InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Serious Request maakt nettenmakers brodeloos
mijn kijk op

Serious Request maakt nettenmakers brodeloos

De Serious Request actie 2009 heeft meer dan 7,1 miljoen euro opgeleverd. Het doel van Serious Request was om daarvan netten te schenken aan mensen in landen waar de ziekte zoveel heerst. Hoe sympathiek de actie ook was, hij slaat op bepaalde punten de plank volledig mis. Lokale nettenmakers van muskietennetten bijvoorbeeld raken werkeloos door de actie, omdat Het Rode Kruis ze bij een Deense firma bestelt en niet bij de mensen in de landen zelf. De nadelen van de Serious Request Acties.

Slechte voorlichting over malaria in Serious Request

Daarnaast zijn er wel meer negatieve zaken in de actie geslopen. De voorlichting over malaria bijvoorbeeld is niet goed van de grond gekomen en heeft waarschijnlijk meer onzin dan zin over de ziekte naar buiten gebracht. Zo was er een gast in het glazen huis die vertelde dat hij of zij was ingeënt tegen malaria. Maar tegen malaria bestaan helemaal geen inentingen. Was het maar waar, dan kon het geld daar naartoe gaan en niet naar netten die maar gedeeltelijk beschermen.

Malaria hebben vraagt direct om medicijnen - maar die zijn er vaak niet

Iemand die malaria heeft moet direct medicatie krijgen. Maar dat is nu juist vaak het probleem: dat is vaak onmogelijk. Omdat er geen geld is om de medicijnen van te betalen, omdat de pillen op zijn of omdat het ziekenhuis of een medische post niet te bereiken is. Ook daarin werd in de actie volledig aan voorbij gegaan, want een groot probleem in continenten als Afrika is dat deze medicijnen vaak kilometers verderop liggen terwijl de wegen onbegaanbaar zijn. Of het enige vervoermiddel dat iemand heeft zijn eigen benen zijn. En met malaria kun je nu eenmaal geen kilometers afleggen in de brandende zon. Bel dan een ambulance zouden wij hier zeggen, maar ook dat is in Afrika niet zo eenvoudig. Veel ziekenwagens hebben halverwege de maand geen benzine meer en alleen als patiënten de brandstof zelf kunnen betalen rijdt de wagen. En anders heeft de zieke gewoon pech. Voor de allerarmsten is het gewoonweg schier onmogelijk om dat te bekostigen. Ook is er vaak geen geld voor medicatie van regeringswege. De overheid stelt vaak maar een bepaald gedeelte van haar budget beschikbaar voor de medicijnen. Dit betekent heel concreet dat de pillen halverwege de maand gewoon op zijn en mensen met malaria gewoon naar huis worden gestuurd zonder de middelen. Of ze moeten in dat geval het medicijn zelf betalen door het bij een apotheker te kopen en hebben daarvoor het geld gewoon niet.

De malariamug steekt niet alleen als mensen slapen

Vanzelfsprekend is het voorkomen van de ziekte van groot belang. Maar de bittere realiteit is dat de malariamug niet alleen maar steekt als mensen in hun bed liggen te slapen. De mug maakt geen onderscheid en steekt zowel overdag als s nachts, zeker in de natte tijden. Bij hevige regenval vormen zich in de armste landen namelijk diepe poelen waarin de eitjes van de dieren heerlijk gedijen en er dus een enorme aanwas is van de muggen. Die er vervolgens dan weer lustig op lossteken. En wie eenmaal malaria heeft, zou direct moeten worden behandeld, anders is de kans erg groot dat de ziekte chronisch wordt en allerlei organen aantast. Wie de meeste Afrikanen eens diep in de ogen kijkt, kan aan de gele kleur zien dat de malaria in ieder geval hun lever beschadigd heeft en die schade is niet meer te herstellen Lokale posten met lokale mensen in de meest afgelegen gebieden die kunnen zorgen voor die medicatie lijkt dan ook een betere manier om de vele doden te bestrijden dan om alleen netten uit te delen.

Gratis netten verstrekken om malaria te voorkomen is niet verstandig

Netten overigens die ook nog eens gratis zijn. Ook dat lijkt geen verstandige zet. Want iets waarvoor je niets hoeft te betalen in Afrikaanse landen is vaak ook iets wat graag verkocht wordt. Om daar weer eten of iets anders van te kopen. Een organisatie als het Rode Kruis zou toch beter moeten weten. Voor elk net een kleine bijdrage vragen geeft mensen vaak net dat extra zetje om er zuinig mee te doen en het niet elders aan de man te brengen.

