InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Geloven in God of schizofrenie?
mijn kijk op

Geloven in God of schizofrenie?

Geloven in God of schizofrenie? Er zijn gelovigen die beweren “het licht” of “de maagd Maria” te hebben gezien. Sommigen beweren God zélf te hebben gezien en gesproken. In welke zin verschilt dit van een schizofreniepatiënt, die beweert personen te zien of horen waarvan hij niet kan bewijzen dat ze bestaan; maar er zelf rotsvast van overtuigd is dat het de werkelijkheid is? Zowel de gelovige die een goddelijke verschijning zag, hoorde of voelde als de schizofrene persoon kunnen intelligente mensen zijn met hoge diploma's, maar allebei hebben ze waanbeelden en hallucinaties. Toch is de behandeling van beide door de samenleving helemaal anders. De ene kan bij een (aanzienlijk) gelovig deel van de bevolking een zekere mate van respect en eerbied verwachten. De 'echte' schizofreniepatiënt kan daarentegen geen (of veel minder) geloofsgenoten vinden die zijn visioen erkennen omdat zijn waanbeelden vaak persoonlijker of abstracter zijn, en eerder binnen een spiritueel dan een strak religieus kader passen. Hij wordt vaak preventief opgesloten en behandeld omdat waanbeelden hebben gevaarlijk kan zijn. Hoe komt het dat personen met waanbeelden anders worden behandeld naargelang hun waanbeeld een grotere aanhang kent?

De houding van ongelovigen

Veel niet-gelovigen lijken zich toleranter op te stellen ten opzichte van de religieuze waanbeelden. Culturele geschiedenis is in elk geval een belangrijk onderscheid. Sommige ongelovigen hebben misschien schrik om zich politiek incorrect te gedragen, door iemand met religieuze visioenen gek te verklaren. Vooral bij de grote godsdiensten lijken mensen terughoudend om hun ware mening over zulke uitingen van waanideeën te geven. Bijvoorbeeld bij verhalen in de media over verschijningen van goddelijke wezens, tranende Mariabeeldjes, zalig- en heiligverklaringen op basis van “mirakels”, ...

De grootte van de aanhang van de religie op de plek waar de tolerante ongelovigen wonen is een belangrijk onderscheid. Zo is lachen met de ideeën van Moslims meestal not-done. Denk aan de affaire rond de Mohammed cartoons. Er werd toen ook meteen duidelijk waarom dit niet kon: miljoenen moslims voelden zich onrecht aangedaan, omdat iemand hun 'idee' had verbeeld. Lachen met kleinere en minder invloedrijke religies zoals Scientology of de Mormonen wordt in veel kringen al iets meer aanvaardbaar geacht. Minder mensen voelen zich op de tenen getrapt. Toch zijn ze allemaal gebaseerd op hetzelfde concept.

Gevaarlijk onderscheid?

Terug naar het voorbeeld van de Mohammed cartoons: enkele gelovigen wilden zelfs de auteur vermoorden, omdat ze dan Allah een dienst zouden bewijzen en er naar verluidt een beduidend aantal maagden in de hemel wachten op zo'n trouwe gelovigen. Er is echter, om te begrijpen dat er maagden wachten in de hemel, 'geloof' nodig in de islam (het ruimere religieuze denkkader) om de redenering te begrijpen. Wat is dan nog het verschil met iemand die een moord pleegt omdat hij waanbeelden (hallucinatie, psychose) had van andere personen of wezens die hem er toe aanzetten een ander van het leven te beroven?

De tolerante en meestal ook passieve houding van een groot deel 'ongelovigen' kan met andere woorden grote gevolgen hebben.

Werd God door gekken bedacht?

Door schizofrenie en geloof in God te vergelijken, komt er ook een andere vraag te boven. Zijn verhalen zoals bijvoorbeeld die over de schepping en over pratende, brandende struiken bij hun ontstaan beïnvloed door personen die leden aan een vorm van schizofrenie, of personen die (bijvoorbeeld door het gebruik van psychoactieve planten) zich deze zaken levendig konden voorstellen?

