InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het Belgisch jaaroverzicht 2009

Het Belgisch jaaroverzicht 2009

In België is er heel wat gebeurd afgelopen jaar. Laat ons de feiten even op een rijtje zetten. Variatie en opwinding genoeg. Maar niet altijd met een positief gevoel.

Januari

  • Tien criminelen verlaten juichend de gevangenis in Gent: ze werden vrijgesproken wegens procedurefouten. Het betreft veroordeelden voor mensensmokkel, bendevorming en drugshandel.
  • 15 januari: twee gedetineerden ontsnappen uit het Brusselse Justitiepaleis met de hulp van een gewapende medeplichtige die de zaal binnenstormde van de Kamer van Inbeschuldigingstelling. Later zullen nog gevangen ontsnappen uit diverse gevangenissen o.a. in Ittre, Brugge (met de helikopter!), Merksplas, Namen.
  • Op 23 januari heeft een moordpartij plaats in Sint-Gillis-Dendermonde. De 20-jarige Kim De Gelder steekt twee kinderen en een 54-jarige vrouw neer in het kinderdagverblijf Fabeltjesland. Hij verwondt ook nog andere kinderen. De bevolking blijft verslagen en verweesd achter.
  • Bert Anciaux doet een opmerkelijke uitspraak op zijn persoonlijke weblog naar aanleiding van de inval van Israël in de Gazastrook: hij moest denken aan de honderden dode kinderen in de Gazastrook, ook bewust door een agressor omgebracht en zonder dat die agressor opgepakt werd…

Februari

De communautaire onderhandelingen tussen Vlaanderen en Wallonië springen af ondanks de pogingen van Vlaams minister-president Peeters. De verkiezingen van 7 juni zullen daar zeker een rol in gespeeld hebben.

Maart

  • Op 5 maart wordt premier Van Rompuy door de Franse president Sarkozy ontvangen. Dit ‘kennismakingsgesprek’ zal later van belang blijken voor de verkiezing van de eerste president van Europa. Ze hadden het vooral over de Fortis-affaire.
  • Op 6 maart overlijdt de schrijfster Patricia de Martelaere aan kanker. Bij het grote publiek was ze bekend door haar boek ‘Het onverwachte antwoord’ (2004), waarvoor ze de Gouden Uil-publieksprijs kreeg.
  • Precies een week later overlijdt na een slepende ziekt actrice Jenny Tanghe, een monument in de Vlaamse tv-geschiedenis, bekend met rollen als Moeder Cent in De Heren van Zichem, Vanjes in De Kollega’s en moeder De Tremmerie in De Kampioenen. Zij was ook een fel gegeerde toneelactrice.
  • Op 24 maart nemen we alweer afscheid van een populair acteur: deze keer verlaat Nand Buyl ons, de man die eeuwig en altijd zal herinnerd worden als ‘de schipper’ uit Schipper naast Mathilde, het mythische BRT-tv-feuilleton (1955-1963).
  • De paus doet een omstreden uitspraak in Kameroen: ‘Je kunt het aidsprobleem niet oplossen met het distribueren van condooms’ zegt hij tegen een verslaggever. In België zijn er mensen die de diplomatieke betrekkingen met het Vaticaan willen verbreken.

April

  • Op 16 april wordt het Belgisch baggerschip ‘Pompei’ gekaapt voor de Somalische kust. Pas na het betalen van een losgeld wordt de tienkoppige bemanning, waaronder twee Belgen, weer vrijgelaten.
  • Fortis wordt overgenomen door BNP Paribas. Het is, volgens de regering, de best mogelijke oplossing: er sneuvelen ‘slechts’ 700 banen en er wordt niet afgeslankt.
  • Jean-Marie Dedecker zet een privédetective in om Karel De Gucht op onoirbare activiteiten te betrappen. Ook diens vrouw en zoon werden gevolgd. Dedeckers populariteit krijgt een knauw.
  • Een maand voor de verkiezingen verlaat Dirk Vijnck Lijst Dedecker voor Open Vld, zogezegd omdat men hem meer begeleiding en omkadering bood, daar waar hij bij LDD aan zijn lot werd overgelaten. Enkele dagen na zijn overstap beseft Vijnck dat hij LDD door zijn overstap naar Open Vld een half miljoen euro aan overheidssteun zou kosten en keert terug naar zijn oorsponkelijke partij. Deze soap kost beide partijen een pak stemmen.

