De mantelzorger als betaalde hulpverlener

Naast de zorg in natura (zorg die door zorginstellingen rechtstreeks geleverd wordt) is het ook de mogelijk zelf zorg in te kopen. Hiervoor bestaat het PGB (persoons gebonden budget). Met dit geld kunnen mensen zelf een hulpverlener kiezen. Een combinatie van deze twee behoort ook tot de mogelijkheden.

De touwtjes in eigen handen

Het is mogelijk met een PGB op de volgende gebieden zorg in te kopen:
  • Persoonlijke verzorging
  • Verpleging
  • Ondersteunende begeleiding
  • Activerende begeleiding
  • Huishoudelijke verzorging

Een PGB is geen verplichting. Maar als je ervoor kiest, dan kun je zelf bepalen wanneer en op welke manier die zorg verleend wordt. Je kiest zelf hulpverleners en begeleiders. Maar je kunt ook een organisatie inhuren die in opdracht van jou gaat werken. Bij wie je ook zorg inkoopt, let er wel op dat je afspraken maakt over wat er gedaan moet worden, de dagen en uren waarop je hulp wilt hebben. Maar bespreek ook wat de vergoeding is die je daarvoor uit het PGB betaalt. Zo hou je zelf de touwtjes in handen. Overigens blijkt uit de publicatie De WMO en het PGB. Handreiking voor Gemeenten (2006) dat een derde van de budgethouders zorg inkoopt bij mensen in de eigen omgeving, de mantelzorger.

Keerzijde

Het zelf inkopen van zorg kan een keerzijde hebben. Je wordt namelijk als werkgever aangemerkt. Daardoor ben je verantwoordelijk voor het maken van afspraken en het sluiten van overeenkomsten met hulpverleners. Je moet deze uitbetalen en daarvoor dient een financiële administratie bijgehouden te worden. Dit zijn niet altijd de makkelijkste taken om erbij te krijgen, en ze komen dan ook vaak op de schouder van de mantelzorger terecht. Wel bestaat de mogelijkheid de administratie uit te besteden aan de Sociale Verzekeringsbank. (SVB). Maar….. dat kan weer alleen als het een AWBZ-budget is. Met een budget vanuit van de Wet maatschappelijke ondersteuning (waaruit bijvoorbeeld de huishoudelijke zorg geïndiceerd wordt) kan dat alleen als de gemeente een aansluitovereenkomst met de SVB heeft afgesloten.

Relatie mantelzorger en verzorgde

Vaak wordt gesuggereerd dat betaling aan de mantelzorger negatief is voor de bestaande relatie met de verzorgde. Uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit in 2005 blijkt dat betaling uit een PGB de zelfwaardering van de mantelzorger niet aantast. Het kan zelfs de relatie beter maken, omdat de verzorgde zich minder afhankelijk voelt en de mantelzorger meer erkenning krijgt.

Wel/geen Inkomen

Als mantelzorger betaald te krijgen, is heel wat anders dan een echt salaris ontvangen. Gemiddeld kan een mantelzorger 300 euro per maand uit een PGB krijgen, maar over dit inkomensdeel mist de mantelzorger sociale zekerheid en de pensioenopbouw die er bij een baan wel is. Veel mensen weten niet, dat ze met een bijstands- of een WW-uitkering, ontheffing van de sollicitatieplicht kunnen aanvragen.

Het geld dat je als mantelzorger ontvangt, wordt door de fiscus beschouwd als inkomen, terwijl de banken het niet als inkomen zien wat nadelige consequenties heeft bij het verstrekken van een lening of hypotheek. Het is dus geen overbodige luxe goed te overwegen wat de voor- en nadelen zijn van een PGB, voordat je besluit een PGB aan te vragen.
© 2007 - 2020 Bikkel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mantelzorg en mantelzorgcomplimentMisschien ken je iemand in je omgeving die mantelzorg verzorgt. Deze persoon levert dan onbetaalde zorg voor zieke famil…
Mantelzorg en Dag van de MantelzorgMantelzorg en Dag van de MantelzorgMiljoenen mensen zorgen, zonder dat ze er voor betaald worden, voor evenzovele aan bed gekluisterde, gehandicapte en hul…
Mantelzorgdag, ieder jaar op 10 novemberMantelzorgdag, ieder jaar op 10 novemberIn Nederland zijn er meer dan 2,5 miljoen mantelzorgers en deze worden jaarlijks in het zonnetje gezet en wel op 10 nove…
Mantelzorg, wat wordt er onder verstaan (in België)?Mantelzorg, wat wordt er onder verstaan (in België)?Mantelzorg is een term die we misschien wel kennen, misschien al wel gehoord hebben, maar wat houdt het precies in? Wat…

