InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Integraal dorps ontwikkelingsplan (iDop)

Integraal dorps ontwikkelingsplan (iDop)

Steeds meer krijg je de naam iDop te horen, er staan krantenartikelen over geschreven, internet staat er vol mee en ook buurtverenigingen krijgen er steeds meer mee te maken. Wat is nu een iDop? Wat heeft u aan een iDop en waarom wordt tegenwoordig uw hulp gevraagd bij het maken van een iDop?

Wat is een iDop?

Een iDop is een integraal dorps ontwikkelingsplan, vandaar de afkorting iDop. Vroeger werd er gesproken van een Dop, maar aangezien integraal een belangrijk punt was wat vaak ontbrak is er een "i" voor geplaatst.

Een iDop is een programma waarin de ontwikkelingen van een dorp of wijk in staan beschreven voor de komende jaren. In een iDop staan gegevens over het dorp of de wijk waarvoor het iDop wordt gemaakt, een beeld hoe het dorp of de wijk er nu voorstaat, wat de sterke punten en de zwakke punten van een dorp of wijk zijn, wat er te verbeteren is aan het dorp of de wijk en wat er in de komende jaren gerealiseerd moet worden.

Wat heeft u aan een iDop?

Als bewoner van een dorp of wijk waar een iDop is opgesteld, kunt u op de hoogte blijven met de verbeter plannen van uw dorp of wijk. U kunt tegenwoordig vaak deel nemen aan de vergaderingen rondom het iDop en uw eigen mening naar voren laten komen. Vaak zijn iDops beschikbaar voor iedereen om te lezen, zo weet u dus wat de plannen de komende jaren zijn voor uw dorp of wijk.

Waarom wordt mijn hulp gevraagd bij het schrijven van de iDop?

Steeds vaker komt het voor dat bewoners van een dorp of wijk worden uitgenodigd bij de vergaderingen rondom het iDop. Een iDop wordt vaak geschreven door een extern bureau. Een buitenstaander van een extern bureau kan zich vaak minder goed inbeelden in de situatie die in het dorp speelt. Toch moet de buitenstaander een goed iDop schrijven, dit is moeilijk als men de situatie niet kent. Door vergaderingen in te lassen omtrent het iDop kan het externe bureau een goed beeld krijgen van de situatie die er speelt in een dorp of wijk en wat mensen graag zouden willen verbeteren. Het is dus belangrijk dat er veel mensen naar de vergaderingen komen om hun mening over het dorp of de wijk te geven, want hoe meer meningen over verbeter plannen, hoe meer kans op succes.

Belangrijke personen bij het maken van een iDop?

Behalve mensen van een extern bureau en de bewoners van een dorp of wijk, zijn er ook vaak ambtenaren van de gemeente aanwezig. Ook zijn er in elk dorp wel wat 'burgemeesters' te vinden, de persoon die iedereen in het dorp kent en aanspreekt. Vaak zit deze persoon bij het bestuur van het iDop.

Waar kan ik het iDop van mijn dorp of wijk vinden?

Het iDop is vaak te vinden op de website van de gemeente. Sommige iDop's hebben een eigen website en gaat uit van een stichting, op de website kan iedereen de vorderingen van het iDop goed volgen.
Gerelateerde artikelen
Integraal management in de overheid (publieke sector)In de publieke sector is integraal management een managementprincipe dat veelvuldig wordt toegepast. Verantwoordelijkhed…
Een POP maken. (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)Een POP maken. (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)Een pop maken. (Persoonlijk Ontwikkelingsplan). Tegenwoordig moet je voor opleidingen ook een POP maken. Vaak heb je het…
Integrale kindcentraIntegrale kindcentraEr is een nieuwe trend gaande, waarbij kinderopvang, peuterspeelzalen, basisscholen en buitenschoolse opvang geïntegreer…

Reageer op het artikel "Integraal dorps ontwikkelingsplan (iDop)"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 12-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!