InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Televisie is een drug
mijn kijk op

Televisie is een drug

De techniek van televisie bestaat erin om bewegende beelden met een bepaalde frequentie op een scherm te laten zien. Als je naar deze beelden kijkt word je ertoe aangetrokken en het is moeilijk om in een ruimte waar een tv staat niet te kijken. Het heeft namelijk een soort hypnotiserend effect. Behalve dit effect poogt de beeldbuis je aandacht met lekkere beelden vast te houden. Deze beelden worden volgens bepaalde, strenge regels gesneden zodat de aandacht het meest vastgehouden blijft. Muziek, bijzondere onderwerpen en mooie kleren doen de rest om jouw geest totaal te veroveren en je urenlang in vervoering naar een beeldscherm te laten staren.

Inhoud:

Aandachtzuigende eigenschappen van bewegend beeld

Je ogen zijn van nature gewend om beweging te volgen en de televisie geeft voortdurend bewegende beelden. Door de frequentie waarmee een beeld op het scherm komt heeft een stilstaand beeld voor je ogen dezelfde aandachtzuigende eigenschappen als een bewegend beeld. De manier waarop beelden aaneen zijn gemonteerd is een tweede manier om de aandacht vast te houden.

Montage

In de tv-reclame is de montagetechniek geoptimaliseerd om de kijker vast te houden. De reclame van bedrijven zit heel ingenieus in elkaar. Dezelfde technieken die dictators gebruiken om het volk niet in opstand te laten komen worden ook gebruikt door bedrijven om mensen te doen geloven dat ze niet zonder bepaalde producten kunnen leven. In feite worden we in reclame-uitingen allemaal meegesleept met mooie voorstellingen hoe je leven veel beter wordt als je een artikel van een bepaald merk koopt. Dictators vertellen hun volk dat ze erg bijzonder zijn en dat het voor hen een grote eer is om te leven in hun land. Met dezelfde psychologische truck vertellen bedrijven aan mensen hoe speciaal ze kunnen worden als ze maar hun product kopen.

Hypnose

Bedrijven hebben er baat bij de wereld anders aan ons voor te schotelen dan hij is. Omdat de meerderheid van de mensen aan hun spelletje meedoet en als het ware gehypnotiseerd meeloopt met de massa, lijkt het dat het de beste weg is. Mensen in Nederland kijken bijvoorbeeld 3 uur per dag televisie, zo blijkt uit onderzoek. Is het dus normaal om 3 uur per dag je verstand op 0 te zetten en je over te geven aan een apparaat? Als je televisie kijkt neemt je hersenactiviteit af tot minder dan 5% van je normale hersenactiviteit. Je denkt dus niet meer na maar laat je helemaal beïnvloeden door een medium. Je bent dan in feite onder hypnose. De bewegende beelden hebben een bedwelmende invloed op je hersenen. Bovendien zul je het apparaat missen als je een dag geen tv kijkt. De bedwelmende invloed is dus verslavend! Nina Hagen zong al eind jaren 70:tv is een drug.

Geld

Net als andere drugs betaal je veel geld voor het kijken van televisie. Je moet maandelijks een bedrag aan de kabelmaatschappij betalen. Je moet eens in de 4 jaar een nieuwe tv kopen. Je wilt opnameapparatuur om niets van het medium te missen. Natuurlijk kost het verbruik van elektriciteit geld, kortom: je bent ongeveer een maandsalaris per jaar kwijt alleen om tv te kijken. In plaats van tv kijken kan je dus elk jaar een maand lekker nietsdoen.

