InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wenken voor als het kapitalisme ineen stort
mijn kijk op

Wenken voor als het kapitalisme ineen stort

Als er een zware economische crisis, meltdown of ramp komt waardoor de winkels niet meer bevoorraad worden dan zijn we allemaal de pineut. Op internet zijn er veel geluiden te vinden dat een dergelijke mondiale ramp niet ver weg in het verschiet ligt. Door de ineenstorting van de financiële zekerheid zou het hele kapitalistische systeem als een kaartenhuis kunnen ineen klappen. Bedrijven houden op te functioneren. Elektriciteit is van de ene op de andere dag verdwenen.

Inhoud:

Wat gebeurt er als we als het kapitalisme failliet is?

Computers, internet, radio, tv, alles zal ophouden te bestaan totdat er nieuwe manieren worden geïntroduceerd om zonder geld of met alternatief geld de samenleving verder te draaien. Wanneer er niets meer functioneert dan stopt iedereen plotseling met werken. De eerste weken zullen supermarkten worden leeg geplunderd zodat mensen het nog een aantal maanden uithouden met eten. Aangezien de verwarming en kookfornuis het niet zullen doen zullen mensen massaal vuurtjes stoken om eten te koken en warm te blijven. Dat lijdt tot veel ongewenste branden. aangezien de brandweer niet meer zal functioneren zullen al in de eerste weken hele steden afbranden.

Water

Hopelijk regent het af en toe want vers drinkwater is opeens onverkrijgbaar. Regenwater kan gewoon gedronken worden. Rivierwater, slootwater en zeewater kunnen drinkbaar worden gemaakt door het te destilleren. Dat is echter veel werk. Men zal het grootste deel van de dag bezig zijn met eten en drinken verzamelen en bereiden. Drinkwater kan in ieder geval gewonnen worden uit regenwater en gedestilleerd zeewater. En je kunt dauw opvangen. Dauw is op te vangen door schone lakens vlak boven de grond te spannen. ´s Morgens worden de lakens nat. Deze moet je vervolgens voordat ze weer opdrogen in alle vroegte uitwringen boven een emmer. Het opgevangen dauwwater is drinkbaar en waarschijnlijk gezonder dan het drinkwater wat nu uit de kraan komt. Hier een artikel over zelf drinkwater destilleren.

Ken eetbare planten

Als de impasse in de voedselaanlevering lang genoeg duurt, zullen velen sterven van hongersnood. Er zijn echter allerlei manieren om eten te verzamelen in de natuur. Er groeien duizenden eetbare planten in je eigen omgeving. Deze kennis is vrijwel verloren gegaan maar onder extreme omstandigheden zal deze kennis weer hervonden en doorverteld worden. Brandnetels, weegbree, duizendblad, paardenbloembladeren, zuring en rucola zijn een paar voorbeelden van groenten die overal in stad en land groeien; genoeg voor iedereen om van te eten. Daarnaast zijn er ook veel wilde kruiden. Toch kan het geen kwaad om zelf een moestuintje te hebben. Om een moestuin te beginnen heb je wel enige basiskennis nodig; het is handig als je die al hebt opgedaan voordat de grote economische ramp zich voltrekt.

Kip en ei

Kippen zijn leuke dieren maar kunnen wel eens erg nuttig worden in tijden van rampspoed. Een kip zou dan geslacht kunnen worden voor het vlees maar dat is niet erg slim. Een kip kan namelijk gedurende een jaar een veelvoud van zijn gewicht in eieren produceren. Het is dus slim om enkele kippen te houden zodat je geen tekort krijgt aan eiwitten. Kippen eten allerlei zaden die de mens niet eet, alhoewel de mens zich in tijden van nood met graszaad kan voeden. Van tarwegras is bekend dat het heel gezond is; men maakt er drankjes van en verkoopt het in natuurwinkels. Gras en graan zijn familie van elkaar.

Vuur

Om jezelf warm te houden is het niet verstandig veel hout te branden. Op een gegeven moment is het hout op en moet je zelfs bomen gaan kappen. Er groeien in stad en land allerlei fruit- en notenbomen; wanneer je niet uitkijkt hak je deze nog om. Als je een boom moet omhakken, zorg er dan voor dat er geen eetbare vruchten aan zitten. Beuken, kastanjebomen, eiken en hazelaars bevatten allemaal zeer gezonde vruchten. Van jonge eikenbladbladeren kun je heerlijke thee zetten. Hak deze dus nooit om. Begin liever met het verbranden van puinmateriaal wat uit ingestorte of halfverbrande huizen komt. Verder is het verstandig je goed dik te kleden zodat je het niet koud krijgt.

