InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De kosten van een echtscheiding

De kosten van een echtscheiding

1 op de 2 huwelijken strandt en loopt uit op een echtscheiding. Je moet niet alleen beslissingen maken over de verdeling van de inboedel en over andere nevenvoorzieningen, maar een echtscheiding kan ook flink in de kosten lopen. Je moet namelijk een advocaat inhuren om een verzoekschrift in te dienen. Een advocaat hanteert al snel een uurtarief van 200 euro per uur.

Wat kost een echtscheiding?

Als je een echtscheidingsprocedure start, krijg je te maken met de volgende kosten:
  • Het betalen van een advocaat
  • Kantoorkosten
  • De prijs van een akte
  • Het betalen voor de uitspraak van de rechtbank

Ook kunnen er meerdere kostenposten van toepassing zijn, zoals:
  • een notaris
  • een accountant
  • een therapeut

Wat kost een advocaat?

Het inhuren van een advocaat is de grootste kostenpost. Gemiddeld vraagt een advocaat namelijk tussen de €150 en €200 per uur. De bedragen zijn exclusief BTW. Daar bovenop komen nog eens de kantoorkosten. Als het gaat om een ingewikkelde scheiding, kunnen de kosten oplopen in de tienduizenden euro’s. Daarom is het aan te bevelen om een vaste prijs af te spreken. De vaste prijs ligt rond de €2.500.

Kosten bezoek aan de rechtbank

Het bezoek aan de rechtbank kost ongeveer €190 euro.

Gemiddelde kosten van een echtscheiding

De gemiddelde kosten van een echtscheiding liggen rond de €3.500.

Bezuinigen op kosten van de echtscheiding

Een advocaat is erg duur. Als je een uurtarief hebt afgesproken, gebruik dan de advocaat alleen voor de noodzakelijke regelingen, maar niet om je verhaal kwijt te kunnen. Verdiep je van tevoren in de echtscheidingsprocedure, zodat je de uitleg van de advocaat sneller begrijpt. Tijd is geld.

Kiezen van een advocaat

Het beste is natuurlijk om te kiezen voor een gezamenlijke advocaat. Dit kan eigenlijk alleen als er overeenstemming is bereikt over de nevenvoorzieningen (alimentatie, bij wie eventuele kinderen gaan wonen, wie in het huis blijft wonen). Het is ook mogelijk dat zowel man als vrouw een advocaat inhuren. Maar het proces duurt dan langer, dus de kosten zullen flink oplopen.

Zijn de kosten van scheiding aftrekbaar?

De kosten van een echtscheiding zijn niet aftrekbaar van de belasting. Dit geldt ook voor alimentatiekosten tot op zekere hoogte. De ontvanger van de alimentatie moet belasting betalen, omdat het als inkomen wordt gezien. Degene die alimentatie betaalt, mag deze kosten wel als aftrekpost gebruiken bij het opgeven van de inkomstenbelasting. Voorwaarde is wel dat hij minimaal €136 euro alimentatie betaalt per maand.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De kosten van een echtscheiding"

Reactie

Hagedoorn, 30-12-2011 10:12 #1
Het laatste punt is gedeeltelijk waar: daar waar het partneralimentatie betreft geldt de aftrekbaarheid. Kinderalimentatie is niet aftrekbaar voor de betaler en hoeft ook niet te worden opgegeven door de ontvanger.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 13-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!