Malarianetten makers door Serious Request werkloos

Natuurlijk is het fijn om de medemens te helpen met een donatie en in de veronderstelling te verkeren dat dit doden scheelt. Maar westerse landen zouden ook eens na moeten denken wat dit doet met het zelfbeeld van mensen daar en de wil om te vechten voor een eigen bestaan. Tevens wordt het corrupte regeringen in bepaalde landen wel erg gemakkelijk gemaakt als westerse landen allerlei zaken overnemen. En ook daar heeft het Rode Kruis mijn inziens weer een grote fout gemaakt. De malarianetten namelijk die normaal gesproken door allerlei lokale mensen worden gemaakt die daar hun brood mee verdienen, worden buitenspel gezet met deze actie. Het Rode Kruis koopt ze per miljoenen gelijk bij een Deense firma. Daarmee worden in de landen waar malaria heerst misschien velen buitenspel gezet als het om hun economische zelfstandigheid. Een slechte zaak, want juist in arme landen moeten mensen leren om op zichzelf en niet op anderen vertrouwen. Bovendien een kwalijke zaak, want Serious Request had ook zo opgezet kunnen worden dat de netten wel in de diverse landen gemaakt konden worden. Wat een economische impuls had gegeven, waardoor meer mensen hun eigen medicatie zouden kunnen betalen en zo de ziekte ook minder kans krijgt om doden te maken.

Feest rond malaria - doneren gaat blijkbaar gemakkelijker met je hoofd op tv

Het inzamelen van geld voor goede doelen ten slotte is blijkbaar erg populair als mensen met hun eigen hoofd, liedjes of teksten op tv kunnen komen en als er maar flink feest gevierd kan worden. Maar de echte weldoeners bevinden zich vaak in de landen zelf waar ze de handen uit de mouwen steken en plaatselijke initiatieven opzetten. Voor de 3 DJs die 6 dagen lang onafgebroken en zonder eten alles hebben gedaan om dit initiatief te ondersteunen niets dan lof, maar het initiatief is mijns inziens onnadenkend opgezet. Bovendien heeft ook de minister 3 miljoen euro gemeenschapsgeld toegezegd, dat ik persoonlijk liever op een andere manier besteed had willen zien. Dat is namelijk ook mijn geld en het geld van mijn buren. Ontwikkelingshulp is naar mijn mening nog te vaak weggeven, zonder rekening te houden met de consequenties daarvan. Mensen helpen hun bestaan op te bouwen is naar mijn mening een veel betere optie en dat zou op een veel betere manier kunnen dus vooral lokale initiatieven te ondersteunen of microkredieten te geven.
Gerelateerde artikelen
Serious Request 2009 met Het Glazen Huis in GroningenHet Glazen Huis van Serious Request staat elk jaar in een andere plaats. In 2010 was dat Groningen. DJs van 3 FM prober…

Reageer op het artikel "Serious Request maakt nettenmakers brodeloos"

Reactie

Sonja, 25-12-2009 21:07 #1
Jammer dat je je alleen in de negatieve kanten hebt verdiept. Als je de reportages had gezien/gehoord van 3FM had je geweten dat veel zaken die je noemt niet kloppen of te verklaren zijn. Het Rode Kruis heeft duidelijk aangegeven dat ze de netten niet alleen in Europa zullen kopen, maar óók in de landen waar Malaria is. Je hele verhaal over de nettenmakers slaat de plank dan ook volledig mis. Er is ook nooit beweerd dat muggen alleen steken bij mensen die slapen, maar wél is voorkomen beter dan genezen en de meeste muggen zijn 's avonds en 's nachts actief. Een nut kan altijd helpen voorkomen dat iemand malaria heeft. Dit zijn slechts twee punten in je tekst die geheel niet kloppen.

Overigens wordt er zeker niet alleen geld gestoken in de netten alleen, maar óók in de medicatie en onderzoek in malaria om met betere medicijnen en eventuele vaccins te komen. Maar ook dat kost geld.

Je hebt ergens wel wat dingen die zeker waarheid zijn, maar het is allemaal érg zwart-wit gezien. Het was wellicht beter geweest als je je iets beter had geïnformeerd.
Jammer. Jammer. Jammer.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 10-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!