Verslaafd

Je werkt gemiddeld 25 dagen per jaar zodat je elke dag een aantal uur tv kunt kijken. In feite ben je daarmee slaaf van je eigen gewoontes. Bovendien betaal je geld om je hersenen minder te laten werken en je te beïnvloeden door bedrijven om nog meer producten te kopen. Want niet alleen reclame spoort je aan dingen te kopen. Vrijwel alle tv-programma's worden gesponsord door kledingbedrijven. Bovendien volg je de nieuwste trends in tv-programma's. Het bijhouden van trends kost geld. TV-programma's geven je bijvoorbeeld het gevoel dat je een achtergebleven sufferd bent als je niet naar die musical gaat, of niet naar dat concert gaat, of niet de nieuwste gsm hebt, of niet met de mode meedoet. Dus daar ga je weer naar de winkel om nieuwe spullen te kopen en neem je misschien een bijbaantje, naast je gewone werk. Zo verslaaf je jezelf nog meer.

Consumeren

De mens is zelf zonder het kopen van producten bijzonder genoeg. Als iedereen dat zou inzien dan zou de huidige kapitalistische samenleving snel ophouden te bestaan. Daarom wordt voortdurend de mens gebombardeerd met allerlei informatie die het tegenovergestelde vertelt. Reclames spreken je persoonlijk aan. Ook films, soap-series en non-nieuws programma's waar je op de hoogte wordt gehouden van het gedrag van film- en popsterren doen eraan mee om de schijn hoog te houden dat mensen pas echt leuk zijn als ze bepaalde kleren aan hebben of bepaalde producten consumeren.

Journaal

Zelfs het journaal of de nieuwsprogramma's doen weinig onder voor soap-series. Op tv kan het nieuws alleen oppervlakkig worden bericht. Iemand die op het journaal een onderwerp ziet waar hij meer van afweet zal vaak zeggen dat ze over dit onderwerp wel heel kort door de bocht gaan. In feite gaat men met alle onderwerpen voorbij aan het werkelijke verhaal. De camerabeelden die bij een nieuwsonderwerp vertoond worden geven de indruk dat alles echt waar is. Als je goed oplet zul je zien dat vaak dezelfde soort beelden worden gebruikt die niets met het feitelijke onderwerp te maken hebben. Als een bedrijf of instituut in het nieuws is zie je bijvoorbeeld het hoofdkantoor wat op die dag gefilmd is. Wat voor feitelijke informatie geeft zo'n beeld? Niets dus. Daarnaast zie je vaak shots van lopende mensen als er over consumenten gepraat wordt. Dat beeld geeft hetgeen dat besproken een lading van waarheid mee. Het is eigenlijk een flauwe kul-beeld. Dan zie je ook vaak de interviews met betrokkenen. Meestal duurt zo'n interview 10 minuten en krijg je nauwelijks 10 seconden te zien. In de paar seconden die je ziet hoor je de betrokkene het verhaal van de nieuwslezer bevestigen. Het kan erg goed zijn dat in het overige interview hij het tegenovergestelde beweert of een subtiele nuance geeft waardoor de uitgezonden tekst een hele andere betekenis heeft. Daar zul je alleen achter komen als toevallig over dat onderwerp iets meer weet omdat je er zelf bij betrokken bent.

Opium voor het volk

De televisie sleept je gedachten van de ene naar de andere plek. Je aandacht wordt steeds verlegd en de televisiekijker zal nooit ontdekken dat zijn kijkgedrag slechts een verslaving is en dat hij onder invloed is van hypnotiserende beelden. Sterker nog: hij wordt kwaad wanneer iemand dat beweert want hij heeft op tv geleerd dat het leerzaam is naar deskundigen te luisteren of lekker is om een avondje ontspannen tv te kijken. Ceasar zei al dat een volk brood en spelen nodig heeft zodat ze niet in opstand komen. De spelen zijn nu tv-programma's geworden. Marx zei dat religie het opium voor het volk was, nu is televisie het opium voor het volk.

