InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Positieve feiten over Israël

Positieve feiten over Israël

Positieve feiten over Israël Israël kan trots zijn. Het doet het relatief goed op het gebied van wetenschap, technologie, democratie, migratiepolitiek, ondernemerschap, de beurs, het leger etc. Op sommige gebieden staat ze aan de top van de wereld. En dat voor een klein land, met maar weinig inwoners. Hieronder volgen een aantal feiten die naar willekeur zijn gerangschikt.
  • Israël heeft de hoogste aantal afgestudeerden per hoofd van de bevolking in de wereld.
  • Israël is de enige liberale democratie in het Midden Oosten.
  • In 1984 en 1991, bracht Israël in totaal 22.000 Ethiopische joden in veiligheid door ze van Ethiopië naar Israël te vliegen.
  • Golda Meir was in 1969 's werelds eerste gekozen vrouwelijk premier in de moderne tijd.
  • Toen de Ambassade van de VS in Kenia in 1998 werd opgeblazen, waren Israëlische hulptroepen binnen één dag op de plaats van de ramp en redde drie slachtoffers uit de puinhopen.
  • Israël heeft de op drie na hoogste percentage van ondernemersschap - de hoogste onder vrouwen en onder 55-plussers.
  • Per hoofd van de bevolking vangt Israël meer immigranten op dan enig ander land in de wereld. Immigranten komen vanwege democratie, religieuze vrijheid en economische mogelijkheden.
  • Israël was het eerste land dat het Kimberly proces accepteerde, een internationale standaard dat diamanten 'conflict vrij' certificeert.
  • Israël heeft het op twee na hoogste aantal nieuwe boeken per hoofd van de bevolking.
  • Israël is het enige land dat de 21ste eeuw binnenging met een netto winst in het aantal bomen, opmerkelijk omdat dit bereikt werd in voornamelijk woestijngebied.
  • Israël heeft meer musea per hoofd van de bevolking dan enig ander land.
  • Israël heeft het grootste aantal wetenschappers en technici op de arbeidsmarkt, met 145 per 10.000 inwoners, vergeleken met de VS 85, Japan 70, en Duitsland minder dan 60. Israël heeft met meer dan 25% van de arbeidsmarkt het grootste aantal technici.
  • Israël heeft verreweg de meeste wetenschappelijke publicaties per hoofd van de bevolking, alsook het hoogste per hoofd van vervulde patenten.
  • In verhouding tot zijn bevolking heeft Israël het hoogste aantal startende ondernemers. In absolute aantal staat het tweede achter de VS.
  • Israël heeft het hoogste aantal personal computer per hoofd van de bevolking.
  • Israël heeft na de VS en Canada het grootste aantal bedrijven die genoteerd staan op de NASDAQ.
  • Israël heeft het hoogste gemiddelde inkomen in het Midden Oosten. In 2000 hoger dan Groot Brittannië.
  • Met meer dan 3000 high-tech bedrijven en starters, heeft Israël de hoogste concentratie van high-tech bedrijven in de wereld (met uitzondering van Silicon Valley).
  • Met meer dan 250 F-16's heeft Israël de grootste luchtvloot op de VS na.
  • Israëls 100 miljard dollar-economie is groter dan die van de naaste buren gezamenlijk.
  • De cellphone werd ontwikkeld in Israël door Motorola-Israël. Motorola bouwde zijn grootste onderzoekscentrum in Israël.
  • Windows NT software werd ontwikkeld door Microsoft-Israël.
  • De Pentium MMX Chip technologie werd ontworpen in Israël bij Intel.
  • Voice-mail technologie werd ontwikkeld in Israël.
  • AOL's instant message program werd ontworpen door een Israëlisch software bedrijf.
  • Zowel Microsoft als Cisco bouwden hun enige Research en Development faciliteiten buiten de VS in Israël.
  • De stad Beer Sheva in Israël heeft het hoogste aantal schaakgrootmeesters per hoofd van de bevolking.
  • Per hoofd heeft Israël het grootste aantal biotechnische starters bedrijven.
  • 24 procent heeft een universitaire graad - het hoogste aantal na de VS en Nederland. 12 procent heeft een hogere graad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Israël economie: 20 jaar relaties met China en India 2012Israël economie: 20 jaar relaties met China en India 2012In januari 2012 vierde Israël het feit dat het 20 jaar diplomatieke banden onderhoudt met zowel China als India. Hoewel…
ADSL of kabel internet?ADSL of kabel internet?Veel mensen vragen zich (terecht) af wat handiger is: ADSL of kabel internet. Hierbij een checklist die je voor jezelf k…
Democratie in NederlandDemocratie in NederlandWat is een democratie, in een land zoals Nederland. Wat voor rechten hebben wij, als inwoners op deze democratie. Je heb…
Wetenschap; wanneer is iets wetenschappelijk?Wetenschap; wanneer is iets wetenschappelijk?Dagelijks vinden onderzoeken plaats op uiteenlopende gebieden. Vele onderzoeken onderbouwen bepaalde waarheden en dit wo…
Democratie en dictatuurDemocratie en dictatuurNederland wordt een democratie genoemd. Democratie is afgeleid van de Griekse woorden 'demos' (volk) en 'kratein' (reger…
Bronnen en referenties
  • Good news from Israel

Reageer op het artikel "Positieve feiten over Israël"

Reactie

Angélica, 10-06-2017 20:49 #1
Fijn om deze realiteit belicht te zien, chapeau.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-07-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Israëlische technologie
Reacties: 1
Schrijf mee!