InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat als je te maken krijgt met verlies, overlijden en stress

Wat als je te maken krijgt met verlies, overlijden en stress

Wat als je te maken krijgt met verlies, overlijden en stress Het verliezen van dierbaren of iets waardevols vormen de fundamenten van je psychische beleven. Gebeurtenissen die in je hart gekerfd worden. Het klinkt vreemd maar verlies is een voorwaarde voor groei maar het gaat helaas gepaard met pijn. Verliesgebeurtenissen worden ook wel herkenningspunten op je levensweg genoemd (Levinson, 1978). Ervaringen met verlies zijn momenten in het leven waarin veel stress ervaren wordt. Mensen kunnen bijvoorbeeld ook hun huis, bedrijf, dier of iets ander waardevols verliezen waardoor men in een cirkel van stress terecht komt. Het kan zo ver gaan dat men er letterlijk en figuurlijk ziek en misselijk van kan worden. Men ervaart pijnen op verschillende plekken van het lichaam. Hoofdpijn, rugklachten, maag en buikpijn komen vaak voor in stressvolle situaties. Het verlies is het gevoel van angst die de leiding over het leven overneemt. Het is een proces van binding en scheiding.

Twee soorten verlies

Er zijn twee soorten verlies: overgangsverlies en incidenteel verlies.Onder elk vallen verschillende gebeurtenissen.

Overgang verliezen: stress en trauma: belangrijke rol van de moeder

  • overgang van de moederschoot naar de wereld buiten de moeder
  • Overgang naar pubertijd en volwassenheid
  • Huwelijk
  • Pensionering
  • Overlijden

Overlijden en stress

Tijdens een overgangsverlies verandert de structuur van je leven enorm. Het proces waarmee een overgang afgerond wordt impliceert een verlies. De overgang van de moederschoot naar de kwetsbaarheid van de wereld zorgt voor onzekerheid. De moeder heeft een belangrijke rol in het loslaten van en kind. Wanneer dat niet goed gebeurt kan er stress of trauma ontstaan. Soms kan dit een levenslange invloed op iemands leven hebben. Overgangsverlies heeft net zoveel impact voor een persoon als een verlies bij een echt overlijden. Er moet afscheid van iets of iemand worden genomen waar men zeer aan gehecht was en maakt dat de ander onzeker wordt en zelfs hopeloos in een draaikolk van een trauma terecht komt.

Incidenteel verlies

Incidentele verliezen doen de richting van je leven drastisch veranderen. Hierbij denken we aan het overlijden van een kind, amputatie van een lichaamsdeel, vlucht uit je land. Het onvoorspelbare en onverwachte maakt een incidenteel verlies tot een zeer ingrijpende gebeurtenis die je leven lang bij blijven.

De kringloop van binding, scheiding en verliezen

Als verlies de ene kant is dan is hechting de andere kant. Zonder hechting is spreken over verlies niet mogelijk. Het leven bestaat uit een proces van bindingen aangaan. De kwaliteit van die binding heeft invloed op hoe men omgaat met verlies. Onderzoek van Bowlby heeft aangetoond dat hechting biologische voordelen heeft en tot ons erfgoed behoort. Al op jonge leeftijd gaan bindingen verloren. De baby uit de moederschoot, de peuter leert weglopen bij de ouder, in de puberteit leer je je losmaken van je ouders. Scheiding en individuatie zijn nauw met elkaar verbonden. Wie vroeg leert omgaan met verlies bouwt bagage op voor latere verliezen.

Verschillende soorten verlies

Permanent en tijdelijk verlies

Overlijden en verwoesting van een dierbaar object zijn voorbeelden van permanent verlies. Tijdelijk verlies is bijvoorbeeld als iemand is zoekgeraakt en weer is gevonden. Ook verlies van een toekomstverwachting kan tijdelijk zijn door het ontwikkelen van een nieuw toekomstperspectief.

Tastbaar en onzichtbaar verlies

Bij verlies van een lichaamsdeel spreken we van tastbaar verlies. Het kwijtraken van idealen is een onzichtbaar verlies, dit onttrekt namelijk aan het zichtveld van de buitenwereld.

Primair en secundair verlies

Voor een lichamelijk gehandicapte is verlies van lichamelijke functies een primair verlies. Het gevolg van dit primaire verlies, het kwijtraken van werk, noemen we secundair verlies. Ook wel het domino of sneeuwbaleffect genoemd.

Partieel en meervoudig verlies

Als verlies betrekking heeft op één facet van het bestaan, zoals een belangrijk persoon, dan is dat partieel verlies. Meervoudig verlies is aan de orde bij rampen en oorlogen, omdat dit vele slachtoffers maakt en materiële verliezen heeft. Partieel verlies wordt bijvoorbeeld meervoudig verlies als men een kind verliest en dit echtscheiding tot gevolg heeft.

Oud, nieuw en toekomstig verlies

Oud verlies is datgene wat in het verleden heeft plaatsgevonden en vaak ook wordt overgedragen op het volgende geslacht. Actueel verlies is het overlijden, ontslag op staande voet. Toekomstig verlies is bijvoorbeeld de aankondiging van ontslag of een ongeneeslijke ziekte.

Geänticipeerd en schokkend verlies

Geanticipeerd verlies is verlies waar men zich op kan voorbereiden; zoals verhuizing, sterfproces. Schokkend verlies doet zich echter plotseling voor, bijvoorbeeld; moord, ongeluk. Anticipatie is dan niet meer mogelijk.

Reactief en participerend verlies

Als je niet zelf betrokken bent bij een ongeluk spreken we van een reactief verlies. Wanneer je er wel bij betrokken bent is dan is dat een participerend verlies. Bij echtscheiding kan het voor de initiatief nemende partner een participerend verlies zijn. Voor de ander die het overkomt kan het een reactief verlies zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hechting, hoe verloopt hechting bij een mens en een kind?Hechting, hoe verloopt hechting bij een mens en een kind?Een pasgeboren baby is volledig afhankelijk van de zorg van een volwassene. Daarom doet een kind van alles om de moeder…
recensieRecensie: Cheryl Strayed WildEnkele jaren na het overlijden van haar moeder maakte Strayed een 1700 kilometer lange solovoettocht langs de Amerikaans…
Scheiden: hoe vertelt u het de kinderen? - Joodse visieScheiden: hoe vertelt u het de kinderen? - Joodse visieScheiden komt in onze westerse maatschappij helaas veel voor. Ook de orthodox Joodse gemeenschap kent scheidingen. Wat b…
Kinderen en traumaKinderen en traumaVeel kinderen leven in benarde thuissituaties en worden weggehaald, omdat het niet verantwoord is om het kind er te late…
De posttraumatische stress-stoornisDe posttraumatische stress-stoornisVrijwel ieder mens maakt ooit in zijn leven een ingrijpende gebeurtenis mee. Hoewel deze gebeurtenissen ernstige impact…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anemone123, Pixabay
  • Samenvatting Persoonlijke confrontaties met verlies: de levensloopdimensie uit Verlieskunde, Handreiking voor de beroepspraktijk, H. de Monnik.

Reageer op het artikel "Wat als je te maken krijgt met verlies, overlijden en stress"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 20-11-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Pastorale psychologie
Schrijf mee!