Mei

  • 11 mei: Dimitri Verhulst wint de Librisprijsprijs met zijn roman ‘Godverdomse dagen op een godverdomse bol’. Hij strijkt een bedrag van 52.200 euro op.
  • Op 13 april wint Tom Boonen voor de tweede keer Parijs-Roubaix. Enkele weken later wordt hij voor de tweede keer betrapt op het gebruik van cocaïne. De preventieve schorsing door zijn sponsor wordt enkele weken later opgeheven, maar Boonen presteert ondermaats in de Tour.
  • 27 mei: Frank De Winne vertrekt naar de ruimte vanop ruimtevaartbasis Bajkonoer in Rusland voor een verblijf van zes maanden in het Internationaal Ruimtestation ISS.
  • 30 mei: Op het autovrije Koningsplein in Brussel wordt het Magritte-museum feestelijk geopend.

Juni

  • Op 7 juni vinden de Vlaamse en Europese verkiezingen plaats. In de Vlaamse zijn de grote winnaars CD&V en NVA. SPa, Vlaams Belang en vooral Open Vld verliezen van hun pluimen.
  • Open Vld scoort zes procent beter voor de Europese verkiezingen dankzij de inbreng van voormalig premier Guy Verhofstadt.
  • Dezelfde dag stapt Steve Stevaert als gouverneur van Limburg op, omdat hij zijn functie te protocollair vindt en zijn mening over politieke kwesties wil kunnen uiten. Hij stapt niet terug in de landelijke politiek.
  • 22 juni: plots overlijden van Karel Van Miert, voormalig Europees Commissaris van Transport en daarna Concurrentiebeleid, aan een hartstilstand in zijn tuin in zijn woning in Beersel.
  • Op 23 juni ontstaat er heel wat commotie als het atheneum van Antwerpen een hoofddoekenverbod voor het volgende schooljaar invoert.

Juli

  • De nieuwe regionale regeringen worden gevormd. Aan Vlaamse kant wordt de coalitie CD&V/NVA/SPa gevormd, aan Waalse slaan PS/CdH/Verts de handen in elkaar. In Brussel wordt de socialistische partij aan de kant gezet en de Open Vld ingehaald om CD&V aan Vlaamse kant te seconderen.
  • Bij de SPa ontstaat er commotie omdat Frank Vandenbroucke door voorzitster Gennez niet meer als minister wordt voorgedragen.
  • 23 juli: sensationele ontsnapping uit de gevangenis van Brugge. Drie criminelen ontsnappen per helikopter. De gevaarlijkste ontsnapte wordt enkele weken later in Marokko weer opgepakt en zal daar zijn straf moeten uitzitten.
  • Door het vertrek van Karel De Gucht naar de Europese Commissie doet Yves Leterme zijn rentree en neemt de portefeuille van Buitenlandse Zaken over.

Augustus

  • Premier Van Rompuy doet een rondreis met een camper doorheen Australië.
  • Op 25 augustus wordt handelsrechter Francine De Tandt door het Brussels Hof van Beroep geschorst. Ze wordt van corruptie verdacht.

September

  • Op 4 september breekt Axel Witsel van Standard Luik door een brutale overtreding het been van Anderlechtspeler Wasilewski, waardoor de Pool zijn hele seizoen om zeep is. Hij wordt later voor tien competitiewedstrijden geschorst.
  • Op 18 september wordt het ultramoderne nieuwe station van Luik feestelijk ingehuldigd. Het betreft een architecturaal juweeltje van de hand van de architect Santiago Calatrava.
  • Op 13 september bekroont Kim Clijsters haar comeback met winst in de US Open, een echte stunt gezien de tenisster nog maar een maand opnieuw in competitie aantreedt na een onderbreking van twee jaar.
  • In de voetsporen van Kim Clijsters kondigt Justine Henin op 22 september haar comeback aan. Die zou begin 2010 in Australië plaatsvinden.
  • Boeren uit verschillende landen protesteren massaal tegen de lage melkprijzen in Europa en rijden massa’s melk uit op de akkers. Ofschoon de woede van de boeren te begrijpen valt omdat hun overleven op het spel staat en hun broodwinning in gevaar is, valt deze verspilling slecht bij de publieke opinie.

