InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Overdaad aan Informatie werkt averechts en contraproductief
mijn kijk op

Overdaad aan Informatie werkt averechts en contraproductief

Overdaad aan Informatie werkt averechts en contraproductief We krijgen dusdanig grote hoeveelheden informatie per mail, internet, in de krant via de TV, smartphone, Facebook e.d, dat het onmogelijk is dat alles nog tot onze hersens doordringt, waardoor werkelijk belangrijke info ons soms ontgaat. De kunst is daarom om paal en perk te stellen aan hetgeen je aan informatie wil ontvangen. En de weinige tijd die je in dit leven hebt aan meer zinnige of leuke dingen te besteden in plaats van aan overbodige info. Meld je bijvoorbeeld consequent af voor zogenaamde nieuwsberichten per e-mail, die alleen maar de bedoeling hebben ons tot aankopen te verleiden.

De goeie ouwe tijd ?

Tot ver in de jaren 60 waren de informatiebronnen die mensen tot hun beschikking hadden beduidend minder en overzichtelijker dan thans. Gemiddeld genomen hadden de gezinnen niet meer dan:
  • een eenvoudige radio (geen stereo)
  • zwart-wit televisie met slechts Nederland 1 en 2 (toen nog Bussum 1 en 2)
  • dagblad en een huis-aan-huis weekblad

Reclame had nog niet z’n intrede op radio en TV gedaan. Telefoon was ook nog verre van ingeburgerd.

Aandachtschreeuwers

De moderne mens krijgt dagelijks in een hoog tempo onvoorstelbare hoeveelheden informatie over zich heen. Hoe flitsender hoe beter schijnen de informatieverstrekkers te denken, wat tot gevolg heeft dat alles wat je over je krijgt uitgestort aan beelden en teksten, heftig beweegt, en/of veel geluid maakt. Geen bericht of foto lijkt meer stil te staan en overal komt veel geluid uit. Kennelijk is dit ingegeven door het feit dat als anderen het ook doen je als informatieverstrekker niet achter kunt blijven wil je niet ondergesneeuwd raken in het geweld van de concurrerende aandachtstrekkers.

Zuidelijke verkooppraktijken

Je kunt het informatiegeweld, dat van alle kanten over ons heen wordt gestort, vergelijken met de zuidelijke koopmansmentaliteit. Zuidelijke verkopers blijven je als toerist hardnekkig belagen, met het aanprijzen van hun waren omdat ze anders geen enkele kans hebben. Ze weten dat zij niet achter kunnen blijven met hun vasthoudendheid zolang hun collega’s dezelfde opdringerige methoden hanteren, want anders verkopen ze niets meer.

Informatiebronnen die allemaal onze aandacht willen

  • Radio en televisie met minstens 20 zenders, met nieuwsrubrieken die dezelfde informatie geven. En met diverse actualiteitenrubrieken die ook allemaal dezelfde actualiteiten geven door de bekende gezichten, met tenslotte ook nog minstens 5 verschillende weermannen c.q. vrouwen die allemaal dezelfde hoeveelheid neerslag voorspellen.
  • Het dagblad waarop je geabonneerd bent, gratis huis-aan-huis kranten (vaak wel drie of meer verschillenden), gratis ochtend bladen.
  • PC met Internet, Twitter, Facebook en mail inbox
  • Twee maal per week een pak reclamefolders in de brievenbus
  • Mobiele telefoon en vaste telefoon, Skype
  • Ouderwetse brieven en andere post

Overdaad schaadt

De veelheid aan informatie leidt er toe dat lang niet alles meer tot ons doordringt. Mails met essentiële informatie worden (per ongeluk) vaak niet meer gelezen of te snel gewist. De voicemail op de mobiel wordt ingeschakeld om ons toch nog enige rust te gunnen. Televisie-reclame wordt tot in den treuren herhaalt zodat er hopelijk nog iets bij de consument blijft hangen. Maar als je aan honderd mensen op straat vraagt wie Balkenende was, zal een opvallend percentage de vraag niet kunnen beantwoorden.

De oplossing

De oplossing is natuurlijk dat we uitsluitend nog die informatie toe laten die van werkelijk belang voor ons is. Oftewel dat we alleen die bronnen raadplegen die we echt de moeite waard vinden. De vraag is of we dat eigenlijk wel kunnen en willen, want in hoeverre is er sprake van verslaving. En dan moeten we trouwens ook nog op een lijn kunnen komen met onze overige gezinsleden.
Gerelateerde artikelen
Huis verkopen via YouTube, Facebook of TwitterHuis verkopen via YouTube, Facebook of TwitterOm je huis te kunnen verkopen moet je zijn waar de potentiële kopers ook zijn. Er zijn mogelijkheden via social media, m…
Skype, de bekendste VOIP-aanbieder naast WeChatSkype, de bekendste VOIP-aanbieder naast WeChatVoor het grote publiek is Skype de eerste en bekendste softwareaanbieder voor gratis en goedkoop bellen en telefoneren v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Overdaad aan Informatie werkt averechts en contraproductief"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 08-11-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Mijn kijk op…
Schrijf mee!