InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Winterweer: gevolgen voor mens en dier

Winterweer: gevolgen voor mens en dier

Winterweer: gevolgen voor mens en dier Knap hé, al die sneeuw! Leuk voor de kinderen om sneeuwmannen te maken en sneeuwballengevechten te houden. Lekker opkikkerend, die koude en ijle lucht. Alle microben en bacteriën dood. Maar niet iedereen is even gelukkig met het winterweer. Wat is het gevolg van koude en sneeuw op de economie, op dieren, op fruit en groenten, op onze wegen, op de mens, op planten? Daar is het verhaal soms heel wat minder rooskleurig.

Fruit en groenten

  • Bij ons heeft de koude een grote invloed op de prijszetting op de fruit- en groenteveilingen. Prijzen die door de koude soms verdubbelen of verdrievoudigen. Sommige groenten kunnen door de kou niet meer geoogst worden. Denken we hier bijvoorbeeld. aan prei. Parallel hiermee zijn het soms typische wintergroenten, waarnaar de vraag erg groot is wanneer het koud wordt. Ook buitenlanders komen de markt afschuimen wanneer zij door hun aangelegde voorraad heen zijn. Vaak gaat het hier om landen waar de koude al eerder of harder heeft toegeslagen, zoals bijvoorbeeld Noord- Duitsland, Noord - Nederland of nog Polen. Wanneer het om een korte koudegolf gaat zal de consument niet veel van de prijsschommelingen merken omdat deze vrij traag worden doorgerekend in het spel van vraag en aanbod.
  • Ook koude verder weg zal op termijn hier gevolgen hebben. In Florida bijvoorbeeld heeft de vorst de sinaasappelboomgaarden stevig in zijn greep. Dit heeft gevolgen op de toekomstige oogst en dus ook op de prijzen. Niet alleen van de vrucht, maar ook van alle nevenproducten. Denken we bijvoorbeeld aan sinaasappelsap.
  • Ook niet te vergeten, die arme marktkramers. Zij hebben een groot probleem wanneer het vriest. Niet alleen verkleint het aanbod, maar wat ze bij hebben, wordt ook kwetsbaarder. Vele soorten fruit en groenten kunnen helemaal niet tegen vriestemperaturen. En dan moeten marktkramers innovatief te werk gaan. Wat in hun vrachtwagen laten liggen of extra verpakken. Ze moeten ook zien dat alles verkocht raakt, want fruit en groenten dat te veel van warm naar koud gaat, is ook niet echt lekker meer. Dus buiten dat zij zelf afzien van het vriesweer, moeten ze ook nog eens extra op hun waren letten, willen ze geen enorme verliezen lijden.

Economie

  • De olieprijzen schieten omhoog. Her en der hebben firma's al aansprak moeten maken op hun piekvoorraad gas om in de levering te kunnen voorzien. Dat is de kant van de producent, maar ook de kant van de consument zal er niet erg rooskleurig uitzien wanneer de slotfacturen zullen binnenvallen. Tijdens een strenge winter wordt er harder gestookt en dat zal de portemonnee geweten hebben!
  • In China worden fabrieken gesloten om voldoende energie over te houden om gebouwen te verwarmen.
  • Ook in de bouw ziet men al gauw de gevolgen van een winterprik. Metsel-en betonwerken kunnen niet meer doorgaan en ook plakken gaat niet meer, aangezien de lijm niet houdt in de vrieskou. In de eerste dagen worden er onderhoudswerken uitgevoerd, maar ook hier kan men niet oneindig mee doorgaan. Vaak worden arbeiders dan maar naar opleidingen gestuurd. Maar ook dat kost veel geld. Helemaal verloren is dat niet, omdat de opgedane (nieuwe) kennis goed van pas komt achteraf. Om dan nog maar niet te spreken over het aantal opgelopen dagen vertraging! Ook daar zijn de financiële gevolgen soms enorm.
  • Algemeen heeft de koude nog economische gevolgen. Urenlang in de file staan, kost handenvol geld. Tel daarbij nog de niet gepresteerde werkuren van mensen die te laat of niet komen opdagen op hun werk, en het winterweer is een regelrechte ramp voor de economie!