Test spanning en avontuur - Neem je risico in het levenTest spanning en avontuur - Neem je risico in het levenDe één beschouwt risico nemen als spannend, een uitdaging of avontuur. De ander is alleen bereid risico te nemen op bepa…
Geografie Israël: Israël Masterplan 2020Geografie Israël: Israël Masterplan 2020Een klein land als Israël met een relatief grote bevolking moet zuinig met haar land omspringen. De handhaving van open…

Reageer op het artikel "De mantelzorger als betaalde hulpverlener"

Reacties

Reiny Klaassen, 28-10-2017 06:24 #6
Een goede vriend van mij wil pgb aanvragen om mij uit te betalen, omdat ik hem wil gaan verzorgen. Hij heeft ernstige rugverslijting en kan niet meer geopereerd worden en aan het bed gekluisterd. Ik heb een bijstandsuitkering en volg een trajectplan bij de SWB en doe vrijwilligers werk bij de SWB.

Als ik nu werk krijg bij mijn goede vriend.Hij gaat mij dus betalen voor de zorg die ik hem geef. Is dus voor mij betaald werk, kan ik dan met het traject van de SWB stoppen en de uren dat ik werk doorgeven aan de gemeente om mijn uitkering te behouden?

Daantje, 05-04-2017 16:14 #5
Als ik een ww uitkering heb en mantelzorg zou krijgen, wordt dan mijn ww stopgezet i.v.m dat het als een inkomen wordt beschouwd?

Renate, 05-10-2016 15:52 #4
Mijn buurman word geopereerd, ik ik zal tijdelijk (plm 3 mnd) zijn huishouden doen, ook de boodschappen e.d. Maar ik heb een wwb, worden deze inkomsten dan verrekend?

Van Dinther, 25-10-2011 08:16 #3
Aan mijn zwager is het PGB toegekend, ongeveer €200.= per 4 weken. Te verwachten ingang is 1 dec 2011. Mijn vrouw gaat 3.5 uur per week huishoudelijke hulp verrichten, over 2 dagen verdeeld. Daarvoor moet zij totaal 60 km reizen. Zijn deze (auto) reiskosten fiscaal te verwerken? Ww antwoord zie ik met belangstelling tegemoet.

Jvd (infoteur), 09-04-2009 15:04 #2
Beste Bikkel,

In het artikel wordt genoemd dat een mantelzorger gemiddeld Euro 300 per maand kan verdienen. Waar vind ik deze informatie eventueel.
Is het niet zo dat -mits er een arbeidsovereenkomst is afgesloten- familie volledige compensatie van de 'gewerkte' uren kan krijgen volgens het geldende loonpeil, zonder maximum? De zorgvragende gaat dan een arbeidsovereenkomst aan met de zorgverlenende, welke dan géén mantelzorger meer is.

Klopt deze redenatie… graag een reactie.
met vriendelijke groeten,

Sjaak

J. van Gelder, 11-04-2008 11:58 #1
Mijn vrouw heeft hersenbeschadiging door een virus. Sindskort hulp ingeschakelt. Is erg verward. Huisdokter denkt aan opname, dit is niet nodig als ik haar kan verzorgen en dit zal ik ook doen maar ik ga dan mijn werk verliezen. Ze gaat maandag 14-4 naar dagopvang 3 dagen in de week. Ook word ze elke dag gewassen door zorg c.i.z. Graag had ik advies.

Infoteur: Bikkel
Gepubliceerd: 15-07-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!