InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Geschenken: van pikant tot passe-partout

Geschenken: van pikant tot passe-partout

Geschenken: van pikant tot passe-partout De eindejaarsperiode komt er aan en daarmee ook de corvee van het pakjes kopen. Hoe doe je iemand anders echt plezier? Hoe voorkom je een miskoop? Hoe voorkom je rode kaken op een familiefeest? Eenvoudig is het niet. Maar wist je dat er verschillende categorieën cadeau's zijn? Een toelichting bij de verschillende soorten cadeaukopers.

Cadeau's die met liefde gekocht zijn

Een ring om iemand ten huwelijk te vragen. Een mooie armband, een halsketting of juwelen. Dat mooi lingeriesetje, hoewel je de maten niet exact kent. Een felbegeerd computerspelletje waar je zelf niets van begrijpt. Dat ene, aartslelijke vaasje dat je moeder zo graag ziet. Die CD van die vreselijke zanger, waarvan je hoopt dat niemand je er mee aan de kassa ziet staan! Je offert je op om het te gaan kopen, hoewel je vaak met rode kaken in de winkel staat. Allemaal cadeautjes die je koopt omdat je die andere zo graag ziet, omdat je die andere plezier wilt doen, zelfs al sta je er zelf niet helemaal achter.

Vreugde-cadeau's

Die week vakantie in dat ene verre, warme land waar de andere zo naar verlangt, terwijl jijzelf meer houdt van een skivakantie. Een fiets of een laptop voor een kind. Een tegoedbon om eindelijk die gaatjes in je dochter haar oren te gaan laten schieten, ze zeurt er nu al zo lang over. Het drumstel waar je zoon al zo lang naar vraagt, inclusief oordopjes voor de rest van de familie. Allemaal cadeau's waar je zeker van weet dat de andere er uitzinnig van vreugde om gaat zijn, omdat het eigenlijk een soort droom is, iets dat men voor zichzelf nooit zou kopen.

De passe-partout cadeautjes

De klassieker op elk feest en voor elke gelegenheid. Je kan er niets verkeerds mee doen, maar de ontvanger zal ook niet bepaald een gat in de lucht springen met je geschenk. Denk maar aan parfum, zeepjes, pralines, kaarsen, een fles wijn of nog een kerstroos. Je hoeft er niet diep over na te denken en je hoeft er ook niets speciaals voor te doen. Je riskeert alleen maar dat de gastvrouw of de gastheer dit cadeau een paar keer zal krijgen die avond... in verschillende varianten.

Het beloningscadeau

Een computerspelletje voor zoonlief die zopas flink gepresteerd heeft voor zijn examens, een verwenweekendje voor dochterlief die haar eerste job heeft weten te bemachtigen, een nieuw stuk gereedschap voor manlief die de keuken net heeft opgeknapt of nog die grote doos blokken voor het kleintje dat een hele tijd braaf is geweest. Een hart onder de riem voor de ontvanger.

Het cadeau voor de verzamelaar

Ook hier kan je niet veel mis mee doen, hoewel... Kom je daar aan met een prachtexemplaar van een miniatuurcollectie, blijkt de ontvanger het toch al te bezitten zeker. Misschien dan toch beter een tegoedbon geven?

Het hint-cadeau

Pikant ondergoed voor de partner, een set schrijfpapier voor de dochter die op kamp vertrekt. Cadeautjes waar je zelf ook nog wat aan hebt met andere woorden, die zeggen wat je van die andere persoon verwacht.

Het bestelde cadeau

Voor mij graag het laatste nieuwe boek van Aspe graag. Niks verrassing, gewoon een cadeau op bestelling. Ook niet veel aan... wel makkelijk voor de koper, zo kan je niet veel verkeerds doen.

Het voorspelbare cadeau

Ieder jaar hetzelfde cadeautje aan dezelfde persoon. Een flesje parfum voor moeder, een boek voor vader, het doosje sigaren voor ome Jan en de das voor ome Piet. Saai feestje!

Het voor-mezelf-cadeau

Je man gaat niet graag uit eten en toch geef je hem een restaurantcheque cadeau. Je vrouw heeft een heilige schrik van water, wordt zeeziek als ze nog maar aan een boot denkt en toch wordt het een reisje op een luxecruiseschip. Een citytrip naar Firenze voor je zoon die een gloedhekel heeft aan musea. 't Ja, wie doe je dan een plezier? Op veel enthousiasme zal je niet moeten rekenen wanneer dit pakje wordt uitgepakt.

Het vergiftigd cadeau

Het kookboek voor iemand die totaal niet kan koken, het gereedschap voor de man met de twee linkse handen, het boek voor de zoon die niet graag leest. Cadeautjes die steevast mee zullen gaan naar de volgende rommelmarkt of die zo snel mogelijk terug zullen ingepakt worden voor een volgende verjaardag. Je geeft een hint, maar vaak wordt die je niet in dank afgenomen.

Het kosteloos cadeau

Je nichtje meenemen voor een lange wandeling aan zee, terwijl je luistert naar het verhaal over haar nieuwe vriendje. Je neef laten komen logeren en samen leuke dingen doen. Je ma beloven dat je drie maanden lang de afwas zal doen, je pa even helpen met de verhuis of de opknapbeurt van het huis. De auto van je oudere broer iedere maand een poetsbeurt geven. Kan je goed breien of naaien? Maak die mooie, niet te betalen trui even voor je ma, naai wat poppenkleertjes voor je dochtertje. Kan je goed koken? Geef dan eens een mandje vol potjes zelfgemaakte confituur cadeau. Of een assortiment lekkere koekjes. Deze cadeau's kosten niets of weinig aan geld, alleen maar een beetje tijd en goede wil. Een prima oplossing voor mensen met weinig geld die iemand anders toch een plezier willen doen.

Het afkoopcadeau

Ken je ze ook, die mensen die je liefde afkopen met een cadeau? Kan opa of oma zijn, ma of pa, een oom of een tante. Ze denken dat omdat ze eens wat geld of een mooi cadeau geven, de kous daarmee af is. Ze hebben hun plicht weer eens vervuld en hebben snel en op een eenvoudige manier laten zien dat ze toch aan je denken (eens om de zoveel maanden!).
Gerelateerde artikelen
Cadeau voor hem  Wat kan je voor mannen kopen?Cadeau voor hem Wat kan je voor mannen kopen?De meeste vrouwen vinden het meestal moeilijk om een cadeau te kopen voor een man. Ze moeten lang nadenken om te besliss…
Oei, ik vind het geen leuk cadeauIedereen kent het fenomeen: met Kerstmis of nieuwjaar krijg je een cadeau dat je niet zo leuk vindt. Wat doe je ermee? e…
Wat geef je iemand cadeau die alles al heeft?Wat geef je iemand cadeau die alles al heeft?Iedereen kent wel zo iemand. Iemand die niets wil, of iemand die alles al heeft. Toch wil je een cadeau geven, voor een…
Hoe vind je een geschikt kerstcadeau?Het is elk jaar lastig om voor iemand een leuk kerstcadeau te vinden. Soms is het zelfs moeilijk om voor jezelf wat te v…
Huwelijkscadeau: wat cadeau te geven aan het bruidspaar?Een cadeau bedenken is niet het gemakkelijkste wat er is en zeker niet voor een cadeau dat bestemd is voor een bruidspaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay

Reageer op het artikel "Geschenken: van pikant tot passe-partout"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 05-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!