InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Mooi familiealbum maken met historische emotionele foto's

Mooi familiealbum maken met historische emotionele foto's

Mooi familiealbum maken met historische emotionele foto's Via de computer kun je een mooi glanzend papieren foto-album samenstellen met al je unieke familiekiekjes uit het verleden. Een waardevol herinneringsalbum over de jeugd van je kind, en tevens de historie van hun ouders resp. grootouders. Geweldige gedachte dat je kinderen het fotoalbum dan later op hun beurt ook aan het eigen nageslacht kunnen tonen als ze zelf over 'vroeger' vertellen.

Album van onschatbare waarde

Het is niet meer moeilijk om via internet op digitale wijze een mooi papieren fotoalbum te maken, met al onze kostbare foto’s van vroeger. De programma’s zijn meestal niet moeilijk en het leuke is dat je voor elk afzonderlijk kind of neefje, een fotoalbum kunt samenstellen met grotendeels dezelfde gezinsfoto’s, maar tevens met enkele speciale afbeeldingen, zodat ieder kind zijn eigen persoonlijke album ontvangt. Dus zorg dat je het fotoboek van Pietje opslaat op je computer, dan heb je met wat kleine aanpassingen tevens gelijk het boek voor Truusje of wellicht je neef of nichtje.

De samenstelling van het album

Het lijkt logisch de historische foto's op chronologische volgorde te sorteren:
  • Dus je begint bij je eigen grootouders en die van je partner. Denk aan schoolfoto’s, maar vergeet ook niet om oude getuigschriften te scannen of krantenknipsels uit die tijd. En vooral ook afbeeldingen, prenten uit de straat het dorp etc. Heb je geen foto’s van de vroegere woonplaats in je bezit, maak het dan compleet door ze van internet te downloaden.
  • Vervolgens het gezin waar je zelf in op gegroeid bent en ook het gezin van je partner. Babyfoto’s, trouwfoto’s, verenigingen, school enz. Ook hier geldt dat je het geheel kunt aankleden en verduidelijken door (straat)foto’s van internet te downloaden. En leuke documenten te scannen, zoals brieven, getuigschriften, denk zo nodig ook aan de militaire dienstplicht, kostscholen etc.
  • Van je eigen gezin en je kinderen heb je natuurlijk foto’s in overvloed. Maak het interessant door foto’s te selecteren waar ook vriendjes, kennissen, buren, familie en vrienden opstaan. Want daarvan wordt de waarde en het sentiment met de jaren steeds groter. Groepsfoto’s zijn heel belangrijk in dat opzicht. Laat ook de foto’s zien waar je woonde toen je pas getrouwd was en nog geen kinderen had. De huisdieren, het mooie aquarium uit die tijd.

Teksten

Zorg dat je de historische waarde van boek waar nodig vergroot door verduidelijkende tekst. Dus welke woonplaats was dit; hoelang woonden ze er; wie zijn die mensen; leven ze nog; zijn ze geëmigreerd; waar ontmoetten ze elkaar, enz.

Geen wetenschap

Zo’n herinneringsalbum moet je betrekkelijk uit de losse pols maken, dus maak er geen millimeterwerk van en maak je ook niet bezorgd dat er verschillende formaten kleuren en kwaliteiten op één pagina komen. Het gaat om de emotie en de sentimenten die zo’n album mettertijd gaat oproepen en het hoeft verder heus geen verantwoord kunstwerk te worden.

De beloning

Wie verwacht er nu dat hij/zij op dertigjarige leeftijd van z’n ouders, tante of oom zo’n mooi kostbaar boek krijgt. Zo’n emotioneel geschenk is heel wat meer waard dan welk willekeurig ander cadeau dan ook. Zet je naam en datum er in, dan maak je jezelf ook onsterfelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleinkind speelt ouders vaak listig tegen opa en oma uitmijn kijk opKleinkind speelt ouders vaak listig tegen opa en oma uitHet is een overbekend probleem dat wanneer oma en opa wel eens op de kleintjes passen, het dikwijls de hele dag goed is…
Hoe leer ik mijn kinderen discipline?Hoe leer ik mijn kinderen discipline?Effectieve discipline bij kinderen begint lang voordat je iets moet corrigeren. Het hangt af van de vertrouwensrelatie t…
Besparen op kinderopvang – elkaars kinderen opvangenBesparen op kinderopvang – elkaars kinderen opvangenDe kosten van de kinderopvang is vaak een bezwaar voor ouders om beide aan het werk te gaan. U kunt geld besparen door s…
Wie zorgt er voor de kinderen na overlijden ouders?Wie zorgt er voor de kinderen na overlijden ouders?In een testament kan worden vastgelegd wie de voogdij krijgt over de kinderen na overlijden van de ouders. Indien er gee…
Als grootouders hun kleinkind niet meer mogen zienHet gebeurt heel vaak dat een kind besluit om het contact met de ouders te verbreken. Als hierbij ook kleinkinderen in h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: R. Sluijter

Reageer op het artikel "Mooi familiealbum maken met historische emotionele foto's"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 06-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Organisatie van familiefeest
Schrijf mee!