InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Waar let je op bij het overstappen van energieleverancier

Waar let je op bij het overstappen van energieleverancier

Op 1 juli 2004 is de energiemarkt vrijgegeven om de concurrentie tussen de energieleveranciers te bevorderen. Door het vrijgeven van de energiemarkt is de energiemarkt op te splitsen in twee soorten: netbeheer en het transport. Door de concurrentiestrijd stappen veel mensen over, maar daar komen problemen van. Hierbij wat handige tips mocht u besluiten over te stappen. Het is zeker aan te raden verder te kijken dan alleen de leverancier die u nu heeft. Natuurlijk is het begrijpelijk wanneer u angstig bent om over te stappen, omdat er veel problemen van kunnen komen. Het zal ook niemand ontgaan zijn dat consumentenprogramma’s als Kassa en Radar veel aandacht besteden aan het ‘overstappen’.

Wat belangrijk is om te weten dat overstappen in bijna alle gevallen mogelijk is en het loont!

Standaard leverancier

Elke provincie heeft een standaard leverancier en deze heeft u tijdens het vrijgeven van de energiemarkt echt niet op een actietarief gezet, maar op een standaard tarief, die vaak hoger is, omdat zij de standaard leverancier zijn.

Vergelijkingssites

Verbruik

Mocht u besluiten eens verder te kijken, dan kunt u handig gebruik maken van vergelijkingssites op internet. Hierbij is het van belang om niet alleen de tarieven voor gas en stroom naast elkaar te leggen, maar daarbij ook te kijken of dit inclusief of exclusief btw en toeslagen is. U kunt misschien de fout begaan tarieven te vergelijken waarbij de een inclusief en de ander exclusief is.

Ook is het verstandig te letten op de hoeveelheid u verbruikt. Een dergelijke vergelijkingssite gaat veelal uit van het standaard gebruik van een gezinshuishouding met twee volwassenen en twee kinderen. Goede vergelijkingssites geven u de mogelijkheid uw eigen postcode in te voeren en met hoeveel mensen u woonachtig bent. Geven ze deze mogelijkheid niet, vergelijk dan het verbruik van uw nota met het verbruik dat word gebruikt door de vergelijkingssite.

Vastrecht

Vastrecht zijn de administratiekosten die door de leverancier maandelijks in rekening worden gebracht bij de voorschot nota. Dit is zowel voor stroom als gas. Over deze tarieven worden weinig gesproken, omdat deze voor veel aanbieders erg hoog is.

Ik wil u als tip meegeven deze echt goed te bekijken, want ondanks dat u denkt dat ze goedkoper kunnen leveren, kan het misschien duurder voor u uitvallen.

Vastzetten

In januari en juni zijn de pijldata voor de vaststelling van de energieprijzen. Deze zijn gekoppeld aan de olieprijzen. Natuurlijk schommelen de olieprijzen en dat is voor een leverancier een reden u een contract voor drie of vijf jaar aan te bieden. Dit is heel slim van de leveranciers, omdat zij natuurlijk al weten hoe het er min of meer voor gaat staan. Ze zetten u vast op een hoog tarief, waarbij u de boot mis loopt wanneer de energieprijzen dalen. Dat is jammer en kost u soms veel geld.

Even een voorbeeld: U zette in 2009 op mei uw energieprijzen vast voor drie jaar. In juni zijn de energieprijzen gedaald en liep u de boot mis. Naast dat u eenmaal de boot misliep, komt er ook een tweede keer, daar er in januari 2010 de prijzen zeer waarschijnlijk weer gaan dalen – maar zeker weten doen we dat nooit natuurlijk – en loopt u twee (!) keer de boot mis.

Wat veel mensen niet weten is dat dit contract te ontbinden is. Dit kunt u doen door uw markt te verbreden. Andere energiemaatschappijen nemen u graag over en kunnen u van dit contract af helpen.

Overstap vergoeding

Daar komt wel weer een punt waar u op moet letten, namelijk de overstapvergoeding. Wanneer u minder dan een jaar een contract afneemt of u het voor drie of vijf jaar heeft vastgezet, dan brengt uw huidige energiemaatschappij meestal een boete (of overstapvergoeding) in rekening. Deze kan variëren van € 55,- tot € 150,-. Het is voor u dus zaak er goed op te letten dat deze kosten worden vergoed door de maatschappij waarnaar u overstapt.

Wat gebeurd er na de korting?

Veel aanbieders strooien met kortingen. Let in de voorwaarden goed op wat er gebeurd na of tijdens te kortingen. Wordt het verlengd en gaat u meer betalen? Wordt het contract gewoon ontbonden of wordt u van het actietarief afgehaald en gaat u het standaard tarief betalen? Let hier ook heel goed op.

Daarnaast wil ik u erop attenderen dat u er zeker even op moet letten wie de overstap verzorgd. Moet u dit zelf doen of doet de leverancier dit voor u?

Aanbiedingen via de telefoon of aan de deur

Natuurlijk hebben veel mensen een hekel aan dergelijke vormen van overstappen. Gewoonweg om dat men het niet vertrouwd/er slechte ervaring mee heeft.

Ik wil u meegeven dat deze mensen gewoon hun werk doen en niet altijd slechte bedoelingen hebben, omdat zij geloven in het product waarover zij u komen informeren. Hoe moeilijk het ook is: luisteren naar deze adviseurs/verkopers, kan u veel geld opleveren.

Doorvragen

Laat de persoon aan de deur/telefoon alles uitleggen, stel de juiste vragen om alles duidelijk te krijgen en let op de bovengenoemde punten.

U kunt altijd toezeggen of ondertekenen aan de deur, maar vraag dan wel om de colportagewet, waaraan deze bedrijven zich moeten houden. De colportagewet geeft u de mogelijkheid altijd nog te annuleren.

Mocht u het vertrouwen hebben, vergelijk dan uw tarieven met die van de aanbieder waarvan men aan de deur kwam of u opbelde. Mocht het niets voor u zijn, annuleer dan binnen acht werkdagen.

Tot slot

Wilt u geld besparen of bent u uw huidige leverancier zat? Neem dan deze tips ter harte en het kan u veel opleveren.
© 2009 - 2019 Edwin666, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overstappen van energieleverancier: denk aan het vastrecht!Overstappen van energieleverancier: denk aan het vastrecht!Het lijkt soms wel alsof we overspoeld worden met reclames goedkope energieleveranciers. Voor de meeste huishoudens geld…
Uitleg en verschillen in gas- en energierekeningenUitleg en verschillen in gas- en energierekeningenJaarlijks krijgt u een jaarafrekening van uw gas- en energieleverancier toegestuurd. Er wordt vanalles op berekend, maar…
Overstappen van energiemaatschappijOverstappen van energiemaatschappijOverstappen van energiemaatschappij is eenvoudig in 2019 en kan tot een besparing van 10 tot 25% leiden. Met overstappen…

Reageer op het artikel "Waar let je op bij het overstappen van energieleverancier"

Infoteur: Edwin666
Gepubliceerd: 15-12-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!