Verkeer

  • Treinen raken defect door de koude en bovenleidingen durven wel eens knappen. Met enorme vertragingen tot gevolg.
  • Op de luchthavens is de chaos compleet. Vliegtuigen kunnen niet landen en niet opstijgen door sneeuw en ijs. Vluchten worden geannuleerd. Wanneer de vliegtuigen wel weg kunnen, moeten de vleugels eerst ijsvrij gemaakt worden met een soort hoge druk reiniger. Dit zorgt ook weer voor enorme vertragingen. Mensen zitten soms uren vast in een luchthaven en zien hun zuurverdiende vakantie (gedeeltelijk) in het water vallen. Zakenlui raken niet op tijd op belangrijke meetings en missen belangrijke besprekingen en contracten. Ook wanneer mensen niet op tijd op de luchthaven geraken door ellende op de weg of met het spoor is het een ramp. Het vliegtuigticket wordt dan immers niet terugbetaald omdat de fout niet bij de maatschappij ligt, maar wel bij de klant.
  • Op de weg is het verkeer ook één ellende wanneer het sneeuwt en vriest. Auto's rijden zich vast, er zijn slippartijen en er staan lange files. Om nog maar te zwijgen van serieuze ongevallen. Wanneer het echt te glad is, worden sommige delen van een weg soms afgesloten voor het verkeer. En dan is er ook nog het strooizout dat ook al niet erg gezond is voor de carrosserie van de wagen. Strooizout op de wegen, en ook daar is het miserie troef. Barsten en scheuren. Waarin dan het strooizout kruipt. Hierdoor worden scheuren en barsten groter. Dan sijpelt het dooiwater er in. Wanneer het dan opnieuw vriest, bevriest ook dat water en wat nog erger is, het zet uit. De barsten en scheuren worden nog groter en nu komen er brokken los. Het drukke verkeer zorgt voor de rest. De ravage is enorm na een strenge winter.
  • Ook voor de auto zelf is het winterweer een groot probleem. Heb je geen garage dan geraak je 's morgens vaak niet weg. Zelfs met een garage zal je je auto extra moeten verzorgen, want zout en sneeuw zijn niet echt de beste maatjes van je carrosserie.

Planten, dieren en mens

Dieren

  • Voor de vogels betekenen koude en weinig voedsel vaak een dodelijke combinatie. Vogels die suf worden van de kou of omdat ze bijvoorbeeld te veel dingen met strooizout op hebben gegeten, vormen een makkelijke prooi voor roofdieren. Ook de broedperiode komt later op gang. Hierdoor missen de vogels het rupsenseizoen.
  • Padden beginnen later aan hun oversteek en kunnen dan minder goed geholpen worden, wat een grotere sterfte tot gevolg heeft. Er zijn veel minder vlindersoorten waarneembaar.
  • Honden die te lang buiten blijven, kunnen last krijgen van kloven en in het slechtste geval van onderkoeling. Ook sneeuw kan voor een hoop narigheid zorgen, vooral als honden er teveel in happen. Maag-en darmklachten zijn dan mogelijke gevolgen.
  • Ook in dierentuinen moeten voorzorgsmaatregelen getroffen worden. Een aantal dieren moet binnen gehouden worden. Dat was onder andere het geval van de tijgers in de Antwerpse Zoo. De wateromwalling was bevroren en hierlangs zouden de tijgers tot bij de bezoekers kunnen geraken. Dus moesten ze maar binnen blijven.

De mens

  • En ook de mens moet er aan geloven natuurlijk. De ene wordt ziek, sommigen worden depressief. Anderen vallen en breken iets. Oudere mensen raken geïsoleerd omdat ze niet naar buiten durven. Goede buren zijn in dit geval goud waard. Ook daklozen hebben het moeilijk in deze weersomstandigheden. Gelukkig wordt er al eens iets door de vingers gezien en mogen ze iets langer in de stations rondhangen. Wanneer het erg koud is, is er meer smog. De lucht kan niet weg en bijgevolg ook de fijne stofdeeltjes niet. Niet erg gezond allemaal.

Planten

  • Door het vele strooizout op de autosnelwegen, krijg je op sommige plaatsen begroeiing die niet op die plaats en in die streek hoort. Zo zie je soms witte bloemetjes groeien, die eigenlijk alleen in de kuststreek voorkomen.
  • Planten zijn helemaal van slag. De bloeiperiode komt later op gang. Vrieskoude op botten en knoppen is ook fataal. Vooral voor fruitbomen is dit een catastrofe. Met gevolgen voor de economie natuurlijk. En zo is de cirkel rond...

En last but not least, er zijn er nog die niet erg gelukkig zijn met dit winterweer. Overal in het land worden immers sportmanifestaties afgelast. Voetbaltrainingen en -matchen gaan niet door. De spelers missen hun sport en hun oefeningen, de supporters missen hun weekenduitstapje en het genot van een goed pintje.
Laat de lente dus maar gauw komen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Als het strooizout opraakt in Nederland; wat dan?Als het strooizout opraakt in Nederland; wat dan?Strooizout, we zijn in Nederland gewend dat dit gebruikt wordt als het glad is op de wegen. In andere landen wordt geen…
Alles over zout strooien als gladheidbestrijdingAlles over zout strooien als gladheidbestrijdingOm gladheid te voorkomen wordt in Nederland, in tegenstelling tot veel andere landen, zout op de wegen gestrooid. Maar o…
Dik worden van fruitEen grote valkuil bij mensen die willen afvallen, is het plotseling overstappen op het eten van (veel) fruit. Een appel,…

Reageer op het artikel "Winterweer: gevolgen voor mens en dier"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 18-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Winter
Schrijf mee!