InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Toekomstige 'generatie Y' trends

Toekomstige 'generatie Y' trends

Hoe zal de toekomst eruit zien en wat zullen overmorgen de trends zijn? Zullen we dan eindelijk eens een vleesvervanger kunnen eten, die écht lekker is, dragen we dan comfortabele shirts gemaakt van bamboe en doen we alleen nog zaken met bedrijven die we werkelijk vertrouwen? Onderstaand artikeltje geeft de mening weer van een aantal trendwatchers.

Generatie Y

Generatie Y omvat de groep huidige twintigers en dertigers die op zoek zijn naar waarde in de producten die ze koopt. Generatie Y wil wel verantwoord doen, maar alleen als ze er zelf ook beter van wordt. Bijvoorbeeld omdat een kledingstuk langer mee gaat of langer hip is.

Plantaardige voeding

Lisette Kreischer is culinair ondernemer en kookt niet alleen 'de groenten van het land' maar ook nog eens 'de sterren van de hemel'. Als trendwatcher meent zij dat we uiteindelijk allemaal uitsluitend plantaardige voeding zullen gaan gebruiken.
Naar de mening van Lisette moeten we:
a. de komende jaren antwoord zien te vinden op problemen als:
  • 1. obesitas;
  • 2. een tekort aan landbouwgrond;
  • 3. dierenziektes;
b. over vijftig jaar bovendien negen miljard mensen voeden.

Oplossing

Lisette stelt dat dit slechts op twee manieren goed kan gaan, te weten:
  • 1. via de industrie. Bijvoorbeeld met kweekvlees;
  • 2. door in te zetten op kleinschaligheid en ambachtelijkheid.

Kweekvlees

De kweekprocedure

Kweekvlees ontstaat als volgt. Uit eiwitten van een dier wordt spierweefsel gekweekt, dat met trillingen wordt getraind. In deze procedure wordt veel geld gepompt. Binnen vijf jaar na nu kan dit de eerste volwaardige biefstuk opleveren.

Duurzaamheid

Kweekvlees is duurzaam. Dieren en de voedselketen worden gespaard en de CO2 uitstoot verminderd. Nadeel is echter dat er voor stamcellen een voedingsbodem van algen nodig is. Om algen te kunnen laten groeien zijn grote 'zwembaden' met zonnecollectoren nodig. Daarbij is het de vraag of mensen kweekvlees zullen accepteren. Lisette denkt dat de nieuwe generatie dat niet wil.

Youth Food Academy

Dit is een organisatie waar ook Lisette aan deelneemt. In deze Academy denken jongeren wereldwijd na over het voedselprobleem. Dit doen ze samen met bijvoorbeeld koks en akkerbouwers. Youth Food Academy zet in op kleinschaligheid en ambachtelijkheid.

Kleinschaligheid en ambachtelijkheid

Door kleinschaligheid en ambachtelijkheid kom je op de goede weg naar gezond eten met een smakelijk palet van plantaardige voeding. Volgens Lisette hoeft niet iedereen veganistisch te worden, maar moet men minder vlees eten. Zoiets komt niet uit de mensen zelf. Daarzijn campagnes, accijnzen en subsidies van de overheid voor nodig. Lisette heeft ontdekt dat mensen steeds creatiever worden. Ook en vooral in de keuken. Koken kan gewoon en ook nog eens lekker met wat in Nederland wordt geproduceerd. Zelf heeft ze van de combinatie rode kool en ontbijtkoek een vleesachtige Hongaarse schotel bereid en dat uitgetest op een panel mannen. En omdat mannen erom bekend staan toch meestal iets meer behoefte te hebben aan 'stevig' eten, hadden ze allemaal het gevoel vol te zitten.

Ecokleding: hip en verantwoord

Annouk Post is een 'Hiphonest' modeondernemer, tevens modeblogger. Volgens Annouk is ecofashion momenteel nog steeds iets van jonge, pionierende ondernemers, zoals Studio Jux en Rianne de Witte. Dit soort kleding zie je in kleine boetiekjes hangen of in winkels als Charlie + Mary en Nukuhiva in Amsterdam en Utrecht. Ecofashion is een subcultuur, maar wel met een wereldwijd netwerk. Het groeit in de marges van de (vaak weinig duurzame) grote modeketens en wordt gekenmerkt door een beweging rond 'groene mode'. Hoewel het door de recessie nu even moeilijk is om gespecialiseerde winkels te openen, zal hun gezamenlijk marktaandeel groeien, zodat ze een factor van betekenis zullen worden.

Slow fashion

Tegen de fast fashion van de grote ketens die om de haverklap nieuwe collecties uitbrengen, ziet Annouk een tegenbeweging op gang komen van consumenten die willen dat kleding langer meegaat. Een beweging die je slow fashion zou kunnen noemen, vergelijkbaar met slow food.

