InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Massamoordenaar Anders Behring Breivik

Massamoordenaar Anders Behring Breivik

Heel de wereld is in schok door dit grote nieuws: Anders Behring Breivik zorgt voor een grote bomaanslag en schietpartij. Er zijn tientallen mensen dood gevonden en dit kunnen er alleen maar meer worden. Maar wie is deze man?

Algemene gegevens

Anders Behring Breivik is een 32-jarige man uit de Noorse hoofdstad Oslo. Hij is geboren op 13 februari 1979. Zijn ouders zijn Jens Breivik en Wenche Behring. Hij heeft twee halfbroers en twee halfzussen. Zijn ouders scheidden toen hij 1 jaar oud was. Tot voor kort woonde hij in Oslo bij zijn moeder. Pas geleden verhuisde hij naar de buitenwijk Skøyen. Hij ging naar het 'Oslo Handelsgymnasium' en deed vervolgens het 'Independent College'.

Zijn geloof en politieke voorkeur

Berichten op profielsites en forums

Op zijn facebookpagina geeft hij aan dat hij 'christen' is. Hij heeft christen-fundamentalistische sympathieën, wordt vaak rechts-extremist genoemd. Op zijn facebook geeft hij ook aan dat hij conservatief is. Hij is veel bezig op forums en profielsites op internet. Zo zette hij bijvoorbeeld op twitter "Eén persoon met een overtuiging is net zo krachtig als 100.000 mensen die gaan voor hun belangen." Ook viel te zien dat hij erg hield van filosofische boeken. Op forums was hij erg actief, veelal op het forum document.no. Dit was volgens hem een forum waar kritisch tegen de islam opgekeken werd. Hij plaatste er verschillende reacties als: "Sinds wanneer is het multiculturisme geen ideologie meer dat ontworpen is om de Europese cultuur, tradities, identiteit en naties te ontwrichten?" en "Volgens twee onderzoeken steunt 13 procent van de Britse jeugd, in de leeftijd van 15 tot 25 jaar, de al Qaeda-ideologie." Hij heeft zelfs een keer aangegeven dat hij de PVV van Geert Wilders een sterke partij vond. Breivik gebruikte de site om wat tegenwicht te bieden aan de multiculturele ontwikkelingen. Vooral in 2009 was hij hier erg actief.

Opgedoken levenswerk

Op internet circuleert document van 1500 pagina's waarvan wordt gezegd dat het het levenswerk is van schutter Breivik. Het is niet bevestigd dat het levenswerk daadwerkelijk afkomstig is van Breivik. Er staat dat het stuk is geschreven door 'Andrew Berwick', gelijkend op Anders Breivik. Het document bevat informatie over de aanslagen en de voorbereiding daarvan en politieke analyses van het 'cultuurmarxisme' in de samenleving. Hij schreef als laatste: "Ik geloof dat dit mijn laatste keer is, het is nu vrijdag 22 juli, 12:50."

De veroorzaakte ramp

Schietpartij

Breivik zorgde voor een schietpartij op het eiland Utoya én voor een bomaanslag in Oslo. De schietpartij hield hij op een eiland waar een politiek zomerkamp voor jongeren gaande was, het betreft een zomerkamp voor socialisten. Breivik ging verkleed als politie-agent en doodde zo veel jongeren. Een erg sluwe manier dus: hij riep mensen bij elkaar als politie-zijnde en schoot vervolgens de jongeren bij bosjes neer. Zo'n 85 jongeren zijn vermoord op het eiland.

Bomaanslag

De bomaanslag nam plaats bij het regeringsgebouw in Oslo. De schade was erg groot. Straten lagen bezaaid met allerlei brokstukken veroorzaakt door de explosieven. In totaal zijn er zeker zeven doden aangetroffen, en ook zeker 15 mensen zijn gewond geraakt. Geen van de ministers in het gebouw is getroffen.

De wapens

Breivik had een vergunning voor verschillende wapens, namelijk een Glock, een machinegeweer en een shotgun. Dit is al opmerkelijk. De bommen die hij gebruikte bij de bomaanslag maakte hij zelf door middel van kunstmest en diesel. Hij deed of hij een groenteteelbedrijf had in zijn eentje, hij bestelde via dat bedrijf kunstmest. Kunstmest verwerkte hij in een schuur zo'n 150 km van Oslo vandaan, dit deed hij gecombineerd met diesel.

Was de ramp te voorspellen?

Natuurlijk had de dader veel van zijn ideeën geuit op internet, de uitspraken die hij deed waren opvallend. Toch was er niet uit te halen dat hij zoiets ergs van plan was. Pas in het later gepubliceerde document met een andere naam zou je zo kunnen halen wat hij in gedachten had.
Een manier had kunnen zijn dat iemand hem bezig zag met het maken van de bommen van kunstmest en diesel. Maar de aangekochte hoeveelheid kunstmest was niet zoveel om te veronderstellen wat hij er wel niet mee van plan was.
Ook was hij niet bekend bij de politie, dus ook daar werd hij niet in de gaten gehouden.

Arrestatie

Moeilijk was het niet om achter de dader te komen van dit bloedbad: Anders Breivik leek juist wel in staat om met de politie te praten en zijn ideeën te uiten. Hij had de aanslag en de schietpartij dan ook snel bekend. In de eerste helft van het jaar 2012 wordt het proces gestart tegen Breivik.
Gerelateerde artikelen
Anders Breivik: het verschil tussen monster en psychopaat?Anders Breivik: het verschil tussen monster en psychopaat?Op 22 juli 2011 stond de wereld voor Noorwegen even stil. De extreem rechtse Anders Breivik zou die dag verschillende aa…
Anders Breivik: alles over Anders Breivik de terroristAnders Breivik: alles over Anders Breivik de terroristOp 22 juli 2011 blies de 32-jarige Anders Breivik in Noorwegen een auto op in het centrum van het Noorse Oslo. Daarbij v…
Utøya  AUF zomerkamp eiland in de TyrifjordUtøya AUF zomerkamp eiland in de TyrifjordEen klein eiland werd beroemd vanwege een terreurdaad van een enkele man. Op 22 juli 2011 werd het prachtige Noorse eila…
De verschillende soorten moordenaarsDe verschillende soorten moordenaarsEen moordenaar is iemand die een ander opzettelijk om het leven brengt. Vaak wordt dit gedaan met voorbedacht rade. Het…
Fretteren, het jagen met een fretFretteren, het jagen met een fretFretten zijn erg grappige beestjes die niet erg populair zijn onder de huisdieren, vroeger werden ze gebruikt met het ja…
Bronnen en referenties
  • NOS, telegraaf, algemeen dagblad, facebook, document.no
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Anders_Behring_Breivik#Personal_life
  • http://www.parool.nl/parool/nl/6964/Aanslagen-Noorwegen/article/detail/2966120/2011/10/13/Eenzame-opsluiting-Breivik-opgeheven.dhtml

Reageer op het artikel "Massamoordenaar Anders Behring Breivik"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 19-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!