InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Palestijnen/Arabieren & Britten medeschuldig aan Holocaust
mijn kijk op

Palestijnen/Arabieren & Britten medeschuldig aan Holocaust

Palestijnen/Arabieren & Britten medeschuldig aan Holocaust Veel mensen beweren dat de Palestijnen de prijs moesten betalen van de Holocaust. Zou er in Europa geen Joden zijn vervolgd en vermoord dan zouden de Palestijnen nu een eigen land hebben gehad zonder Joden. Wie echter de geschiedenis bestudeerd weet dat Palestijnen/Arabieren en Britten medeschuldig zijn aan de Holocaust. Zij hielden miljoenen Europese Joden tegen die trachten naar Palestina te vluchten. De Joden moesten terugkeren naar Europa waar ze werden vergast.

Palestijnen/Arabieren haten de Joden evenveel als de Europeanen

Het lijkt een redelijk argument: Palestijnen die Joden de toegang tot Palestina weiger(d)en omdat zij de oorspronkelijke inwoners zouden zijn. Veel sympathisanten van de Palestijnen vinden dat een heel redelijke eis van de Palestijnen. Maar feitelijk is de weigering Joden in Palestina toe te laten hetzelfde soort antisemitisme (Jodenhaat) als in Europa bon ton was. Ook in Europa waren Joden veelal niet welkom. Wanneer Joden zich eenmaal ergens vestigden, braken er al spoedig pogroms uit. Vele miljoenen Joden hebben hierdoor het leven verloren.

De strijd die de Palestijnen tegen de Joden in Palestina voerden en nog steeds voeren vertoont heel veel overeenkomsten met de Europese strijd tegen Joden. De Palestijnse strijd is dan ook veel meer dan alleen maar een gevecht om land. Het is een strijd die gebaseerd is op Jodenhaat. Joden hebben altijd een minderwaardige positie binnen de islam gehad. Vandaar dat men nooit de vestiging van een Joodse staat kon accepteren op religieuze gronden. Het mag dan ook geen verbazing heten dat Palestijnse leiders aan Adolf Hitler vroeger of er concentratiekampen in Palestina gebouwd mochten worden. Kennelijk wilden de Palestijnen ook nog van de Joden af zien te komen die zich al in Palestina gevestigd hadden.

De Balfour Verklaring van 1917 voor een Joods Nationaal Tehuis en de bekrachtiging door de Volkenbond in 1922

In de Balfour Verklaring van 1917 werd de Joden een Nationaal Tehuis beloofd in het gebied van het Britse Mandaat. Dit gebied betrof het tegenwoordige Israël, Westbank en Jordanië. De Volkenbond ging hier in 1922 mee akkoord. In 1923 zwichtte Engeland voor Arabische druk en werd een deel van het Mandaat gebied (2/3) aan de Arabieren gegeven. Dit werd Trans-Jordanië. De vorming van Trans-Jordanië is dus feitelijk illegaal gebeurd zonder instemming van de Volkenbond. Er bleef toen nog maar 1/3 van het oorspronkelijke gebied over voor een Joods Nationaal Tehuis. In 1947 werd dit deel verdeeld in een Palestijns en Joods deel. De Joden stemden hier met tegenzin in. De Palestijnen en Arabieren gunden de Joden ook dat gebied niet en begonnen een oorlog. De Joden kwamen als winnaar uit de bus. De gebieden die voor een Palestijnse Staat bestemd waren kwamen gedeeltelijk in handen van Israël (Galilea), Jordanië (Westbank en Oost-Jeruzalem) en Egypte (de Gaza-strook).

Britten en Arabieren hielden Joodse immigratie tegen vóór en tijdens de Holocaust

Onder druk van de Arabieren hebben de Britten met de White Papers in 1939 de Joodse immigratie sterk beperkt. Hierdoor konden vele honderdduizenden Joden en misschien wel miljoenen Joden Europa niet ontvluchten om een veilig heenkomen te zoeken in Palestina. Deze Joden kwamen alsnog om in de nazi vernietigingskampen.

