InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Probleemwijken of aandachtswijken

Probleemwijken of aandachtswijken

Probleemwijken of aandachtswijken De voormalige minister Vogelaar heeft wijken gekwalificeerd als probleemwijken. Een subtielere naam voor hetzelfde probleem is aandachtswijken. Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu is verantwoordelijk voor het opstellen van de zogenaamde probleemwijken. Veel mensen denken dat deze wijken gekwalificeerd zijn als probleemwijk door de hoogte van de criminaliteit, maar er zijn meerdere factoren waar het ministerie op gelet heeft. De komende jaren zal er fors in deze wijken geïnvesteerd worden.

Indicatoren

Via bepaalde indicatoren heeft het ministerie inzichtelijk gemaakt welke wijken extra aandacht nodig hebben. Deze indicatoren zijn erg divers te noemen. Ze hebben bijvoorbeeld gelet op de uitkomsten van de Cito-toetsen van de basisschoolkinderen. Een lage score zegt iets over de ontwikkeling en de mogelijkheden van deze kinderen in de toekomst. Een andere indicator is de hoogte van de werkloosheid. Ook de criminaliteit en geluidsoverlast wegen als indicatoren mee.

Top vijf van aandachtswijken

De volgorde van de probleemwijken is lange tijd onduidelijk gebleven. RTL Nieuws is er achter gekomen door een beroep te doen op de Wet Openbaar Bestuur. De Top vijf ziet er als volgt uit:

1) Wijk: Kolenkit, Plaats: Amsterdam

Op nummer één in de lijst van voormalige minister Vogelaar staat de wijk Kolenkit in Amsterdam. Amsterdam staat met één wijk in de top tien. De buurt is rond de kerk “Kolenkit” gebouwd, hetgeen de naam verklaart. De buurt telt ongeveer 7.000 inwoners, waarvan 90% allochtoon is. De werkloosheid bedraagt iets minder dan 20%.

2) Wijk: Pendrecht, Plaats: Rotterdam

Pendrecht is één wijk die samen met drie andere wijken de Zuidelijke Tuinsteden vormen van Rotterdam. Het grootste deel van de huizen zijn zogenaamde portiek- en galerijflats.
Pendrecht is één van de vijf Rotterdamse wijken in de top tien van probleem- of aandachtswijken.

3) Wijk: Oude Noorden, Plaats: Rotterdam

Oude Noorden is een wijk met ongeveer 18.000 bewoners in het noorden van de stad. Het maakt deel uit van de deelgemeente Noord.

4) Wijk: Bloemhof, Plaats: Rotterdam

Deze wijk heeft ongeveer 15.000 inwoners. De afgelopen jaren is er al fors geïnvesteerd om de situatie in de wijk te verbeteren. Rotterdam heeft onder andere nieuwbouw met veel groen en ruimte gerealiseerd.

5) Wijk: Ondiep, Plaats Utrecht

De wijk Ondiep is één van de twee Utrechtse wijken in de top twintig. Ondiep is een typische volkswijk en ligt ten noorden van het stadscentrum. Ondiep telt meer dan 4.000 woningen. De eerste woningen zijn gebouwd in de jaren twintig.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rtlnieuws.nl

Reageer op het artikel "Probleemwijken of aandachtswijken"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-02-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!