InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Misdaad loont – grootschalige autodiefstal

Misdaad loont – grootschalige autodiefstal

Misdaad loont – grootschalige autodiefstal Al zolang als de auto’s bestaan, worden ze gestolen. Toch heeft zich vooral de afgelopen jaren een flinke verandering laten zien. Misdaadbendes lijken zich namelijk op grote schaal bezig te houden met professionele autodiefstal.

Uitgedacht

Voor de diefstal van auto’s is een hele procedure uitgedacht. Zo bestaat de hele operatie uit een aantal processen. Tijdens het wervingsproces wordt een geschikte auto uitgekozen, die vervolgens gestolen wordt. In het verwerkingsproces worden de auto’s van hun oorspronkelijke identiteit ontdaan. Hierna vindt bemiddeling plaats. De auto’s worden via de zwarte markt gepresenteerd aan eventuele kopers. In het afnameproces wordt de auto verkocht.

Onderzoek en analyses

Op basis van analyses en onderzoek heeft de recherche meer inzage gekregen in het ontstaan van de georganiseerde autodiefstal en de rol van criminele organisaties. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen criminele groepen, criminele samenwerkingsverbanden en netwerken. De basis daarvan kan zowel landelijk als wereldwijd zijn.

Groepen

Er is sprake van een criminele groep als twee of meer personen zich bezighouden met georganiseerde autodiefstal. Maar wanneer een iemand de auto steelt en die aan een ander verkoopt, vindt de diefstal plaats op kleine schaal. Dan valt niet te spreken van georganiseerde autodiefstal.

Samenwerkingsverbanden

Als twee criminele groepen gaan samenwerken, ontstaat een samenwerkingsverband. Hierbij zijn meestal – als in een bedrijf – een aantal functies te bekleden, om de diefstal te verwezenlijken en om de auto’s die gestolen zijn te verkopen. Rollen die ingevuld moeten worden zijn die van heler, transporteur en natuurlijk autodief.

Netwerk

Het wordt nog groter wanneer twee of meerdere samenwerkingsverbanden gecontroleerd worden door een mantelorganisatie. Dan is namelijk sprake van een crimineel netwerk. Hierbij zullen de groepen voortdurend bezig zijn met hun eigen rol, zoals stelen, overspuiten, promoten en verkopen.

Politie

De organisatie van georganiseerde autodiefstal is goed doordacht en neigt naar een professionele criminele organisatie, die weet waar ze mee bezig is. Juist om die reden is het moeilijk om inzicht te krijgen in deze organisatie. De politie kan weinig doen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Misdaad loont – grootschalige autodiefstal"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 11-04-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!