InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > "Marktplaats-bashen"

"Marktplaats-bashen"

"Marktplaats-bashen" Voor een grote groep mensen is marktplaats-bashen een nieuw fenomeen, voor een kleinere groep mensen is marktplaats-bashen is een dagelijks vermaak. Marktplaats-bashen houdt simpel gezegd in, het flauw/grappig benaderen van de aanbieder op marktplaats en die voor de gek houden of in de maling nemen via de mail. Marktplaats-bashen is ontstaan op het FOK! Forum. De letterlijke vertaling van het Amerikaanse leen woord 'bashen' is mondeling aanvallen of afzeiken. Een voorbeeld van een bash is dat de potentiële koper eerst heel geeïnteresseerd is in een product en vervolgens vraagt of het goed is of ze het geld pas overmaakt als pasen op pinksteren valt. Een andere veel voorkomende bash gebeurd bij vrouwenkleding. De basher wilt zien hoe ver jij wilt gaan om een product te verkopen. Meestal biedt de basher een bedrag boven de vraagprijs, maar wil daarvoor naast het kledingstuk ook foto's van jou met het kleding stuk in je mond of een andere vreemde opdracht.

Oplichters bashen

De oorsprong van het bashen op marktplaats is gelegen in het bashen van oplichters. Het gebeurd nog steeds helaas regelmatig dat iemand via marktplaats wordt opgelicht. Eenmaal opgelicht via internet en niet wetende bij wie je moet zijn voor verhaal kan tot frustratie leiden. Om enigszins de frustratie kwijt te raken is men begonnen met bashen.

Vreemde advertenties

Marktplaats staat er om bekend dat er nog wel eens vreemde advertenties te vinden zijn. Zo zijn er regelmatig mannelijke gebruikers die advertenties plaatsen op zoek naar gebruikt dames ondergoed en dan het liefst ongewassen. Niet geheel verrassend dat deze groep regelmatig op een bash kunnen rekenen.

Een andere dankbare bashing groep zijn de mensen die advertenties plaatsen bij 'contacten en berichten' en dan met name onder de subcatogorie 'man zoekt vrouw'. Advertenties met als titel "getrouwde man zoekt passie" of "nog in uitstekende staat" trekken natuurlijk de nieuwsgierigheid van bashers.

Gewone advertenties

In de begin fase van marktplaats-bashen werd er vooral gereageerd op advertenties van oplichters en vreemde advertenties. Nu de rage grotere vormen dient aan te nemen zijn ook gewone advertenties niet veilig meer. Als je een mail ontvangt waarvan je vermoed dat die van een basher afkomstig is, reageer dan gewoon op de mail. Uiteindelijk komt van de aap vanzelf uit de mouw. Houd het product dat je wilt verkopen daarom niet vast en verkoop het gewoon aan de eerste de beste andere persoon waar je wel gewoon mail contact mee hebt.

Mocht je dus een keer een vreemde reactie op een eigen marktplaats advertentie krijgen, denk dan twee keer na en trap er niet in. Grote kans dat je met een basher te maken hebt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel ""Marktplaats-bashen""

Infoteur: Leveen
Laatste update: 07-07-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!