InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat is een conflict en hoe ontstaat het?

Wat is een conflict en hoe ontstaat het?

Wat is een conflict en hoe ontstaat het? In de kranten en op televisie zien we dagelijks voorbeelden van een conflict. Dit kan een arbeidsconflict zijn, een regeringsconflict of zelfs een oorlog. Het aantal conflicten en de ernst ervan lijkt in onze samenleving toe te nemen. Door de groei van de bevolking neemt logischerwijs het aantal conflicten toe. Hoe meer mensen hoe meer regels er moeten komen en hoe eerder we ons aan elkaar kunnen ergeren. We zijn meer op onszelf gaan leven. De moderne communicatie maakt dat mogelijk. Volgens de psycholoog Huguenin is er sprake van vijf conflictniveaus. Tevens heeft een conflict niet altijd een negatief karakter, het kan ook zo zijn dat een conflict iets positiefs tot stand brengt. Helaas is het nu eenmaal zo dat vernieuwing gepaard gaat met het aangaan van en het oplossen van een conflict. Wanneer je dat voortijdig weet bereid je dan goed voor.

Oorzaak van een conflict

Waar personen en groepen in een bepaald gebied of land hetzelfde nastreven is de kans groot dat er conflicten ontstaan. We noemen een aantal belangrijke aspecten die van invloed zijn:
  • Aantal mensen: meer mensen zorgen voor meer verschillen. Dus ook meer kans op conflicten.
  • Individualiseringsproces: mensen worden steeds meer op zichzelf gericht. Men wil zelfstandig beslissingen nemen waardoor ook meer belangengroepen ontstaan.
  • Hiërarchie: door de individualisering en emancipatie neemt het gezag voor formele autoriteiten af.
  • Integratie en internationalisatie: de Europese regel en wetgeving heeft invloed op regionale, nationale en internationale belangen.
  • Mobiliteit en communicatie: mensen van over de hele wereld kunnen vandaag de dag steeds vaker en beter contact met elkaar hebben. Dit heeft voordelen op gebied van wederzijds begrip maar kan ook leiden tot culturele spanningen.
  • Onderlinge afhankelijkheid: doordat iedereen steeds meer onafhankelijk wordt leidt dat juist ook weer tot afhankelijkheid. Je kunt dit vergelijken met een rij domino stenen. Wat de een doet kan invloed hebben op de ander.

Wat verstaan we onder een conflict

Er zijn verschillende definities om aan te geven wat een conflict nu eigenlijk is. Het is belangrijk dat een gezamenlijk begrip is van wat een conflict is. Paul Huguenin (2004) omschrijft het als volgt:

Een conflict is een spanning, die ontstaat als strevingen, doelen, waarden, opvattingen, belangen en dergelijke van twee of meer mensen of groepen elkaar tegenwerken of uitsluiten.

Conflictniveaus

Op verschillende niveaus kan er sprake zijn van een conflict. Huguenin 2004 beschrijft vijf niveaus:
  1. Intrapersoonlijkconflict: conflict binnen de persoon zoals frustraties, identiteitscrisis.
  2. Interpersoonsconflict: conflict tussen twee individuen
  3. Intergroepsconflict: conflict tussen groepen
  4. Interorganisationeel conflict: conflict tussen organisaties
  5. Maatschappelijk conflict: conflict tussen grote groeperingen

Nuttige functie van een conflict

Conflicten hebben niet alleen een negatief karakter. Een conflict kan ook nuttig en verhelderend zijn. We noemen enkele positieve functies van een conflict:
  • Bron van vernieuwing en verandering: een conflict kan de creativiteit en de nieuwsgierigheid van de betrokkenen verhogen. Het is een mogelijkheid waarin een probleem helder gemaakt wordt en er een weg geopend wordt om het probleem op te lossen.
  • Bevestiging van de eigen identiteit: het conflict maakt dat de betrokkenen zich bewust worden van hun eigen positie en standpunt. Het maakt het verschil van beide partijen duidelijk en geeft ruimte om elkaar te leren begrijpen.
  • Motivatie: een conflict kan de motivatie verhogen om de eigen mogelijkheden te onderzoeken. Het doet een beroep op iemands fysieke en mentale inzet en creativiteit.

Negatieve effect van een conflict: stress

Als een individu of een organisatie het nuttige effect laat liggen of te lang uit de weg gaat dan stapelen zich steeds meer nadelige effecten op. We noemen enkel nadelige effecten van een conflict:
  • Desintegratie: een conflict heeft een negatieve invloed op relaties binnen de organisatie
  • Energieverlies: een conflict kost energie die ten koste gaat van andere zaken.
  • Stress: conflicten leiden tot stress wat psychische gevolgen kan hebben
  • Vertekening van de werkelijkheid: liefde maakt blind maar haat ook. Een conflict geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid waardoor een constructieve oplossing niet wordt gevonden.
Gerelateerde artikelen
Maatschappelijk werk: Wat kunnen ze voor mij betekenen?Dit artikel gaat over het maatschappelijk werk. Met welke reden zou ik naar het maatschappelijk kunnen gaan? Wat kunnen…
Wat doet een maatschappelijk werker?Wat doet een maatschappelijk werker?Wil jij mensen helpen met je werk? Wil jij het verschil maken voor mensen die het moeilijk hebben? Dan is maatschappelij…
Maatschappelijk werk en DienstverleningHet helpen van mensen gaat je van nature gemakkelijk af. Je hebt er plezier in en je werkt graag met mensen samen. Als j…
Het stresshormoon cortisolHet stresshormoon cortisolProblemen op het werk, burnout, relatieproblemen: wanneer er langdurig sprake is van spanning, angst en stress, krijgt m…
Stress: Feiten en cijfersSpanning is gezond, maar een teveel aan spanning kan stress veroorzaken. Een op de tien Nederlandse werknemers lijdt aan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RyanMcGuire, Pixabay
  • Conflicthantering en onderhandelen, P. Huguenin (2004)

Reageer op het artikel "Wat is een conflict en hoe ontstaat het?"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 12-12-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!