Hamsteren

Het loont de moeite om een kleine voorraad aan te leggen voor het eten. Als iedereen gaat hamsteren ben je te laat. Het eten wordt dan duur en de schappen raken snel leeg, als ze dat al niet waren op grond van bevoorradingsproblemen door een financiële crisis of oliecrisis.. Sommige etenswaren zoals peulvruchten blijven makkelijk 50 jaar goed. Op de verpakking staat dan wel een houdbaarheidsdatum maar dat is meer voor de warenwet. Wanneer consumenten zien dat hun peulvruchten over de datum zijn en ze gooien ze weg dan is dat alleen goed voor de bedrijven bij wie ze nieuwe peulvruchten moten kopen.

De zwarte markt

Als er geen gewone winkels zijn worden alle producten onderling geruild. De zwarte markt is dan de enige markt geworden die nog functioneert. Geld is waardeloos, immers het economisch systeem is ingestort. Daarom wordt er alleen aan ruilhandel gedaan. De eerste maanden van een crisis zal men geneigd zijn etenswaar te ruilen tegen duizenden euro´s of dollars en zelfs goud of sieraden. Dat heeft alleen zin als er na de crisis weer een economie komt waar de euro betaalmiddel is; en zelfs dat is onzeker. Mensen die denken rijk te kunnen worden met woekerprijzen voor eten vragen komen bedrogen uit als het kapitalisme totaal ineen stort. Het is goed om een ruilvoorraad op te bouwen zodat je dat etenswaren kunt ruilen. Wanneer je nu 10 kilo zout koopt ben je 3 of 4 euro kwijt. Als de crisis lang genoeg duurt dan hebben steeds meer mensen behoefte aan zout. Je kunt dan wellicht zakjes zout voor 50 gram of honderd gram ruilen tegen een brood, een paar appels of een bloemkool. Zout is een product wat tientallen jaren goed blijft, net als peulvruchten, honing en suiker.

Houdbaarheidsdatum; een kapitalistisch verzinsel

Honing is erg gezond en blijft zo mogelijk duizenden jaren goed. Er zijn graven geopend van farao´s waar een pot honing naast het graf stond die na 3000 jaar nog eetbaar was. Houdbaarheidsdata zeggen dus eigenlijk niets over sommige natuurzuivere producten; het is slechts een kapitalistisch verzinsel om een houdbaarheidsdatum op peulvruchten, suiker, zout en honing te doen. Versuikerde honing wordt vaak weggegooid maar als je het op de verwarming zet dan wordt het weer vloeibaar. Veel mensen weten dat niet en gooien eigenlijk goede producten weg zonder zich dat te realiseren. Natuurlijk zijn er wel allerlei moderne verpakkingsmaterialen die het eten aantasten. Aluminium gaat een reactie aan met de inhoud van het aluminium blikje. Als je een drank lang genoeg in een blikje laat zitten, wordt het puur vergif. De meeste etenswaren in potten en blikken kunnen makkelijk 5 tot 10 jaar goed blijven; alhoewel blikvoer altijd oxydeert omdat het tegen de metaalwand zit. In feite zijn de verpakkingsmaterialen de grootste reden om een houdbaarheidsdatum op een product te plakken, behalve met verswaar zoals vlees. Zelfs kaas kan heel lang goed eetbaar blijven; het wordt dan overjarige kaas.

Ecologische survivaltips

De tips die in dit artikel staan werken ook goed als er helemaal geen voedselcrisis mocht komen. Je kunt dan in ieder geval moestuinieren, zelf kippen houden, een voorraadje eten aanleggen zodat je nooit om eten verlegen zit, lekker kruiden en groenten plukken in het wild waar ze onbespoten en ecologisch verantwoord groeien. Het zijn goede survivaltips voor als je op vakantie gaat in een onherbergzaam gebied. Het is handig om te weten dat je altijd een brandnetelsoepje kunt koken als je trek krijgt in iets. Water kunnen destilleren is handige kennis om in je achterhoofd te houden mocht je op vakantie gaan in een heet land en de gids laat het afweten.

