InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Bestrijding drugsmokkel met duikboot een nieuwe uitdaging

Bestrijding drugsmokkel met duikboot een nieuwe uitdaging

Met het verhandelen van drugs wordt een massa geld verdiend. Maar vooraleer de ‘waar’ bij de verbruiker terechtkomt moet ze eerst in het land van bestemming geraken. In een voortdurend schaakspel tussen politie en drugsmaffia, zoeken trafikanten naar inventieve oplossingen over het land, in de lucht of ter zee. Recent hebben duikboten hun intrede gedaan en ook hier verspreidt de hoogtechnologie zich razendsnel.

Transport over het water

De Columbiaanse drugkartels verzinnen steeds nieuwe manieren om hun bedenkelijke waar aan de man te brengen. Na vissersboten en speedboten blijken gesofisticeerde duikboten hét nieuwe transportmiddel om onderschepping tegen te gaan. De machtigste drugsproducenten bevinden zich in de Andesregio. De grootste afzetmarkt vinden ze in de Verenigde Staten. Vandaar dat er vaak over zee en meer bepaald over de Stille Oceaan gesmokkeld wordt. Lange tijd gebeurde dat met vissersboten waarin de drugs bijvoorbeeld onder een laagje beton verstopt werden. Via koeriers werd de cocaïne in kleinere pakketjes langs Mexico Amerika binnengesmokkeld. Ook door middel van speedboten kon de waar aan wal gebracht worden.

Op zoek naar andere methodes

Omdat het transport over water steeds meer risico inhield daar politieboten met radarsystemen voortdurend patrouilleren, zochten de drugskartels naar andere, betrouwbaarder methodes. Zo gebruikte men de laatste jaren al boten die gedeeltelijk onder water voeren en zo aan onderschepping ontsnapten. Daarna ontwikkelde men een soort van doe-het-zelf duikboten die net onder het wateroppervlak voeren en tot 8 ton cocaïne konden vervoeren. Vaak werden hiervoor vissers ingezet die al dan niet verplicht werden de klus te klaren. De oversteek naar Mexico duurde twee weken omdat er heel traag werd gevaren zodat er geen golfslag ontstond die radars konden detecteren.

Gesofisticeerde duikboten

In de zomer van 2010 werd door het Amerikaans Drugs Enforcement Agency (DEA) in de jungle in Ecuador, dicht bij de Colombiaanse grens, een ontdekking van formaat gedaan die aantoont hoe de drugsmaffia steeds inventiever te werk gaat om aan de patrouilleboten te ontsnappen. De ontdekking van een pasgebouwde 30 meter lange duikboot in camouflagekleuren met een periscoop, een commandotoren, zuurstoftanks en een aircosysteem, aangedreven door diesel en accu’s, zorgde voor heel wat beroering. De hoogtechnologische duikboot was speciaal gebouwd voor gebruik in de rivieren in de jungle maar ook voor de oversteek van de Stille Oceaan aan hoge snelheid. Er werden duizenden kilo’s cocaïne in aangetroffen. In de nabijheid van het droogdok waar de duikboot werd gevonden was behuizing voorzien voor tien arbeiders.

Een nieuwe uitdaging

Met de ontdekking van deze drugsonderzeeër wist de overheid meteen dat er een nieuwe uitdaging in de bestrijding van de drugssmokkel zit aan te komen. Het was de eerste keer dat de politie met een drugsduikboot werd geconfronteerd. Zal de oorlog tegen drugs nu ook onder water worden uitgevochten?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bestrijding drugsmokkel met duikboot een nieuwe uitdaging"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 08-07-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!