InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Desertec: zonnepanelen in de woestijn van Afrika
nieuws uitgelicht

Desertec: zonnepanelen in de woestijn van Afrika

Twintig van de grootste Duitse energiebedrijven slaan de handen in elkaar en investeren miljarden in een mega zonne-energie project in de Afrikaanse woestijn. Dit zou het grootste project met zonnepanelen tot nu toe moeten worden.

Eindelijk een groots project

Frankrijk en België slagen er tot nu toe nog niet in om uit de kernenergie te stappen in Nederland gokt men dan weer eerder op windenergie. Duitsland is al jaren een voorloper op het vlak van zonne-energie en tal van firma´s hebben er al jarenlang projecten lopen rond deze hernieuwbare groene energie. Nu pakken de Duitsers het echter groots aan met een project dat maar liefst 400 miljard zal kosten, hetgeen zal resulteren in het grootste ecostroomproject ooit. Twintig van de grootste bedrijven, waaronder Siemens, Deutsche Bank, Münchener Rück en nutsmaatschappij RWA , richten in juli 2009 The Desertec Foundation op, dat vanuit de Afrikaanse woestijn als het ware de zon moet ontginnen.

Na Duitsland volgt de wereld

Tegen 2019 zou Desertec operationeel moeten zijn en zou dan 15% van de Europese stroomvoorziening kunnen leveren. Hiervoor heeft men een oppervlakte nodig van 17000 vierkante kilometer. Daar het project werkgelegenheid bied voor 120000 Duitsers hoopt men tevens op subsidies van Duitsland of Europa. De bedoeling is tevens dat op termijn, naast Duitsland, ook andere Europese en Noord-Afrikaanse landen kunnen participeren, zoadat het stroomvolume de voorziene 15% kan overstijgen. In Noord-Afrika en ook in Spanje en Frankrijk is er alvast positief gereageerd, maar laat een instap in het project voorlopig op zich wachten. Desertec gelooft tevens dat op lange termijn met de nodige installaties in Noord-Afrikaanse Sahara de ganse wereldbevolking van elektriciteit kan worden.

Niets nieuws onder de zon

In welk Afrikaanse landen de zonnepanelen zullen staan, is voorlopig nog niet beslist. Wel zeker is dat er verschillende zonnevelden zullen zijn, verspreid over verschillende landen en dat het zal moeten gaan over politiek stabiele landen.
Desertec bouwt hiermee verder op de kennis die is opgedaan met vergelijkbare kleinere projecten in de Californische Mojave-woestijn en in Zuid-Spanje. Het systeem dat Desertec zal toepassen in niet hetzelfde dat we kennen bij de dure zonnepanelen op daken in België en Nederland. Gigantische spiegels vangen hierbij het zonlicht op, centrales bundelen dit zonlicht en verhitten er een olie mee, die deze warmte weer omzet in waterdamp waarmee turbines worden aangedreven. Maar er is natuurlijk ook kritiek op het project. Wetenschappers die het project te duur vinden en vooral geloven dat het transport van de elektriciteit naar Europa te veel zal kosten. Tevens vreest men dat de transmissielijnen naar Europa al te gemakkelijke doelwitten zullen zijn voor terroristen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Desertec: zonnepanelen in de woestijn van Afrika"

Infoteur: Raphaella
Laatste update: 23-05-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!