Peulvruchten en gedroogd fruit

Als je een wandeltocht gaat maken is het een goed idee om wat peulvruchten mee te nemen die je kunt ontkiemen. Deze zijn nog gezonder dan peulvruchten koken. Zo kun je zelf heerlijke en creatieve maaltijden maken met eenvoudige middelen. Een ander idee is om gedroogd fruit op te slaan en mee te nemen. Gedroogde vruchten blijven jarenlang goed. Een goede vriend van mij heeft 20 jaar geleden gedroogde appeltjes in een weckpot gedaan en eet er nog af en toe van.

Permanente crisis

Stel dat de crisis permanent wordt en we nooit meer terug kunnen naar de oude, kapitalistische maatschappij, dan wordt er een nieuwe samenleving geschapen waar kennis van bovenstaande zaken heel belangrijk is. Alleen mensen die zich van eten kunnen voorzien kunnen een grote voedselcrisis te lijf gaan. Een groot deel van de mensen zal dat niet kunnen en verwilderen tot agressievelingen die misschien wel overgaan tot kannibalisme. Zo zal de wereldbevolking snel krimpen door honger, kou en kannibalisme. Als groepen mensen daadwerkelijk zo dom zijn om andere mensen te gaan eten dan wordt het leven in een stad zeer gevaarlijk. Behalve eten kunnen vinden moet je ook nog jezelf verdedigen tegen verwilderde, gedegenereerde mensen. Het is dan raadzamer om buiten de stad een verblijf te zoeken of zelf een verblijf ergens te maken.

Slaapplaats

Een slaapplaats kun je bouwen in bomen, onder de grond of in een zelfgebouwd huisje boven de grond. Op een gegeven moment, na zeg 10 of 20 jaar, zullen huizen één voor één instorten omdat ze niet onderhouden worden. Het wordt dan levensgevaarlijk om je in een oud huis te begeven. De kans is groot dat het merendeel van de huizen afgebrand zijn omdat mensen steeds weer vuur gaan stoken in huizen om zichzelf te verwarmen. Andere huizen zullen helemaal kaal zijn omdat men alle deuren, kozijnen en balken heeft gebruikt voor het stoken van vuur. Zo bestaat er dus een kans dat mensen zelf hun huizen moeten maken.

Groepen mensen

In zo´n situatie is het niet ondenkbaar dat er verschillende groepen mensen ontstaan. Omdat mensen die genoeg overlevingskennis hebben gelijke waarden delen zal er een neiging zijn zich in een groep te verenigen. Ze staan dan waarschijnlijk tegenover de verwilderde mensen die alleen leeft van blikvoer wat nog ergens is gevonden, het jagen op wild en het eten van mensenvlees. De groepen mensen die een grote moestuin zullen verdedigen tegen de verloederde groep zullen een nieuwe maatschappij stichten. Uit nood worden er allerlei nieuwe wetten geboren waardoor de mensen met veel kennis van de natuur een nieuw evenwicht op aarde zullen scheppen.

Aquarius komt eraan

Dit artikel lijkt voor sommigen gebaseerd op fantasie. Er zijn echter vele websites zoals Niburu.nl star-people.nl die de mogelijkheid van een verval van de kapitalistische maatschappij serieus onderzoeken. Wie de Maya-boeken heeft gelezen en heeft gehoord over vedische kalender, Platoonse kalender en de Mayakalender zal weten dat de aarde zich in een tijdvak bevindt wat als een omslagpunt kan worden aangemerkt. Astronomisch gezien komt de zon altijd op in een sterrenbeeld; 2000 jaar lang was dat het sterrenbeeld vissen. In deze tijd, rond 2012 zal de zon definitief opkomen in het sterrenbeeld aquarius. We zitten zo gezegd in het aquarius tijdperk. Echter wat deze veranderingen allemaal concreet met zich meebrengen dat is moeilijk te zeggen; zover kunnen we als mensen niet zien. Aquarius staat voor het afbreken van oude waarden.