Palestijnse moefti vroeg Adolf Hitler om concentratiekampen te plaatsen in Palestina

Tijdens de Holocaust hebben Palestijnse leiders aan Adolf Hitler gevraagd of het mogelijk was om concentratiekampen te bouwen in Palestina. Uit documenten van Neurenberg en Eichmantribunaal blijkt dat nazi-Duitsland de Arabische opstand (1936-1939) financieel steunde.

Conclusie

De Palestijnen hebben helemaal niet de prijs moeten betalen van de Holocaust. Indirect hebben zij er zelfs aan meegewerkt door de Britten te verzoeken de Joodse immigratie tegen te houden zodat miljoenen Joden vergast werden in Europa. De Jodenhaat van de Palestijnen is dezelfde Jodenhaat die eeuwenlang in Europa woekerde. Nergens konden de Joden rustig wonen in Europa. Op dezelfde wijze probeerden en proberen de Palestijnen nog steeds het leven van de Joden in Palestina c.q. Israël ondraaglijk te maken. Ik zie geen enkel verschil tussen de Jodenhaat in Europa en de Jodenhaat in Palestina.
Gerelateerde artikelen
Israëlische elite eenheden: verzet tegen Britten (1946-1948)Israëlische elite eenheden: verzet tegen Britten (1946-1948)Gedurende de jaren 1946-1948 strijden drie joodse verzetsgroepen tegen het Britse Mandaat en de Arabieren in Palestina.…
Israëlische elite eenheden: de eerste eenheden (1936-1940)Al vóór de oprichting van de Staat israël in 1948 zijn joodse elite eenheden actief in de strijd tegen Arabieren. De eer…
Israëlische elite eenheden: de Palmach (1941-1945)Israëlische elite eenheden: de Palmach (1941-1945)Op 14 mei 1941 wordt de Palmach opgericht. Het is een mobiele elite eenheid die als een guerilla groep opereert tegen Ar…
Israëlische elite eenheden: de Irgoen (1931-1948)De Irgoen heeft een slechte reputatie. Het wordt gezien als een joods terroristische organisatie die een harde strijd vo…
Oorsprong van modern islamitische JodenhaatOorsprong van modern islamitische JodenhaatDe onbeschrijflijke haat van Iran, Hamas, Islamitische Jihad en Hezbollah tegen Joden en Israël kent zijn oorsprong in h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Palestijnen/Arabieren & Britten medeschuldig aan Holocaust"

Reacties

Moeder, 13-05-2017 21:57 #11
Volgens de Bijbel is Israel aan de Joden beloofd door God. Maar omdat bijna niemand God wil gehoorzamen, daarom gaat het zo fout!

Jacob, 06-01-2014 22:07 #10
Want God zegt : “Ik werk, wie zal het keren?” - Jesaja 43:13.

Pieter, 05-12-2012 10:33 #9
Volledig met u eens de joden zijn democratisch en de Arabieren zijn godsdienstfanaten. Ik versta de Europese politiekers niet. Ze lopen met open ogen in de afgrond van de islam. Reactie infoteur, 05-12-2012
Shalom,

Het gedrag van Europese politici is in zoverre te 'begrijpen' dat er altijd nog latent antisemitisme in Europa bestaat. Tweeduizend jaar Joden vervolgen heeft ook negatieve invloed op de daders (Europeanen) zelf. Het zal nog lang duren voor ze genezen zijn van hun Jodenhaat. Daarnaast is de islam in Europa aan het oprukken. Dat leidt ertoe dat meer en meer Europese politici gaan dansen naar de pijpen van de moslims en zich tegen Israël keren.