Staatspropaganda

Marx en Ceasar wisten hoe machthebbers moesten handelen om hun macht te behouden. De nieuwe machthebbers zijn de staatslieden in samenwerking met de bedrijven. In alle landen is de televisie ongeveer 60 jaar terug door de staat ingevoerd. Ook in Nederland, alhoewel veel Nederlanders er op prat gaan een bijzonder mediastelsel te hebben wijkt het in grote lijn niet af dan van buitenlandse mediastelsels. De staat heeft er veel belang bij dat hun beleid wordt uitgedragen door het medium televisie. In Nederland kennen we het NOS-journaal, wat volledig door de staat wordt gefinancierd. De regering heeft er net als de bedrijven baat bij dat de aandacht van mensen wordt verschoven naar voor hen minder pijnlijke aangelegenheden. Vandaar dat op tv wereldwijd meeslepende projecten erg gepropageerd worden.

Wereldwijde meeslepende projecten

De aandacht verleggen van werkelijke problemen naar nieuwe meeslepende projecten is een verschijnsel van alle tijden. Deze manier van politiek bedrijven overal in de wereld aanwezig. Neem bijvoorbeeld de V.S., dat is een land met gigantisch veel problemen zoals de meeste doden door vuurwapens per jaar, grote ghettovorming met gebieden waar politie niet durft te komen en vele gedeelten van de V.S. overstromen elk jaar of staan elk jaar in brand. De V.S. kennen meer armoede en honger dan menig 3e wereldland. Om de aandacht van deze enorme problemen af te leiden voeren de V.S. oorlogen vergezeld van enorme media-aandacht. De meest groteske vorm van afleidingsmanoeuvre was wel de aanslag op de stad New York en die op het Pentagon waarvan nog slechts enkele tv-kijkende naïevelingen geloven dat het geen inside-job was.

Wij zijn goed bezig?

Nederland lift mee met de oorlogen van de V.S. Hierdoor heeft ook de Nederlandse een mooi punt om de bevolking mee bezig te houden. Het lijkt net alsof ze allerlei nobele doelen nastreven door met slechteriken te vechten. Als je goed nadenkt is het enige waar oorlog goed voor is de wapenhandel. De bevolking heeft alleen maar last van een oorlog, helemaal omdat er burgerslachtoffers vallen. Toch wordt regelmatig op tv vertelt hoe goed men bezig is door een oorlog te voeren. Andere voorbeelden van projecten waarmee tv wordt gebruikt om de aandacht van mensen af te leiden zijn projecten om natuurrampen tegen te gaan, grote infrastructurele werken, organisatie van een mondiaal evenement zoals een WK. Al deze zaken krijgen op tv uitgebreid de aandacht terwijl echte problemen van mensen zoals armoede en onderwijsverslechtering blijven bestaan.
Gerelateerde artikelen
De opiumoorlogenDe opiumoorlogenOpium was een zeer verslavende drugs die de Britten naar China smokkelden. Er zijn wel twee opiumoorlogen, maar hoe heef…
Opium en papaver, enige geschiedenisOpium wordt gewonnen uit het melksap van de Papaver somniferum of de slaapbol. De zaaddozen worden in onrijpe toestand o…
Spaans, Duits, Engels & Frans journaal kijken, Waar kan dat?Spaans, Duits, Engels & Frans journaal kijken, Waar kan dat?Wanneer je het vak Frans, Duits, Engels of Spaans volgt op de middelbare school, en wanneer je hier moeite mee hebt, zou…
Opiumhandel en de opiumoorlogenDe opiumhandel heeft altijd delen van de wereld beheerst. De opiumhandel is soms zelfs zo fel geweest dat er opiumoorlog…
Maanzaad en opium, producten van de blauwe papaverMaanzaad en opium, producten van de blauwe papaverMaanzaad en opium zijn beide afkomstig van de blauwe papaver. Wordt de eerste vooral toegepast in de keuken, de laatste…
Bronnen en referenties
  • http://records.viu.ca/~soules/media112/zine/stephen/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Television_addiction
  • http://www.destentor.nl/algemeen/media/7116632/NOS-flink-minder-omroepen-in-bestel.ece
  • http://nbcsports.msnbc.com/id/38666844/ns/sports-golf/
  • http://atheism.about.com/od/philosophyofreligion/a/marx.htm

Reageer op het artikel "Televisie is een drug"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Mijn kijk op…
Schrijf mee!