Oktober

  • Op 11 oktober wordt Pater Damiaan door Paus Benedictus XVI heilig verklaard tijdens een plechtige misviering in de Sint-Pietersbasiliek te Rome. De Keuster wordt de patroonheilige van de melaatsen en de aidspatiënten.
  • Op 12 oktober overlijdt wielrenner Frank Vandenbroucke in Senegal aan een longembolie. In 1999 won VDB Luik-Bastenaken-Luik en de Omloop Het Volk. Het jaar daarop werd hij in een dopingzaak betrapt en vanaf dan raakte hij in het sukkelstraatje met diverse ‘comebacks’ die telkens faliekant afliepen door zijn depressiviteit.
  • Philippe Gilbert wint binnen de week zowel Parijs-Tours (11 oktober) als de Ronde van Lombardije (17 oktober).
  • 18 oktober: de Antwerpenaren wijzen in een referendum met 55% van de stemmen het BAM-tracé van de Lange Wapper af.
  • Op 31 oktober overlijdt acteur Manu Verreth ‘aan een zware ziekte’. Hij was vooral bijzonder populair vanwege zijn rol als Jomme Dockx in De Kollega’s , een BRT-feuilleton uit 1978-1981.

November

  • Op 6 november worden tennissers Yanina Wickmayer en Xavier Malisse voor één jaar geschorst voor het slecht invullen van hun whereabouts, dat is een systeem met verblijfsgegevens die topsporters wereldwijd moeten bijhouden.
  • Toch is hét nieuwsfeit van de maand de verkiezing op 19 november van Herman Van Rompuy tot eerste voorzitter van de Europese Raad. Hij haalde het van kleppers als Blair en Balkenende. In principe geldt het voor een mandaat van 2,5 jaar maar hij kan daarna herkozen worden.
  • Ten gevolge hiervan wordt Yves Leterme opnieuw Eerste Minister van België. Er wordt afgesproken dat Jean-Luc Dehaene de communautaire knoop rond Brussel-Halle-Vilvoorde zal proberen te ontwarren.
  • Op 14 november wint Erwin Mortier de AKO-literatuurprijs voor zijn roman rond de Eerste Wereldoorlog ‘Godenslaap’.
  • Op 27 november wordt Karel De Gucht voorgesteld als de nieuwe Europese Commissaris voor Handel, een sleutelpost.
  • Eind november ontstaat commotie rond een fotoreportage in Paris Match met minister Daerden en zijn dochter in klassieke decor als Cesar en Cleopatra.

December

  • 8 december: het waterzuiveringsstation Brussel-Noord wordt stilgelegd waardoor de Zenne opnieuw sterk vervuild wordt. De redenen van de sluiting zijn niet zo duidelijk. In kortgeding verplicht de rechtbank tien dagen later uitbater Aquiris het station opnieuw op te starten.
  • 12 december: Alexander Decroo wordt de nieuwe voorzitter van de Open Vld.
  • De regering beslist om een rookverbod in cafés waar eten wordt geserveerd in te voeren vanaf 1 januari 2010. Een algemeen rookverbod komt er ten vroegste op 1 juli 2012 en ten laatste op 1 juli 2014 .
Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2018 en 2019? Let op de…
Jaaroverzicht downloaden van ING en daarna openen in ExcelJaaroverzicht downloaden van ING en daarna openen in ExcelAlle ZZP'ers (zelfstandigen zonder personeel) moeten een jaaroverzicht voorleggen aan de Belastingdienst. Bij de ING kun…
Donald Tusk, voorzitter van de Europese RaadDonald Tusk, voorzitter van de Europese RaadDonald Tusk is een Poolse politicus die werd geboren op 22 april 1957 te Gdansk in Polen. Hij is van een conservatief-li…
Nummerplaat aanvragenVanaf 15 november 2010 is Belgiё overgestapt naar de nieuwe Europese nummerplaat. Daarmee volgt Belgiё het v…
Vriendschapskoek HermanDe basis is het deeg dat je krijgt van een vriend(in) ( een zogenaamde zuurdesemketting). Met een beetje goede zorg (op…

Reageer op het artikel "Het Belgisch jaaroverzicht 2009"

Infoteur: Vosje
Laatste update: 15-01-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!