InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De wereldbank Groep

De wereldbank Groep

De Wereldbank is nog nooit zo in het nieuws geweest als de afgelopen periode. Niet vanwege het slechte of juist uitmuntende handelen, maar vanwege zijn president. De heer Wolfowitz kwam danig onder vuur te liggen in verband met zijn bemoeienis inzake de positie verbetering van zijn vriendin. Eind juni zal hij vanwege deze kwestie zijn functie neerleggen.

Algemeen

De grootste internationale financieringsinstelling met meer dan 10.000 werknemers is opgericht in 1944 tijdens de conferentie in Bretton Woods Amerika. Tijdens deze conferentie is ook het IMF (International Monetaire Fonds) opgericht. Het hoofdkantoor staat in Washington.

Het doel van deze bank is het ondersteunen van duurzame economische ontwikkeling, waarbij armoedebestrijding en milieu voorop staan. Hiertoe verstrekt de bank leningen en kredieten aan voornamelijk overheden en in toenemende mate aan particuliere instellingen die in ontwikkelingslanden werkzaam zijn.

De Wereldbankgroep is van toepassing op twee juridisch en financieel gescheiden maar bestuurlijk en beleidsmatig geïntegreerde organisatie´s. Het bestaat uit vijf onderdelen:
  • International Bank for Reconstruction and Development (IBRD)
  • International Development Association (IDA)
  • International Finance Corporation (IFC), voor de private sector
  • Multilateral Investment Guarentee Agency (MIGA), gericht op het bevorderen van buitenlandse investeringen door het geven van garantie´s voor verliezen veroorzaakt door niet-commerciële risico´s aan buitenlandse investeerders
  • International Centre for Settlement of Investment Disputes (ICSID), faciliteiten voor het oplossen en bemiddelen bij geschillen tussen staten en buitenlandse investeerders

Resultaten van de Wereldbank

In de loop van de afgelopen 20 jaar is het aandeel mensen die in armoede in onderontwikkelde landen leven gedaald van 40 naar 21%. Ondertussen is in de laatste decennia de levensverwachting in deze landen met 20 jaar gestegen, het percentage kinderen dat voor hun 5e levensjaar sterft is gehalveerd. Het analfabetisme onder volwassenen is met een kwart teruggelopen.

Ook doen andere versie´s van bereikte resultaten de ronde:
De landen die al een laag inkomen hebben raken steeds meer welvaart kwijt terwijl de welvaart in de rijk landen alleen maar toeneemt. Volgens metingen uit 2005 ligt de welvaart per hoofd van de bevolking in de 10 rijkste landen tussen de US$ 450.000,-- en US$ 640.000,-- terwijl het in de armste landen nog geen 10e deel hiervan is. Ethiopië is het armste van de bestudeerde landen.

Wolfowitz

De huidige president van de Wereldbank Paul Wolfowitz, is in 2005 benoemd. Hij ligt zwaar onder vuur omdat hij zich persoonlijk gemengd heeft een betere baan met een enorme salaris verhoging voor zijn vriendin Shara Riza te verkrijgen, volgens een onderzoek van de zogenoemde “ad hoc groep” van het bestuur van de bank die de kwestie heeft onderzocht. Op 30 juni 2007 stapt hij “in het belang van de bank op”.

De ethische commissie van de Wereldbank, waarvan de Nederlander Ad Melkert destijds voorzitter was, valt volgens het rapport niets te verwijten.

Opvolging

De bank heeft hard geld nodig, maar de Europese landen wilden de fondsen niet aanvullen zolang Wolfowitz aan de macht was. Verwacht wordt dat er niet allen over de zeggenschap binnen het instituut een discussie zal losbarsten, ook of het weer de VS zal zijn die de nieuwe president moet leveren zal een discussie opleveren.

Er bestaat namelijk een stilzwijgende afspraak tussen de VS en Europa dat de eerstgenoemde de president zal leveren en Europa levert de president van het IMF. Volgens deskundigen is dit een verouderde afspraak, want begin jaren ´40 werd de wereld nog gedomineerd door Amerika.

Voormalige Wereldbankpresidenten:

naamambtsperiode
Eugene Meyer1946
John McCloy1947–1949
Eugene Black1949–1963
George Woods1963–1968
Robert McNamara1968–1981
Alden Clausen1981–1986
Barber Conable1986–1991
Lewis Preston1991–1995
James Wolfensohn1995–2005
Paul Wolfowitz2005-2007
Gerelateerde artikelen
Ontwikkelingshulp; problemen met fraude en corruptieOntwikkelingshulp; problemen met fraude en corruptieBij de besteding van ontwikkelingsgelden en ontwikkelingshulp speelt fraude en corruptie vaak een grote rol; grote bedra…
Slapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoedSlapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoedSlapend rijk worden met vastgoed of real estate behoort zeker tot de mogelijkheden voor de belegger in vastgoed. Vastgoe…
Google Finance helpt u stukken verderGoogle Finance helpt u stukken verderZoekt u aanvullende financiële informatie? Hebt u aan de Nederlandse sites niet genoeg? Kijk dan ook eens naar de site G…
De Stichting Holland Financial Centre & de Duisenberg SchoolDe Stichting Holland Financial Centre & de Duisenberg SchoolOp 11 juli 2007 startte het Holland Financial Centre officieel en begon in september 2008 de Duisenberg School of Financ…
Checks and balancesChecks and balancesDe Amerikaanse politiek is nogal complex. Met het House of Representatives, The Senate, Supreme Court, president en vice…

Reageer op het artikel "De wereldbank Groep"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 21-05-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!