InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Huwelijkse voorwaarden

Huwelijkse voorwaarden

Huwelijkse voorwaarden Door het opmaken van huwelijkse voorwaarden houden beide echtgenoten in geval van trouwen ieder hun eigen vermogen. Dit in tegenstelling tot trouwen in gemeenschap van goederen, waarbij de bezittingen en schulden van beide echtgenoten één geheel zijn. Het opmaken van huwelijkse voorwaarden kan in een aantal situaties erg handig zijn. Het opmaken van huwelijkse voorwaarden kan in een aantal situaties erg handig zijn:
  • Een van de echtgenoten heeft een eigen bedrijf
  • Een van de echtgenoten heeft veel schuldeisers achter zich aan
  • Een van de echtgenoten wil een deel van het vermogen voor de kinderen (uit een eerdere relatie) bewaren
  • De vermogens van de beide echtgenoten lopen sterk uiteen

Het opstellen van huwelijkse voorwaarden

Huwelijksvoorwaarden zijn bedoeld om afspraken te maken met de toekomstige echtgenoot over beider vermogen en de besteding hiervan. In de huwelijkse voorwaarden kan men onder andere vast laten leggen dat beide echtgenoten eigen spaargeld hebben en houden, of dat de erfenis van de man de erfenis van de man blijft en de vrouw er bij eventuele scheiding geen recht op heeft.

Om huwelijkse voorwaarden op te stellen kan je terecht bij een notaris. Deze geeft je advies en legt gemaakte afspraken vast in een notariële akte.

Drie soorten huwelijkse voorwaarden

Er zijn grofweg drie vormen van huwelijkse voorwaarden, elk met eigen rechten en plichten.
  1. Koude uitsluiting: helemaal geen gedeelde financiële band, er is geen gemeenschappelijk vermogen
  2. Verrekenstelsel: bepaalde inkomsten worden met elkaar verrekend
  3. Beperkte gemeenschap: de echtgenoten hebben een eigen vermogen, maar ook een beperkt gezamenlijk vermogen

Geregistreerd partnerschap

Let op! Ook door middel van een geregistreerd partnerschap ontstaat een gemeenschap van goederen en boedelverdeling tussen beide echtgenoten. Ook in het geval van een geregistreerd partnerschap kan je een gemeenschappelijk vermogen enkel voorkomen door het opmaken van partnerschapsvoorwaarden door de notaris.

Huwelijkse voorwaarden opstellen als je al getrouwd bent

Wanneer je al getrouwd bent is het alsnog mogelijk om huwelijkse voorwaarden op te laten maken. Dit is wel een lastiger procedure dan wanneer dit voor het trouwen gebeurt, omdat de rechter toestemming moet geven. Deze bekijkt onder meer of er schuldeisers zijn voordat hij zijn toestemming verleend.
Gerelateerde artikelen
Trouwen onder huwelijkse voorwaardenTrouwen onder huwelijkse voorwaarden kan een keuze zijn die je maakt omdat je zekerheden wilt hebben wanneer er per onge…
Gemeenschap van goederen omzettenGemeenschap van goederen omzettenIn bepaalde gevallen kan het noodzakelijk zijn om een gesloten huwelijk in gemeenschap van goederen om te zetten naar ee…
Niet alles valt onder gemeenschap van goederenNiet alles valt onder gemeenschap van goederenEen huwelijk wordt gesloten in gemeenschap van goederen, tenzij de partners voor het sluiten van het huwelijk, huwelijks…
Huwelijkse voorwaarden bespreekbaar makenVoordat u gaat trouwen, moet u goed nadenken over de consequenties. Een huwelijk wordt aangegaan in gemeenschap van goed…

Reageer op het artikel "Huwelijkse voorwaarden"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 06-12-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!