symbool voor een spirituele ontwikkeling in de mens. De mens die zich spiritueel ontwikkeld leeft namelijk tijdelijk in twee naturen of dubbelhartig. Zijn oude hart vol aardse genoegens, verleidingen en tendensen moet sterven. Dat kan door het ontwikkelen van een nieuw hart. Zilver is de kleur van de bijna vervolmaking. Het zwaard is eigenlijk een soort kruis. Een zilver kruis ontneemt de kracht van het aardse hart. Een kruis is een voorchristelijk teken en symboliseert de spirituele mens die met horizontale(aardse) en verticale(hemelse) krachten te maken heeft. Het midden van het kruis is het hart. Zilver is de kleur van de reinheid en de zuiverheid. Het rood van Roodkapje staat voor het offer dat een mens moet maken om, een rein hart te verkrijgen. Roodkapje wordt als jong, onschuldig meisje het grote, enge bos in gestuurd. Dat is een offer van het meisje uit liefde voor de familie; haar naasten. In het bos krijgt ze te maken met een entiteit die zich voedt met menselijk leven; de weerwolf. Aangezien de weerwolf een wezen is met zowel dierlijke als menselijke eigenschappen kunnen we dit zien als verschillende aspecten van één persoonlijkheid.

Naastenliefde

Er zijn vele entiteiten rond mensen die zich voeden met levensenergie van de mens, de weerwolf is daar een beeld van. Andere entiteiten zijn vampieren die zich voeden met gedachten en energiestromen van mensen. Deze vampieren hebben in veel gevallen een verleden als mens op aarde. Vampieren zijn wezens die zijn overleden maar die de dood niet accepteren en op gewiekste wijze energieën stelen van mensen en dieren om zichzelf langer te doen standhouden in het schimmenrijk tussen leven en dood. Om terug te keren bij het Roodkapje verhaal: uiteindelijk overwint de naastenliefde de weerwolf. De jager is namelijk een element dat later is toegevoegd. In het oorspronkelijke verhaal wordt de weerwolf door een groep wasvrouwen in de rivier verdronken. De wolf wordt vermoord of: het stromend water van de levensrivier spoelt de onzuiverheden weg uit de mens waardoor men niet meer wordt geleefd door aardse neigingen en verleidingen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Film: red riding hood 2011
  • Film the werewolf shadow
  • http://www.taalanderwijs.org/wp/?p=58

Reageer op het artikel "De waarheid van weerwolven"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!