Groet,

Etsel

Ina, 14-05-2012 10:32 #8
En dat geeft de joden het recht om de Palestijnen te onderdrukken? Heb altijd wel begrip gehad voor de joden maar door hun daden de laatste jaren is er afkeer voor in de plaats gekomen. Ze roepen constant dat ze slachtoffer zijn en wat doen ze zelf, slachtoffers maken.
Dan heb je nog vriendje Amerika die niets tegen ze durft/mag doen of zeggen, alleen geld mag schenken. Reactie infoteur, 14-05-2012
Palestijnen onderdrukken zichzelf. Hamas voert een dictatoriaal bewind uit in Gaza. Wanneer er geen raketten vanuit Gaza op Israël zouden worden afgeschoten en wanneer er geen terroristische acties zouden worden beraamd heeft Gaza niets te vrezen van Israël. Er woont geen Jood meer. En nog zijn de Palestijnen niet tevreden.

Gaza kan net zo welvarend worden als Singapore. De bewoners moeten zich gewoon richten op de opbouw van het gebied en verder afzien van geweld tegen Israël. Hetzelfde geldt voor de West Bank (Judea en Samaria). Indien de Palestijnen gewoon samenwerken met Israël en de Joden die er wonen kan het een welvarend gebied worden. Maar het enige wat de Palestijnen willen is een racistische Palestijnse staat waar geen Joden mogen wonen. En de wereld moedigt zo'n racistische staat ook nog eens aan. Pas dan schijnt er vrede mogelijk te zijn…

Israël is de enige betrouwbare bondgenoot van de VS in het Midden Oosten. De VS profiteert enorm van de hulp die het Israël schenkt. Veel geld moet Israël weer in de VS uitgeven. Tevens biedt Israël gratis inlichtingen aan de VS, helpt het het Amerikaanse leger in de strijd tegen terrorisme, profiteert de VS van een goede Israëlische economie, etc.

Etsel

David, 23-05-2011 20:37 #7
Beste Etsel,

Je redeneringen en manier van uitleg verraden meteen je zionistisch getinte zienswijze.De Palestijnen en Arabieren zijn NIET schuldig aan de pogroms, kopgeld, concentratiekampen en aansluitend de Holocaust, dat zijn WESTERSE termen. In Palestina hebben eeuwenlang (Mizrachi)Joden, Christenen en Moslims in relatieve vrede samengeleefd, de problemen begonnen echter toen de Duits/Pools/Russische Ashkenazi het alleenrecht op Palestina/Israel claimden. De schrijfsels die je hier voor informatie probeert te slijten bevatten (helaas) een hoog gehalte aan propaganda ten faveure van de Joodse Staat.

De uitroeiing en verdrijving van Europese Joden rechtvaardigt NIET het op hun beurt terroriseren en verdrijven van Palestijnen.

De oplossing? Een seculiere staat waar Jood, Christen en Moslim in vrede kunnen samenleven, net als vroeger… Reactie infoteur, 23-05-2011
Hallo,

Wanneer je Joden belet Palestina binnen te komen en ze daardoor in Europa moeten blijven en omkomen in de concentratiekampen, ben je indirect mede schuldig aan de Holocaust.

Het is duidelijk dat je de geschiedenis van Palestina niet kent. Het land heeft altijd oorlog gekend, zelfs toen er 2000 jaar lang maar weinig Joden woonden.

Palestijnen zijn niet verdreven. Ze begonnen zelf een oorlog tegen de Joden en hebben die verloren. Tijdens oorlogen worden altijd mensen van huis en haard verdreven. Vergeet ook niet dat ruim 800.000 Joden uit de Arabische landen zijn verdreven. Over deze vluchtelingenproblematiek spreekt de wereld niet omdat Israël de Joodse vluchtelingen opving. De Arabische landen hebben Palestijnse vluchtelingen voornamelijk in kampen laten wonen en deden niets voor hen.

