InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > A Christmas Carol: het boek, de film en het spel

A Christmas Carol: het boek, de film en het spel

A Christmas Carol: het boek, de film en het spel Meer dan 150 jaar na het verschijnen van het boek A Christmas Carol is het verhaal van Charles Dickens nog steeds actueel. Doorheen de jaren werd het verschillende malen verfilmd en ten tonele gebracht. Dit jaar werd het nog maar eens verfilmd en Disney's A Christmas Carol wordt zeker een kaskraker tijdens de kerstperiode. Ook Nintendo DS heeft de kip met de gouden eieren gevonden en brengt een spelletje uit dat ook A Christmas Carol heet.

Het boek

A Christmas Carol of voluit A Christmas Carol in Prose, Being a Ghost Story of Christmas, is een boek van Charles Dickens en werd geschreven in 1843. Het boek kwam uit op 19 december 1843 en was op 22 december volledig uitverkocht, meer dan 6.000 exemplaren. De eerste versie was geïllustreerd door John Leech. Het kortverhaal is ingedeeld in vijf hoofdstukken. Scrooge is een vrek die niets over heeft voor zijn medemensen of familieleden en die kerstmis verfoeit. Het verhaal begint wanneer de zakenman op iedereen gromt en klaagt de dag voor Kerst. Wanneer hij naar huis gaat en de deur wil openen, komt hij in contact met de geest van de overleden Marley die hem komt waarschuwen voor zijn leven na de dood. Dat zal verschrikkelijk zijn als hij zo verder doet. Hij geeft hem de raad goed te luisteren naar de drie spoken die hij die nacht zal ontmoeten: het spook van het verleden, het spook van vandaag en het spook van morgen. Ze tonen hem de ellende die hij aanricht, hoe de wereld zou zijn zonder hem, en hoe die zou kunnen zijn als hij wat beter zijn best deed voor zijn medemens. Het laatste hoofdstuk toont hoe Scrooge is veranderd in een zachtaardige, lieve man.

De impact van het verhaal

Het boek werd geschreven door Charles Dickens uit noodzaak. De man had immers een torenhoge schuld af te betalen. In die tijd was Kerst niet echt belangrijk, mensen hadden geen geld voor dure feestjes. Toch had het boek een serieuze impact op het kerstgebeuren. De kranten van die tijd schreven dat het boek meer invloed had op mensen dan een preek in de kerk. Steeds meer mensen wilden een goede daad stellen. Met zijn beschrijving van mensen die gezellig rond een feestmaal zitten met Kerst, is Dickens ook de grondlegger van de Kerst die wij nu kennen. Mensen gingen inzien dat familie belangrijk was.

Verfilmingen, theater en televisie

Twee maanden na de verschijning van het boek werd het verhaal reeds door acht theatergezelschappen gespeeld. De eerste verfilming van het boek zou volgens Internet Movie Database dateren uit 1901. Daarna volgde een hele reeks verfilmingen, waaronder een aantal tekenfilms (o.a. één met Bugs Bunny, één met de Flintstones en nog een andere met Mickey) en verfilmde musicals. Verschillende malen werd het verhaal ook aangepast aan de tijd of aan de plaats waarin het werd verfilmd.

De film anno 2009

De regisseur van deze nieuwe Disneyfilm is Robert Zemeckis. In België en Nederland kwam hij in de bioscoop op 18 november 2009. De rol van Scrooge is voor Jim Carrey. Steve Valentine is de begrafenisondernemer en Daryl Sabara is de leerjongen van de begrafenisondernemer. Je kan hem ook in IMAX 3D gaan bekijken. De film neemt het verhaal van het boek nagenoeg volledig over, met hier en daar een paar afwijkende details. De dialogen zijn letterlijk overgenomen uit het boek en de spoken werden gecreëerd op basis van de originele beschrijvingen en tekeningen. Het is een echte familiefilm, voor kinderen vanaf 10 jaar. Voor jongere kinderen kan hij soms wat griezelig zijn, aangezien er regelmatig spoken in opduiken en de algemene sfeer van de film nogal triest en somber is.

Nintendo DS game

A Christmas Carol, the game, is een spel vol avontuur en mysteries in de sfeer van Kerstmis. Onder het wakend oog van spoken moet je Scrooge door een geheimzinnig parcours leiden. Het spel bestaat uit de vijf hoofdstukken gebaseerd op het boek en de film. Doorheen het spel heb je interactie met de karakters uit de film zoals Tiny Tim, Mr. Fezziwig en Marley. Bij dit spel kan je Scrooge helpen door in de microfoon te blazen of door de Nintendo DS pen te gebruiken. Je kan ook deelnemen aan verschillende minigames (piano spelen, sneeuwballengevecht, kerstliedjes zingen, een lekker kerstdiner klaarmaken) of met verschillende spelers tegen elkaar concurreren. Er is ook een Adventskalender aanwezig. Hier kan men iedere dag 1 verrassing komen kraken. Dit spel van Bandai Namco en Disney Interactive Studios voor Nintendo DS is verkrijgbaar vanaf 7 november 2009 en kost rond de 35 . Je kan een kijkje gaan nemen op de site ChristmasCarolVideoGame.com om extra hints te krijgen om door het spel te raken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
A Christmas Carol van Charles DickensA Christmas Carol van Charles DickensA Christmas Carol van Charles Dickens (1843) is waarschijnlijk het bekendste en meest verfilmde kerstverhaal. Het verhaa…
Engelse kinderboekenschrijvers; Charles DickensEngelse kinderboekenschrijvers; Charles DickensCharles Dickens was ongetwijfeld een van de belangrijkste schrijvers van het Victoriaanse tijdperk. Door zijn boeken als…
5 Knusse kerstverhalen5 Knusse kerstverhalen5 knusse kerstverhalen van nu en aller tijden. Een kerstverhaal lezen of vertellen tijdens kerstmis is een van de leukst…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "A Christmas Carol: het boek, de film en het spel"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Kerst
Schrijf mee!