Groene mode

Algemeen

In het algemeen is de stijl van ecomode nog iets minder 'edgy' dan van gewone mode. Een verantwoord hip jeanslabel als Kuyichi (dat ongeveer 5 jaar geleden is begonnen) heeft er misschien juist daarom voor gekozen om meteen mee te doen met de grote jongens. Het presenteerde zich op een grote inkoopbeurs in Berlijn nadrukkelijk niet als 'groen'. Dat is ook een manier en kan natuurlijk ook. Een sprong in het diepe met ecomode werkt alleen als er mensen in het bedrijf zijn die de harde modewereld vol deadlines en conflicten goed kennen. Voor groene of ecomode geldt dat ecolabels vaak erg sociaal zijn en geënt op andere culturen. Hopenlijk zullen ze zich de komende jaren gaan professionaliseren.

Katoen en hennep

Technisch gezien moet groene mode nog verder ontwikkelen. Verantwoorde kleding van hennep en katoen gaat bijvoorbeeld lang mee, maar laat aan kwaliteit soms nog te wensen over. Ook zijn deze producten niet altijd kleurvast.

Bamboe

Dit is heel fijn materiaal, dat lang meegaat. Er komen behalve sokken ook steeds meer topjes en T-shirts van bamboe

Visafval

Hiervan zijn erg mooie accessoires te maken. Het is aantrekkelijk voor high fashion.

Bankencrisis

Carl Rohde is al jaren academisch trendwatcher. Hij stelt dat de kredietcrisis een collectief wantrouwen opgeroepen heeft dat verder gaat dan alleen het bankwezen. Het zal derhalve veel tijd en inspanning kosten voor het weer verdwijnt, zo meent Carl. Hij signaleert een collectieve boosheid, afkeer en wantrouwen die zich richten tegen zowel politiek, commerciële communicatie als de bankenwereld. Ten gevolge van de bankencrisis roept de hele wereld om transparantie en niet alleen in het bankwezen. Het wantrouwen heeft zich uitgebreid naar de voedingswereld, die ook minder mooi is dan hij er uitziet. Carl vindt het schokkend te moeten constateren hoe stompzinnig sommige banken desondanks verder gaan met commerciële campagnes, terwijl ze nu juist hun zuivere identiteit moeten tonen. Daarmee hebben dergelijke banken moeite, hoewel er uitzonderingen zijn zoals bijvoorbeeld de ASN-bank.

Wankel evenwicht

Carl Rohde constateert een wankel evenwicht en er hoeft maar één nieuwsitem te komen waaruit blijkt dat klanten een organisatie toch niet kunnen vertrouwen of het wordt enorm uitvergroot, tot paranoïde aan toe. Carl stelt dat het vertrouwen van de burger alleen zal terugkeren als de overheid en het bankwezen zich niet te nadrukkelijk manifesteren. Dus in plaats van werken met tv-spotjes moeten ze goed luisteren naar wat de mensen aangeven nog wel te vertrouwen. Wanneer men niets met de afgegeven signalen doet, krijgt men liefdeloos geladen merken. Klanten houden dan niet van dat merk, maar kunnen nu eenmaal vaak niet zonder.

Sociologisch onderzoek

Carl vertelt dat er sociologisch onderzoek gedaan is naar welke begrippen mensen op zeker moment onderschrijven.
Het hoogst scoorden:
  • vriendelijkheid;
  • transparantie.
"Dat wil overigens niet zeggen", zo stelt Carl, "dat er dan een lieve samenleving ontstaan zal, immers het wantrouwen duurt nog wel even voort."
Gerelateerde artikelen
Kweekvlees: uitleg, voordelen en nadelen van dit 'nepvlees'Kweekvlees: uitleg, voordelen en nadelen van dit 'nepvlees'Verschillende universiteiten in Nederland zijn al enkele jaren bezig met het ontwikkelen van kweekvlees. Kweekvlees word…
Kweekvlees  Hamburger van de toekomstKweekvlees Hamburger van de toekomstVlees dat gekweekt is in een laboratorium. Het kan en er zijn proeven mee genomen maar is het de toekomst? Lost dat het…
Plantaardige eiwitten gezonder dan dierlijke eiwitten?Plantaardige eiwitten gezonder dan dierlijke eiwitten?Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren en kunnen afkomstig zijn van zowel plantaardig als dierlijk voedsel. Dierlijke ei…
Biologie: Bouw van de celAlle organismen zijn opgebouwd uit één of meer cellen. Over het algemeen zijn alle organismen die we met het blote oog k…
De toekomst: de vegetarische mensDe toekomst: de vegetarische mensSteeds meer mensen worden vegetariër. Is dit slechts een trend, of zal dit zich in de toekomst voortzetten? Zal in de to…
Bronnen en referenties
  • Spaarmotief, ASN-Bank.
Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 16-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!