InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De onsterfelijke Flamel en de Steen der Wijzen

De onsterfelijke Flamel en de Steen der Wijzen

In de eerste Harry Potter film komt Flamel voor, een tovenaar die in het bezit was van de steen der wijzen. Wat niet wordt verwacht van de fantasie verhalen is dat Flamel werkelijk heeft geleefd. Een onderzoek naar een alchimist.

Flamel in de Harry Potter film

Voldemort zoekt de steen der wijzen

Harry Potter is een jongen die er achter komt dat hij een tovenaar is, zoals zijn beide gestorven ouders ook tovenaars waren.
Hij gaat naar de hogeschool voor tovenaars Zweinstein. Harry heeft daar vrienden, onder andere Hagrid, die Harry vertelt dat er de laatste tijd meer eenhoorns worden gedood dan anders. De eendoorns worden vermoord door Voldemort, de man wiens naam niet genoemd mag worden, die alleen in leven kan blijven als hij het bloed van eenhoorns drinkt. In een verboden vleugel van de school ontdekken Harry en zijn vrienden een driekoppige hond, die daar iets bewaakt. Harry moet heel veel hindernissen van magische kwaliteit overwinnen om bij de steen der wijzen te kunnen komen. Eerder dan Harry komt een professor Krinkel bij de laatste hindernis, die het hoofd van Voldemort onder een tulband draagt. Voldemort zoekt naar de steen der wijzen, opdat hij eeuwig leven kan en niet meer hoeft te leven als een halve schim.

De steen der wijzen

De Steen der wijzen behoorde toe aan Nicolaas Flamel, de partner van de hoofdmeester van Zwijnstein: Perkamentus. Nicolaas Flamel wordt alleen genoemd in het eerste boek van de serie, waarin wordt verteld dat hij samen met Albus Perkamentus de enige bekende Steen der Wijzen heeft gemaakt, waarmee metalen in goud kunnen worden veranderd en waarmee men het eeuwig leven kan verwerven. Flamel en zijn vrouw zijn dan ook honderden jaren oud. (600 + Jaar). Als de steen wordt vernietigd zullen Flamel en zijn vrouw sterven.

Flamel in de geschiedenis

De objectieve feiten

  • Nicolas Flamel was ongeveer in 1340 geboren, mogelijk in Pontoise.
  • Hij stierf in Parijs op 22 maart 1418.
  • Hij was publieke schrijver, kopiist, kalligraaf en beëdigd boekhandelaar.
  • Dankzij een succesvolle carrière, zijn huwelijk met een rijke weduwe en vastgoed speculaties in Parijs verkreeg hij een aanzienlijk fortuin. Een deel van dat geld besteedde hij aan vrome doelen en goede werken.

Waarom dacht men dat Flamel een alchemist was?

  • Flamel werd door zijn huwelijk, speculaties en boekerij 'fabelachtig' rijk.
  • Zijn vermogen dat waarschijnlijk door de geruchtenmolen nog is aangedikt is de oorsprong van de mythe dat hij een succesvol alchemist zou zijn geweest, die erin was geslaagd de Steen der wijzen te maken die onedele metalen omzet in goud.
  • Vanwege zijn reputatie zijn er nog al wat alchemische geschriften aan Flamel toegeschreven. Vooral het in 1612 verschenen 'Le Livre des figures hiéroglyphiques' (Het Boek van de hiërogliefen) wordt als bekendste werk van Flamel op zijn konto geschreven.
  • In het voorwoord wordt het boek gezien als een vertaling van een Latijnse tekst die Flamel zou hebben geschreven tussen 1399 en 1413.
  • Ook hier duikt het verhaal weer op van de ontdekking van een oud, geheimzinnig boek. Flamel vertelt dat hij voor twee florijnen een oud en mysterieus boek in het Latijn heeft gekocht, samengesteld uit "trois fois sept feuillets" (drie maal zeven, dus 21 bladen) beschermd door een koperen bedekking waarop letters en tekens zijn gegraveerd.
  • 'Le Livre des figures hiéroglyphiques' was een groot succes waardoor de mythe over Flamel als de ultieme alchemist bijzonder populair werd.
  • Dit is voor een groot deel te verklaren doordat zijn succes als ontdekker van de Steen de wijzen fysiek aanwijsbaar was in de bouwwerken die hij had gefinancierd. Flamel onderscheidde zich ook doordat hij een alchemist was die het Rooms Katholieke geloof aanhing.

Kritiek op de gedachte dat Flamel de Steen der wijzen had gevonden

Het aan hem toegeschreven boek 'Le Livre des figures hiéroglyphiques' was een vertaling op een vertaling. Er is nooit een origineel gevonden van dat boek dat omstreeks 1400 geschreven zou moeten zijn. De schrijfwijze van het boek komt helemaal niet overeen met de manier van schrijven van Flamel rondom de 15e eeuw. Flamel besteedde bijzonder veel tijd en moeite aan zijn dood, zijn testament en zijn begrafenis. Dat is niet heel consequent met dat hij onsterfelijk zou moeten zijn geworden door het maken van de Steen der wijzen. Het positieve is dat Flamel de geschiedenis een raadselachtige en magische persoonlijkheid schenkt. En wie weet leeft hij nog steeds voort, in het bezit van een steen die hem het eeuwige leven schenkt en goud zoveel hij maar wil.

Lees verder

© 2011 - 2017 Hermesse, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De steen der wijzenDe steen der wijzen is niet slechts een verzinsel van J.K. Rowling om de Harry Potter boeken een onderwerp te geven. Nee…
Alchemie: de steen der wijzenAlchemie: de steen der wijzenAlchemie word hedendaags niet meer gebruikt in de vorm die we kennen van het oorspronkelijke gebruik. De alcehmist was v…
Filmrecensie: Harry Potter en de Steen Der WijzenHarry Potter is over de hele wereld bekend. Zowel de boeken als de films verkopen erg goed. De magische wereld die de En…
Engelse kinderboekenschrijvers; J.K. RowlingDe boeken en films over Harry Potter zijn wereldwijd bekend. Schrijfster J.K. Rowling heeft zeven delen van de Harry Pot…
Harry Potter en de steen der wijzenHarry Potter en de steen der wijzenJ.K. Rowling schreef een prachtige reeks over een jongen met tovenaarsbloed. Iedereen heeft wellicht wel eens van Harry…
Bronnen en referenties
  • http://members.chello.nl/h.kip/werkstuk/page2.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Flamel
  • http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Harry_Potter_characters
  • http://paranormal.about.com/library/weekly/aa111901a.htm
  • http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/diversen/18008-harry-potter-goede-personages.html#4

Reageer op het artikel "De onsterfelijke Flamel en de Steen der Wijzen"

Infoteur: Hermesse
Laatste update: 01-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!