Jeffr3y, 07-07-2010 13:13 #6
Nee ik vind niet dat een land een stuk grond moet afstaan voor een ander land. En als je de Palestijnen naar Jordanie los je niks op. Dan krijg je weer hetzelfde probleem als met de Joden en Palestijnen, maar dan tussen Jordanie en Palestijnen. Het is heel simpel. Stuur gewoon de Joden weg uit Israel of zorg dat daar vrede komt d.m.v een EERLIJKE verdeling. Reactie infoteur, 07-07-2010
Het grootste deel van de bevolking in Jordanië bestaat al uit Palestijnen.

Je kan geen 5 miljoen Joden wegsturen. Waar moeten ze naar toe? Europa en de Arabische landen waar ze vandaan komen willen ze niet opnemen.

De Palestijnen zijn niet akkoord gegaan met de verdeling van Palestina in 1947. Dus er valt weinig te verdelen. Hamas wil nog steeds het opheffen van de Joodse staat.

Jeffr3y, 05-07-2010 00:10 #5
Ja. maar hoezo zouden de Palestijnen met Joden opgezadeld moeten worden? Ik heb niks tegen Joden, maar wat ze nu doen tegen de Palestijnen is ook geen manier van doen. EN nee ik zeg niet dat ik het logsich vindt dat joden niet geaccepteerd werden in Europa, maar waarom zouden de Palestijnen Joden in het land moeten krijgen dan? Alleen omdat de VN dit zo bepaalde? Er werd gewoon gezegd: laten we daar maar een Joods Tehuis nerzetten in Palestina. Dan pik je een land in van een ander volk. Hoezo hebben de Amerikanen neit alle Joden geaccepteerd en daar een tehuis neergezet en land gegeven, als ze zo voor de Joden zijn? En niet in Palestina.
Waar de Joden dan wel mogen wonen? Ergens waar ze geen onrust kunnen stoken in iedergeval en waar ze zich thuis voelen. Waar dat is, zal me een zorg zijn.(zolang ze niet opnieuw een ander volk terroriseren) Als het maar eens ophoudt met de oorlog in het Midden-Oosten. Reactie infoteur, 05-07-2010
Dat zeiden de Europeanen ook. Waarom zouden wij met de Joden opgezadeld moeten worden? Ook toen kregen Joden overal de schuld van.

Lijkt het niet eens tijd worden voor niet-Joden om hand in eigen boezem te steken?

Waarom maak je je niet druk om Jordanië? Dat hoorde ook bij Palestina en is door de Britten weggegeven aan het Hashemistisch vorstendom die uit Saoedi Arabië kwam. Ga toch lekker tegen Jordanië aan schoppen en maak daar een mooi Palestijns land van en laat de Joden met rust.

Jeffr3y, 01-07-2010 20:59 #4
Pffff dit is ook echt onzin. Waarom zou men vluchtelingen in een land moeten accepteren? Maakt niet uit wat voor een volk. En nu zijn ze later geaccepteerd en kijk eens wat de Joden de Palestijnen aandoen. De holocaust was de schuld van de nazi's en de landen die neit op tijd hebben ingegrepen. Wat ze nu de Palestijnen aandoen, is als het zo doorgaat, net zo erg als de holocaust. Tuurlijk de holocaust was iets heel vreselijks:S. wat nooit en nooit had mogen gebeuren, maar het betekent niet dat je een ander volk hetzelfde leed mag aandoen. Kijk naar die muren om Palestijnse gebieden en zelfs in die gebieden bevinden zich Joodse steden.
-- leven ondraagelijk te maken voor de Palestijnen doel ik op. (alsof in Israel nog zoveel Joden over zijn, maar 18 % in 1980 ; dus nu nog veel minder) Wat zou u doen? Als je land word ingenomen? Vervolgens komen er steeds en steeds meer mensen bij. Je oude cultuur en traditie wordt vervangen door een andere, je wordt zelfs een minderheid. Je wordt verjaagd. Reactie infoteur, 02-07-2010
De Holocaust is juist ontstaan omdat men geen Joden accepteerden in Europa. Dus als je het logisch vindt dat de Palestijnen geen Joden accepteren dan vind je het ook logisch dat men in Europa geen Joden accepteerde. Vraag: waar mogen de Joden dan wel wonen?