Kapitalisme is aan de beurt

Het kan dus goed zijn dat eerst het totalitaire communisme is afgebroken in China en de USSR, daarna vele landen zijn opgesplitst en dat nu het kapitalistische systeem aan de beurt is om een grondige verandering te ondergaan. Karl Marx gaf in één van zijn boeken aan dat het kapitalisme aan zichzelf zou ten onder gaan. Er zijn weinigen die deze woorden niet herkennen in het huidige tijdperk van winstbeluste banken, zelfzuchtige speculanten, verreikende kredietcrisis, graaiende commissarissen, monetaire noodoplossingen, euro- manipulaties op staatsniveau en failliete landen.

Voor het geval dat het kapitalisme inderdaad ineen stort kunt u het beste dit artikel uitprinten en bewaren bij uw knijpkat/zaklamp en radio zonder batterijen, in een goed afgesloten metalen kist naast uw gehamsterde peulvruchten, koffie en andere levensmiddelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Meltdown of kernsmelting, wat is het?Meltdown of kernsmelting, wat is het?Meltdown of kernsmelting, twee zeer onheilspellende termen die duiden op een ramp van ongekende omvang. Wanneer je bij e…
Waarom kan hamsteren nuttig zijn? Voordelen van hamsterenWaarom kan hamsteren nuttig zijn? Voordelen van hamsterenHamsteren lijkt een begrip uit een ver verleden, vaak gebruikt door mensen die een oorlog hebben meegemaakt. Hamsteren h…
Is New Age alweer voorbij?Is New Age alweer voorbij?De beweging begon in de jaren zestig en beleefde een hoogtepunt in de begin-jaren negentig van de vorige eeuw. Daarna ve…
Karl Marx en Max Weber, religie en het kapitalismeKarl Marx en Max Weber, religie en het kapitalismeMax Weber (Erfurt, 21 april 1864 München, 14 juni 1920) was een Duitse socioloog. Hij geldt als een van de grondlegger…
Het ontstaan van de koude oorlogHet ontstaan van de koude oorlogDe Koude Oorlog is en angstige tijd voor veel landen geweest. Het dreigde zelfs uit te lopen op een nucleaire oorlog, ma…
Bronnen en referenties
  • www.schelpengeld.nl
  • www.niburu.nl
  • www.star-people.nl

Reageer op het artikel "Wenken voor als het kapitalisme ineen stort"

Reacties

Tom008 (infoteur), 20-09-2013 15:14 #3
Je moet het zo zien: als het kapitalisme ineen stort, dan is de munteenheid overbodig en stort dus ook in. Als de munteenheid in stort, is dat een voorbode van een door zijn hoeven gezakt kapitalisme dat in ademnood is en elk moment kan sterven.

Ferry Wissink, 20-09-2013 09:00 #2
Ik zag de reactie nu pas, maar de val van een munt is niet hetzelfde als de val van het kapitalisme. Er kan onmiddellijk een nieuw betaalmiddel worden geïntroduceerd, of er kan teruggevallen worden op oude munteenheden.

Wat overigens niet te hopen is.

Ferry Wissink, 23-01-2013 03:56 #1
"Wat gebeurt er als we als het kapitalisme failliet is?
Computers, internet, radio, tv, alles zal ophouden te bestaan totdat er nieuwe manieren worden geïntroduceerd om zonder geld of met alternatief geld de samenleving verder te draaien. Wanneer er niets meer functioneert dan stopt iedereen plotseling met werken. "

Bravo, een goed antwoord!
Maar wel op de verkeerde vraag.

De vraag die bij dit verhaal hoort is namelijk niet: "Wat te doen als het kapitalisme instort?", maar eerder: "Wat te doen als onze munteenheid instort?"
Ja, in het laatste geval zo men wellicht gan nadenken over alternatieve monetaire middelen.

Maar als het kapitalisme zélf instort, moeten we naar een geheel ander soort samenleving. En hoewel het artikel lijkt te suggereren dat we niet zonder geld kunnen, is een geldloze saenleving precies het antwoord.
De afhankelijkheid van geld is namelijk een politiek-ideologische keuze, en we zijn alleen van geld afhankelijk als we in die afhankelijkheid (blijven) toestemmen. Reactie infoteur, 23-01-2013
Prachtige nuance!
Maar iedereen kan op zijn vingers natellen dat als de munt instort het kapitalisme eveneens ten onder gaat. Geld is verweven met de maatschappij; de ene dominosteen kan de ander niet kan ondersteunen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 14-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Politiestaat Nederland
Reacties: 3
Mijn kijk op…
Schrijf mee!