InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het meest suffe cadeau, een cadeaubon

Het meest suffe cadeau, een cadeaubon

Indien u echt niet weet wat u moet geven of u hebt geen tijd gehad om een echt cadeau uit te zoeken, koopt u een cadeaubon. Tegenwoordig zijn de giftcards een logische opvolger van de cadeaubon. Een cadeaubon is een cadeau, waar de ontvanger in ieder geval iets aan heeft. Ze kunnen zelf kiezen waaraan ze de waarde van de bon uit willen geven. De bonnen zijn vaak winkelgebonden of gebonden aan een bepaald doel, zoals de entertainmentbon of de boekenbon. De ontvanger zal wel blij zijn met het cadeau, maar toch komen de bonnen in een kast te liggen met de rest van de cadeaubonnen. Op den duur komen ze de bonnen een keer weer tegen, met een beetje pech is de bon dan niet meer bruikbaar doordat de einddatum van de geldigheid is bereikt.

Cadeaubonnen

Vroeger waren er twee bonnen die meestal werden gegeven, dat was de boekenbon en de VVV-bon (tegenwoordig IRIS-cheque). Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende soorten dat u iemand toch kunt verrassen met een bon. U kunt het niet zo gek bedenken of er is wel een bon voor. Ze hebben echter ook grote nadelen. U moet de waarde van de cadeaubon in één keer besteden. De winkeliers geven over het algemeen geen geld terug (of een klein deel) en de geldigheid moet goed in de gaten worden gehouden. Na het bereiken van de uiterste datum is het niet meer mogelijk om de bon te verzilveren.

Uiterlijke bestedingsdatum

Na ontvangst van een waardebon hebt u een beperkte tijd om er iets voor te kopen. De uitgever van de bonnen bepaald zelf hoe lang ze geldig zijn. In de meeste gevallen hebt u één jaar of langer de tijd, maar korter is mogelijk. Indien er geen datum op de bon staat, dan is deze onbeperkt geldig (anders hadden ze er wel een datum opgezet). Indien ze er wel een afgiftedatum op hebben gezet, is de cadeaubon vijf jaar na uitgifte nog te gebruiken. In het geval er een uitgiftedatum en een uiterste datum op staat, bepalen deze data de duur van de geldigheid.

In één keer moeten besteden

U kunt met een IRIS-cheque bij veel winkelketens terecht en regionaal vaak ook nog bij kleine zelfstandige winkeliers, maar u hoeft niet te proberen om de cheque met een waarde van €25,- in te leveren bij een uitgave van €15. U krijgt dan te horen dat het wel mogelijk is, maar u krijgt geen geld terug. U kunt er iets bij uitzoeken of u reserveert de cheque voor een andere keer. Tegenwoordig een nuttig alternatief is de giftcard.

Voordelen van een giftcard

Deze kaart is te vergelijken met een creditcard van een specifieke winkel waar u een prepaid tegoed op hebt staan. Het tegoed is dus ook in meerdere keren te besteden. Het nadeel is wel dat u weer een pasje erbij hebt in uw portemonnee, maar het is handiger dan een bon.

Een cadeaubon of toch zoeken naar een echt cadeau?

Het is niet altijd mogelijk om een persoonlijk cadeau te geven. Indien u niets geschikts weet, is de kans groot dat u iets koopt waar de ontvanger niets mee kan. Een verstandige en veilige keuze is dan toch een bon of een giftcard. Veel mensen kiezen voor bloemen, maar meerdere bossen bloemen van verschillende mensen is teveel van het goede. Een cadeaubon voor een activiteit is vaak wel een goede keuze. Door bijvoorbeeld een “Pluim” te geven, komt u met een tegoedbon, maar niet een standaard cadeaubon. Een pluim is uit te geven aan bijvoorbeeld leuke activiteit, zoals een workshop.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het meest suffe cadeau, een cadeaubon"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 02-07-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!