Lees verder

© 2011 - 2018 Swah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De 6 pijlers in islamDe 6 pijlers in islamDe 5 zuilen zijn erg belangrijk in de islam, niettemin hoort hier ook de 6 pijlers van de islam bij. De zes pijlers omva…
Wie is Allah? Ontdek de Arabische God uit de IslamWie is Allah? Dat is een vraag die vele gelovigen en ongelovigen zich wellicht zullen stellen. Opmerkelijk is dat het wo…
Over illusies, hallucinaties en de monsters in je hoofdOver illusies, hallucinaties en de monsters in je hoofdDe termen hallucinatie en illusie worden vaak door elkaar gebruikt terwijl het twee verschillende fenomenen zijn. Bij ee…
Schizofrenie, een psychische aandoeningSchizofrenie Een psychische aandoening die behoorlijk ernstig is. Mensen horen stemmen, zien andere dingen dan de werkel…

Reageer op het artikel "Geloven in God of schizofrenie?"

Reacties

Sproet, 07-08-2012 01:05 #3
Wauw… wat mooi om te lezen, ik dacht er net zelf aan, maar ik dacht vooral omgekeerd, is g`d zelf niet schizo als ie in al die hoofdjes en hartjes van de mensen gaat zitten. Zoveel mensen in zijn hoofd… Poeh lijkt me vermoeiend voor m! al die mensen die denken dat hij DE HELPENDE KRACHT IS. Dus ik bedoel te zeggen, hij zou volgens deze theorie alle bloemetjes bijtjes, mensen, dieren in zijn hoofd moeten kennen om ons daadwerkelijk te doen geloven en te helpen. Volgens mij hebben wij DE THEORIE in handen. Zelf denk ik dat er gewoon energieen zijn. Of misschien wel druppeltjes… Trouwens heel veel psychische ziekten kan je aantonen. Wel eens van serotonine gehoord? Zelf vind ik in discussie gaan heel moeilijk, maar ik wil graag leren. Misschien zijn dit niet echt slimme dingen die ik zeg, en zou ik t nog eens moeten lezen. Maar t komt uit een goed en echt hart! Die van mij is en van niemand anders!Groet sproet!

Swah (infoteur), 14-11-2011 14:12 #2
Het probleem met alle 'stoornissen' is inderdaad de meetbaarheid. Als je doorheen de DSM bladert kan je de indruk krijgen dat er van alles en nog wat met je scheelt.

Overdreven veel voorschrijven 'in naam van de wetenschap' zou je volgens mij ook een religieuze daad kunnen noemen, met de wetenschap als religie. Al denk ik dat de farmaceutische lobby daar vooral ook niet vergeten mag worden. Mijn mening: geen psychoactieve middelen aan minderjarigen. En nooit tegen de wil van de gebruiker in. En kinderen hebben in mijn ogen wat dat betreft nog geen 'eigen wil'.

Overigens is in die hele overdiagnostisering ook een onweerstaanbare drang tot uniformering te merken ('Help! Mijn kind is niet 'normaal').
Ik wilde met dit opiniestukje geen religie of spiritualiteitsbeleving schofferen, enkel opmerken dat mensen met gelijkaardig 'klachtenpatroon' (de klachten komen meestal van buitenaf, niet van de persoon zelf) naargelang de inhoud van hun beleving anders behandeld worden door de samenleving. En dat lijkt me niet rechtvaardig.

Arjan, 13-11-2011 23:10 #1
Is geloven in een onmeetbare hersenziekte ook schizofrenie? Is kinderen die druk zijn hersenmedicijnen voorschrijven terwijl er geen bewijs is voor een ziekte een religieuze daad?

Infoteur: Swah
Laatste update: 07-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Mijn kijk op…
Schrijf mee!