InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Mislukte uitvinding: Anti-Grapjas Brandalarm

Mislukte uitvinding: Anti-Grapjas Brandalarm

Deze uitvinding is in 1938 gedaan. Brandweerkorpsen hadden last van grapjassen die voor de lol een brandalarm gaven. De brandweer rukt dan voor niets uit. Om deze valse alarmen tegen te gaan is deze Anti-Grapjas Brandalarm uitgevonden. Dit is een brandalarm waarbij degeen die het alarm aandoet, vast komt te zitten.

Inhoud:

Grapjas

De grapjas moest zijn hand door een gat steken om de brandweer te bellen. Wanneer het brandalarm gegeven was dan werd de hand opgesloten in het brandalarm. Een brandweerman of politieman ter plaatse kan de melder weer bevrijden.

Afschrikkende werking

Dit instrument schrikt zeker grapjassen af. Het idee jezelf vast te ketenen vormt een grote drempel om kattenkwaad uit te halen. Maar stel nu dat er echt brand is. Je meldt het aan de brandweer. Daarna zit je opgesloten in een brandend gebouw. Dat is natuurlijk zeer onveilig. De rookontwikkeling of het vuur zelf kan de alarmmelder fataal worden en deze wanhoopt omdat vluchten niet meer kan! We kunnen gerust stellen dat de uitvinding niet helemaal goed doordacht is. Het anti-grapjas brandalarm is een mislukte uitvinding.

brandbeveiliging

Mensen waren huiverig om dit apparaat te gebruiken. Dat is begrijpelijk. Een ander nadeel was dat het duurder was dan een regulier brandalarm. Hierdoor is het anti-grapjas brandalarm nooit een doorslaand succes geworden. Inmiddels zijn er betere brandbeveiligingssystemen op de markt. De noodzaak om een goed werkend brandalarm systeem te maken bestaat nog steeds. Tegenwoordig merken de systemen met hun rooksensoren eerder dat er brand is dan de mensen in het gebouw. Mocht iemand ergens brand zien, dan moet hij een ruitje intikken op de bekende nood-brandmelder. Het Anti-Grapjas Brandalarm heeft mede bijgedragen aan de ontwikkeling van brandbeveiliging in het algemeen.

Vals alarm

Een valse alarmmelding is extra belasting voor de politie, brandweer en 112. Iedereen die een vals alarm geeft moet beseffen dat dit een strafbare daad is. Het kost de samenleving geld en hindert het beantwoorden van echte alarmmeldingen. Het is nog steeds een actueel probleem dat nooit helemaal opgelost kan worden want het alarmsysteem moet bereikbaar zijn voor iedereen in de maatschappij. Er zullen altijd mensen blijven die denken origineel te zijn en een grap te kunnen uithalen met de brandweer of politie. Sommige mensen hebben een afwijkende gevoel voor humor en zien de consequenties van hun grapje niet helemaal in. Er is nog niemand opgestaan die de mensen die deze ondermaatse en gevaarlijke humormaatstaf hanteren tot redelijk inzicht kan brengen.

Humorlessen tegen valse alarmisten

Aangezien het notoire grappenmakers betreft die een valse melding doen, is het een optie om te overwegen om verplichte humorlessen te geven aan leden van de bevolking van een land. Wanneer iedereen leuke humor produceert is het bovendien veel aangenamer vertoeven in een land. De humorlessen dragen bij aan het algemene gevoel van welzijn. De overheid, zelf overigens totaal niet grappig, zou verplichte humorlessen aan de burgers moeten organiseren. Jonge mensen kunnen deze humoristiek op school krijgen. Volwassenen hebben een bijscholingscursus met terugwerkende kracht nodig. Er is namelijk veel veranderd op humorgebied sinds de Tweede Weereldoorlog. Het is niet bekend of er veel valse-alarmisten onder allochtonen ofwel nieuwe Nederlanders zijn. Maar wegens de eerlijkheid in aanpak is het aan te raden om de humorlessen te integreren in de inburgeringscursus. Aan het eind van de humorlessen kan de cursist een grapje maken. Wanneer enkele mensen glimlachen en de brandweer of politie niet binnen een kwartier op de stoep staat, is de cursist geslaagd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mislukte uitvinding: Anti-Grapjas Brandalarm"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 19-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!