InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Een fatwa tegen zelfmoordterroristen
nieuws uitgelicht

Een fatwa tegen zelfmoordterroristen

Door in een fatwa zelfmoordterroristen als afvalligen van het islamitisch geloof te bestempelen heeft Al Qadri Al Gillani een steen in de kikkerpoel geworpen. Zal zijn oproep jonge extremisten ervan weerhouden om de stap naar het terrorisme te zetten?

Wie is Al-Qadri?

Tahir al-Qadri is een invloedrijke Pakistaanse schriftgeleerde. Hij was de leerling van Sayydna Tahir Allaudin Al Qadri Al Gillani,een van de meest gerenommeerde soefistische denkers. Tahir Al-Qadri is de stichter van de Minhaj-ul-Quran-beweging die wereldwijd over honderd landen is verspreid. Het doel van de vereniging is in de soefi-traditie de eenheid en het begrip tussen gemeenschappen te bevorderen. De bevordering van de vrede staat centraal en wordt nagestreefd op basis van een moderne interpretatie van de koran. Daartoe werkt Al-Qadri nauw samen met de christelijke gemeenschap en ook met enkele minoritaire etnische gemeenschappen in Pakistan voor wier mensenrechten hij opkomt.Tevens stelt hij zich tot doel de jongeren een islamitische opvoeding te verschaffen. Daartoe richtte hij meer dan 570 scholen op.
Al-Qadri is ook de stichter van de Minhaj Welfare Foundation die aan de behoeften van de armen en de slachtoffers van natuurrampen wil tegemoetkomen.
Tevens richtte hij de politieke partij Pakistan Awami Tehreek op waarmee hij de mensenrechten en de rechten van de vrouw in het bijzonder wil verdedigen.

Polyglot

Al-Qadri is polyglot. Hij heeft talrijke lezingen gegeven en zowat 450 uitgaven op zijn naam staan die in talloze talen verschenen: naast het Engels en het Arabisch beheerst hij eveneens het Urdi en het Punjabi en drukt hij zich vlot uit in het Perzisch en het Hindi.

Wat zijn zijn principes?

Voor hem is het de bedoeling van de islam om te verenigen. Via de interreligieuze dialoog wil hij het extremistische imago van de islam afbouwen. Hij streeft een verbetering van het sociale, culturele en religieuze onderwijs na. De islam moet de mensen bewust maken van hun rechten en plichten en een realistisch, rationeel en wetenschappelijk beeld van de islam geven.

Zijn zorgen

Al-Qari veroordeelde Osama Bin Laden en toonde zijn bezorgdheid toen spotprenten van Mohammed in de Europese kranten verschenen. Daarom gaf hij een memorandum uit, getiteld ‘Een oproep om een conflict tussen beschavingen te voorkomen’.

Fatwa

Op 1 maart vaardigde hij in Londen een fatwa (een juridische aanbeveling) tegen de terreur uit . Daarin betitelde hij moslimterroristen die bloedige aanslagen pleegden en onschuldigen doodden als ongelovigen die helemaal niet als martelaar naar de hemel zullen gaan zoals extremisten het hun voorspiegelen. Integendeel, ze zullen als zondaars in de hel terechtkomen.
In een boek dat meer dan zeshonderd bladzijden dik is geeft hij theologische argumenten om de brainwashing van extremistische terreurgroepen tegen te gaan. Bedoeling is dat het boek na een Arabische editie ook in het Engels verschijnt.

Invloed

Al-Qadri is binnen zijn Pakistaanse gemeenschap (zowel in Pakistan als in het Verenigd Koninkrijk) een omstreden figuur. Hoewel men het binnen zijn beweging met hem eens is en de volgelingen de consequente interpretatie van de koran als positief ervaren verwerpen de meeste anderen buiten zijn eigen beweging zijn opvattingen. Hoewel deze fatwa de bedoeling heeft om jongeren die zich aangetrokken voelen door de extremistische islam aan het twijfelen te zetten is het weinig waarschijnlijk dat dit werkelijk gebeurt. De vijanden van de vroegere Pakistaanse premier Benazir Bhutto, zijn ook zijn vijanden omdat hij een goede band met haar had en ze zullen de weinige radicale geleerden die ze wel als autoriteit aanvaarden eerder geloven.
Gerelateerde artikelen
Soefisme, mystieke bewegingSoefisme is de naam voor de mystieke tak binnen de Islam. Het was, zeker de eerste eeuwen, een vrijwel volledig individu…
Waarom psychedelica halal zijnWaarom psychedelica halal zijnIn de jaren 90 deed VV-leider Frits Bolkestein een uitspraak waarin hij betoogde dat de islam als jonge religie zo’n zes…
Kinderkoran (Nederlands): De Koran, uitleg voor kinderenKinderkoran (Nederlands): De Koran, uitleg voor kinderenTot het verschijnen van dit geïllustreerde boek van Abdulwahid van Bommel was er nog geen Nederlandstalige Koranuitleg d…
Universeel Soefisme - filosofie van de soefieUniverseel Soefisme - filosofie van de soefieUniverseel Soefisme is een levenshouding die ervan uitgaat dat alle religies in de wereld zich richten op één en dezelfd…
recensieRecensie: 'Hemelse golven' door Pearl AbrahamEen hippe, Amerikaanse jongeman en interesse in de islam, homoseksualiteit en de Taliban. Dit zijn in het kort de thema'…

Reageer op het artikel "Een fatwa tegen zelfmoordterroristen"

Infoteur: Vosje
Laatste update: 05-03-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!