InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het succes van e-mail marketing

Het succes van e-mail marketing

Het succes van e-mail marketing We vinden de geautomatiseerde e-mail stroom allemaal vervelend, zo blijkt uit onderzoek. Toch wordt mass mail steeds vaker gebruikt en met succes. Wat doet een dergelijke commerciële e-mail dan met je dat je toch gaat klikken.

Psychisch

De mens is van nature nieuwsgierig en daar kan wel eens de basis van het succes van mass mail in zitten. Als een dergelijk e-mailbericht prikkelend is opgesteld, en daarmee bedoelen we als eerste het onderwerp want dat zie je in je emailbox staan, gaan we automatisch kijken.

We screenen snel en als iets te winnen valt of je krijgt een eerste exemplaar van iets gratis, dan zijn we daar blijkbaar voor in. Maar liefst 65% geeft aan hier meteen op te klikken en minimaal 1x door te klikken. Of “gratis” iets typisch Nederlands is, want dat wordt nog al eens zo gesteld, valt te bezien. De onderzoekscijfers komen uit verschillende landen uit Europa.

Klikken

Natuurlijk zit er een groot verschil tussen e-mailmarketing naar de consument (business-to-consumer, b2c of business to business b2b). Het bedrijf krijgt ook commerciële uitingen via e-mail binnen, maar daar zal men snel denken “what’t in it for me” en als dit interessant lijkt, volgt er toch vaak telefonisch of aan tafel een gesprek uit. Dit kan gaan over producten of diensten, maakt niet uit.

In de privé-sfeer willen we blijkbaar klikken, want de e-mails prikkelen blijkbaar op onderstaande wijze:
  • uitdagende aanbiedingen (in prijs)
  • bij aankoop van product een cadeau
  • gratis introductie en daarna product afnemen (vaak internetdiensten)
  • meedoen aan onderzoek en daarmee iets kunnen winnen (je emailadres zit dan in bestand welke of wordt doorverkocht of zelf beheren en aanbiedingen via hun mass mail realiseren)
  • een scherpe aanbieding van product A maar wat alleen met product B gekocht kan worden (wat dan vaak duurder is)

We zijn er gevoelig voor, want de verkopen op deze manier stijgen maar liefst 11% ten opzichten van 3 jaar geleden. Zeker gezien de haperende economie is dit geen slecht cijfer en is absoluut gekoppeld aan de algehele stijging van aankopen via internet, de zogenaamde webwinkels.

Niet ontvangen

Als consument kan je je afmelden via de website (of een link in het bericht) dat je de e-mails van een bepaald bedrijf niet meer wilt ontvangen. Dat is men verplicht aan te geven en geldt bijvoorbeeld ook voor ongewenste nieuwsbrieven van een bedrijf.
Bedrijven zijn nog wat minder beschermd en daar wordt mass mail dan ook nog steeds veelvuldig gebruikt. Men is wel bezig met wetgeving hieromtrent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kies de juiste marketing softwareJe wenst zoveel mogelijk bezoekers naar je website te lokken? Hiervoor heb je een grondige marketing nodig. Je zou wille…
Economie: MarketingMarketing is niets anders dan de manieren waarop ondernemers hun producten verkopen. Er bestaan verschillende soorten ma…
Hoe zit affiliate marketing in elkaar?Hoe zit affiliate marketing in elkaar?Over aflliate marketing bestaan vele misvattingen. Een daarvan is dat je gemakkelijk snel rijk kunt worden. Dit is een b…

Reageer op het artikel "Het succes van e-mail marketing"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-08-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Eigen onderneming starten
Schrijf mee!