InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Personen; Majoor Nidal Hasan Malik

Personen; Majoor Nidal Hasan Malik

Majoor Nidal Hasan Malik de enige verdachte van de Fort Hood schietpartijen op 5 november 2009 echter bestaat er geen conclusie over het motief van zijn daad. De functie van Nidal Hasan Malik was psychiater in het Amerikaanse Leger. Hasan schoot op 5 november 2009 twaalf militairen en één burger dood op de grootste legerbasis van Amerika; Fort Hood.

Nidal Hasan Malik

Hasan is een in Amerika op 8 september 1970 geboren moslim. Zijn ouders waren geëmigreerd vanuit Palestina. Er wordt aan de ene zijde beweerd dat Hasan volledig tegen de Amerikaanse inzet van het leger tegen moslims maar weer andere partijen beweren dan Hasan een rustig persoon was en een goede Amerikaan.

Zo heeft Hasan de Dar -Al Hydra moskee bezocht, deze moskee op hetzelfde tijdstip ook bezocht door Nawaf Al-Hami en Hani Hanjour twee van de kapers van de WTC-ramp op 11 september.

Aandacht van de inlichtingendienst

De handelingen van Hasan hadden al de aandacht getrokken van de Amerikaanse inlichtingendienst. Dit door onder andere internethandelingen over zelfmoordbommen en andere bedreigingen. Ook bleken er weblogs te zijn bezocht met informatie over zelfmoordaanslagen. Ook ontdekten medewerkers van de inlichtingendiensten ook dat Hasan al zes maanden voor de aanslag van 5 november 2009 contact zocht met Al-Qaida.

Biografie

Hasan vertelde altijd dat hij van Palestijnse afkomst was. Zijn ouders kwamen vanuit Al-Bireh een stad ten noorden van Jerzulem aan de Westelijke Jordaanoever. Vandaar emigreerden zij naar Amerika. Hij is geboren en opgegroeid in Arlington (Virginia) en had drie broers. Hasan was de oudste en samen met zijn broers hielpen zij in een restaurant van familie in Roanoke (Virginia).

Direct na de middelbare school koos hij voor het leger. Het leger betaalde zijn Universiteit en medische opleiding. Hasan studeerde af aan de Virginia Tech in 1997 in de bio-chemie en in 2003 aan de Uniformed Services University of the Health Sciences behaalde hij zijn Medische graad. Vervolgens voltooide hij zijn studie tot psychiater.

Hij diende als legerpsychiater en werd in juli 2009 overgeplaatst naar Fort Hood vanuit het Washington Walter Reed Medical Center. Voordat hij werd overgeplaatst bleek dat hij een slechte evaluatie had gehad over zijn prestaties.

In mei 2009 werd Hasan toch bevorderd van kapitein tot majoor en stond op het punt om op 28 november 2009 te worden uitgezonden naar Irak. Maar in gesprekken met zijn neef bleek dat hij al erg boos was over de inzet in Irak.

Reden voor zijn daad.

Er zijn meerdere ideeën waarom Hasan de actie op de legerbasis heeft uitgevoerd.

Zo denkt zijn neef dat Hasan ontgoocheld was door het leger. Hasan werd geïntimideerd en werd gepest door zijn collega's vanwege zijn oosterse afkomst en geloof. Hij huurde zelfs een militaire advocaat in om het leger te verlaten. Aan het einde was Hasan alles aan het proberen om uit het leger te komen

Andere bronnen menen dat Hasan zelf psychische problemen had maar die werden niet herkend. Een psychiater is om andere mensen te helpen en niet zichzelf. Toch blijft het vreemd dat wanneer een psychiater zoveel ook met collega-psychiaters omgaat, het niet door zijn collega's herkend wordt dat hij psychische problemen had.

Natuurlijk zijn er ook radicale gedachten een mogelijkheid geweest

De dag van de aanslag

Op de dag van de aanslag heeft Hasan zijn meubels uit huis weggegeven en enkele exemplaren van de Koran uitgedeeld. Hij vertelde zijn omgeving dat hij op vrijdag zou worden uitgezonden naar Afghanistan. Op de dag van de aanslag heeft hij nog samen met een andere moslim-officier gebeden en maakte Hasan een ontspannen en absoluut geen nerveuze of onrustige indruk.

Na zijn aanslag die 13 slachtoffers eiste en 30 gewonden werd Hasan door meerdere kogels neergeschoten maar overleefde deze. Op 9 november 2009 kwam Hasan weer bij zijn positieven en heeft de intensive care verlaten maar verkeerd onder zware bewaking. Zijn toestand is stabiel.
© 2009 - 2019 Spinsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het grote Seljuk SultanaatDe Seljuken zijn een typisch voorbeeld van een nomadische stam die snel opkomt en de cultuur van het gebied waar ze tere…
Amerikaanse terreurlijstNa de aanslag op 9/11 werd er door de Amerikaanse een lijst opgesteld met terroristische organisaties die door Amerika g…
Leven en Werk van Omar KhayyamOmar Khayyam werd in het Westen met name bekend vanwege zijn kwatrijnen, hij schreef echter ook tal van andere gedichten…
Hadith: De betekenis en enkele classificaties ervanHadith is een overlevering van uitspraken, daden, beslissingen en eigenschappen van de Profeet Mohamed, die door zijn me…
Terrorisme: wie of wat is de terroristische groep Al Qaida?Terrorisme: wie of wat is de terroristische groep Al Qaida?Al Qaida is niet alleen de bekendste maar ook de meest mysterieuze terroristische groep ter wereld. Sinds de terroristis…
Bronnen en referenties
  • NBC
  • FOX
  • Nu.nl
  • CNN

Reageer op het artikel "Personen; Majoor Nidal Hasan Malik"

Infoteur: Spinsel
Gepubliceerd: 10-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!