Lukas, 22-06-2010 18:06 #3
De opstanden tegen de joden hebben met name te maken met de gigantische immigratie van Joden naar Palestina in de jaren daarvoor. De Palestijnen zagen hun vrees voor de stichting van een Joodse staat werkelijk worden, wat hoe dan ook in hun nadeel zou worden beslecht. Ze kregen geen voet aan de grond in Palestina zelf en hebben het op een akkoordje gegooit met de Duitsers. Ik vraag me af in hoeverre ze zich bewust waren van de vreselijke gevolgen van de holocaust. Daarbij nog een punt dat de holocaust pas ten einde en na de tweede wereldoorlog zichtbaar werd, daarvoor was er wel een vermoeden, maar (de zeer) harde cijfers waren nog niet bekend. De Britten in Palestina konden geen rekening houden met de holocaust en probeerden alleen de gemoederen te bedaren in hun mandaatgebied, Palestina. Je conclusies mogen wat mij betreft dan ook wat genuanceerder geformuleerd worden.

Mvg Reactie infoteur, 22-06-2010
Ten eerste werden Joden al tweeduizend jaar vervolgd in Europa. De Britten waren hiervan volledig op de hoogte. De Palestijnse leiders zullen ook wel op de hoogte zijn geweest. Dus al was niet de hele omvang van de Holocaust bekend, men kon wel weten dat de Joden op de vlucht waren voor Europees antisemitisme.

Ten tweede -als je het Palestijnse en Britse verzet wilt goedpraten dan behoor je ook het Europese verzet tegen de Joden goed te praten. Ook de Europeanen voelden zich immers bedreigd door de Joodse vreemdelingen die niet in Europa thuis hoorden. In dat geval zou je dus het antisemitisme altijd met de mantel der liefde kunnen toe bedekken.

Ten derde kregen de Palestijnen ook een staat toegewezen. Die had groter kunnen zijn geweest als Groot Brittannië geen stuk had weggegeven aan het Hasjemitisch vorstendom (Trans-Jordanië).

Het lijkt me op grond van bovenstaande argumenten dat mijn artikel genuanceerd genoeg is.

Groet,

Etsel

Tahir (infoteur), 11-01-2010 20:33 #2
Holocaust is nooit en NEVER goed te praten. NOOIT! Het is niet goed te praten. Ik vind het dan ook onvergeeflijk dat Murat de fout bij joden neerlegt. Het is onmenselijk wat we de mensheid aandoen.
Etsel, je moet volgens mij beter weten dat de joden altijd overal in de Arabisch wereld welkom waren geweest. Ook in Palestina. Dit is geen kwestie van Jodenhaat maar er wordt tot nu toe land ingepikt en Joodse kolonisten gaan gewoon door met palestijnen pesten om ze uit het land te verjagen. Reactie infoteur, 11-01-2010
Worden Palestijnen door Joden uit het land gezet? Waarnaar toe dan? Is het niet eerder zo dat de Palestijnen willen dat de Joden uit de West Bank vertrekken? Dus wie verjaagt nu wie?

Murat, 24-06-2009 13:53 #1
'"De Jodenhaat van de Palestijnen is dezelfde Jodenhaat die eeuwenlang in Europa woekerde. Nergens konden de Joden rustig wonen in Europa." Hebben joden zich afgevraagd waarom ze zo gehaat worden? In plaats van de schuld bij anderen te zoeken, is het verstandig om te kijken wat je zelf fout doet! Reactie infoteur, 24-06-2009
Dus als ik je goed begrijp is de Holocaust de schuld van de Joden zelf.

Wees een held en geef aan wat ze dan fout gedaan hebben en waarom de Holocaust gerechtvaardigd was.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 11
Mijn kijk op…
Schrijf mee!