InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De beste baan ter wereld: Ben Southall heeft ‘m!

De beste baan ter wereld: Ben Southall heeft ‘m!

De sollicitatieprocedure voor de beste baan is gesloten en gewonnen door de Brit Ben Southall. Hij liet bijna 35.000 sollicitanten achter zich in de strijd om voor zes maanden eilandverzorger op een tropisch eiland in het Grote Barrièrerif te worden. Compleet met villa met zeezicht en een riant salaris van 150,000 Australische dollars (omgerekend zo’n 80.000 euro) zal hij de komende zes maanden een blog over de beste baan ter wereld bijhouden.

Vacature als reclamecampagne

In 2009 zette het Australisch Bureau voor Toerisme van Queensland een reclamecampagne op touw door op hun website een vacature open te stellen waarin gevraagd wordt naar een Eilandverzorger voor het Hamilton Island. Dit tropisch eiland maakt deel uit van de Whitsunday eilanden in het Groot Barrièrerif (Great Barrier Reef) van Australië. Op deze manier wil Australië toerisme naar de staat Queensland trekken. Dat dit gelukt is, blijkt wel uit de 34.684 videosollicitaties uit 200 verschillende landen. Deze vacature heeft werkelijk wereldwijde aandacht gekregen.

Functiebeschrijving

Zoals hierboven vermeld kreeg de eilandverzorger van het Hamilton eiland de functie voor zes maanden. Voor deze zes maanden ontving de ‘Island Caretaker’ AUD 150,000 (omgerekend zo’n 80.000 euro). Daarnaast verbleef hij in een riante villa op het eiland. Ook werd zijn vliegticket vergoed en mocht hij familie en vrienden te logeren uitnodigen. Wat de eilandverzorger hiervoor moest doen? ‘Slechts’ de Great Barrier Reef promoten door middel van het bijhouden van een weblog, het samenstellen van een fotoalbum en video-updates. Om een interessant en mooi weblog en fotoalbum te produceren, is het natuurlijk nodig om zoveel mogelijk leuke, mooie en bijzondere momenten vast te leggen, door te gaan snorkelen, duiken, wandelen, van de natuur genieten, eilandhoppen, zwemmen, picknicken, kayakken en vooral door te genieten van al het moois dat de Great Barrier Reef te bieden heeft.

Kandidaat

In totaal hebben 34,684 mensen wereldwijd een video van 60 seconden ingestuurd om in aanmerking te komen voor de beste baan ter wereld. Uiteindelijk is een selectie van zestien personen naar Australië afgereisd. Waar normaliter spanning en nervositeit de boventoon voeren bij sollicitatiegesprekken, gingen de zestien sollicitanten nu onder andere duiken en werden ze verwend met schoonheidsbehandelingen. Tot de laatste zestien was ook een Nederlandse doorgedrongen. De Amsterdamse Magali Heuberger sprong met duikpak aan afgelopen maart nog in een watertank op het Leidseplein in Amsterdam om de aandacht van de jury te trekken in haar sollicitatievideo. Het lukte haar om tot de zestien laatsten te behoren, maar de Brit Ben Southall ging er uiteindelijk vandoor met de ‘beste baan ter wereld’. Ben Southall was toen een 34-jarige fondsenwerver, of zoals hij zelf in zijn filmpje aangaf ‘The crazy adventurous energetic one’. Op 1 juli 2009 begon hij.

Hoe verging het Ben Southall als eilandverzorger?

Hard werken en een steek van een giftige kwal.

Hij kon zich amper een voorstelling maken van de wereldwijde media aandacht die de sollicitatie naar 's werelds beste baan zou krijgen.

It was after I won when I did a ten-minute slot on the Oprah Winfrey show which was broadcast in 140 countries that I thought, "This is pretty big now", he added.

Uiteindelijk heeft Ben Southall zes maanden op Hamilton Island gewoond om daar de gehele kustlijn van Queensland te verkennen en diep door het Great Barrier Reef te duiken, al filmend, bloggend en fotograferend. Het was voor hem naast paradijs, juist - heel cliché - ook hard werken, veel nieuwe ervaringen op doen, genieten en in een sensationele duikomgeving is uitkijken geblazen. Dat realiseerde hij zich toen hij tijdens het duiken een klein prikje voelde. Het bleek een prik van een giftige kwal te zijn. Een kwal zo groot als een nagel wel te verstaan. Hij werd er goed ziek van. Maar dat mocht de rest van zijn verblijf en avontuur niet verpesten. Sterker nog, een avontuur leidde naar het volgende. Van de beste baan, ging hij door naar de beste expeditie van de wereld. In 2011 vertrok hij voor 4 maanden in een kayak om de 1600 kilometer lange route langs de Great Barrier Reef af te leggen die Kapitein Cook eerder in 1770 had gedaan. Ook dit werd op televisie uitgezonden. Ook op de Australische televisie was te zien hoe hij samen met Luke Edwards en Pat Kinsella een wereldrecord vestigde voor de snelste afdaling van de hoogste berg in iedere staat in Australië, ook wel genoemd The Aussie 8. Avonturen zaten er altijd in bij Ben Southall; Australië heeft daarbij nu zijn hart veroverd.
© 2009 - 2019 Caltha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.islandreefjob.com
  • http://www.bensouthall.com

Reageer op het artikel "De beste baan ter wereld: Ben Southall heeft ‘m!"

Infoteur: Caltha
Laatste update: 29-08-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!